Craciunul este incontestabil evenimentul lunii decembrie. Sarbatoare religioasa, care marcheaza pentru lumea crestina Nasterea Domnului Isus Hristos, Craciunul a depasit de mult timp granitele bisercii si ale familiei, iar marturie stau felicitarile trimise partenerilor de afaceri, petrecerile de companie, reducerile de preturi, ofertele speciale, cresterile spectaculoase ale vanzarilor…

Dincolo de colinde, aroma de cozonac si ramurile de brad, se afla sarbatoarea cu cel mai mare impact asupra economiei. Un studiu, ale carui rezultate au fost prezentate pe pagina de Internet a Federatiei Nationale a Retailului din Statele Unite, arata ca in perioada Craciunului este cheltuit 81% din bugetul anual cheltuit cu ocazia sarbatorilor.

Cu alte cuvinte, americanii cheltuiesc de Craciun de 4,2 ori mai mult decat cheltuiesc cu ocazia tuturor celorlalte sarbatori la un loc. Probabil ca proportiile nu se pastreaza in toate locurile din lume, dar aceste cifre sunt suficiente pentru a sustine ideea ca Sarbatoarea Craciunului este unul dintre cei mai puternici stimuli pentru economiile tarilor care o celebreaza.

Vanzarile cresc dramatic in toate magazinele. Sunt introduse pe piata noi produse: cadouri specifice, decoratiuni de sezon si versiuni festive ale produselor obisnuite. Dar oamenii nu cumpara numai cele necesare sarbatorii cu pricina. Incurajati de reducerile de pret si primele primite, achizitioneaza si alte bunuri: electronice, electrocasnice, imbracaminte etc.

Daca in Statele Unite frenezia cumparaturilor incepe in Vinerea Neagra (Black Friday – vinerea de dupa Thanksgiving), in Romania semnul de start pentru inceputul maratonului cumparaturilor il da inceputul lunii decembrie. Singura zi de odihna pentru vanzatorii din magazine este, in cele mai fericite cazuri, ziua de Craciun.

Dar impactul economic al Craciunului nu consta numai in sumele mari cheltuite in aceasta perioada, ci si in faptul ca o mare parte din acesti bani pare a fi irosita. Este general acceptat ca nu toate cadourile pe care le primim sunt cele mai potrivite sau entuziasmante.

In anul 1993, Joel Waldfogel, pe atunci economist la Yale University, a fost curios sa descopere care este diferenta de valoare intre sumele platite de cei care ofera cadoul si suma pe care ar fi cheltuit-o pe respectivul obiect cei care il primesc. Descoperirea a fost uimitoare: in general, valoarea cadoului estimata de primitor era sub suma platita de cel care il oferise.

Cele mai conservatoare estimari arata ca, pentru piata americana, diferenta intre suma totala cheltuita pe cadouri si suma pe care primitorii ar fi cheltuit-o pe aceleasi obiecte este de 10% din totalul sumei cheltuite cu ocazia Craciunului. Cu alte cuvinte 10% din cele peste 400 de miliarde de dolari cheltuiti pe aceasta piata reprezinta resurse irosite.

In fine, impactul economic al Craciunului se prelungeste prin perioada de reduceri de pret care urmeaza sarbatorilor. Astfel, multe magazine incearca sa epuizeze stocul de produse ale caror vanzari nu s-au ridicat la nivelul sperat in perioada sarbatorilor