Romanii intra, incet incet, in rind cu lumea si incep, la rindu-le, sa se inchine zeului zilelor noastre: consumul. Se vede cu ochiul liber, in

magazine, in supermarket-uri, in mall, in Metro. Stau marturie statisticile, cu cifre crescinde de la an la an. Se intelege de pe figura ingrijorata a guvernatorului Bancii Nationale, care incearca

din rasputeri sa se opuna tsunamiului consumerist.

O spune si premierul care cu un ochi plinge (consumul insemnind, in conditiile subredei economii romanesti, inflatie, deficit comercial, dezechilibre, supralicitarea asteptarilor etc), dar cu celalalt ride, pentru ca, nu-i asa, consumul este astazi cel mai la moda indicator al prosperitatii. A apus vremea "productiei" sau aceea a "economisirii".

Bunastarea se masoara cel mai bine nu in functie de cit a produs industria sau de citi bani a reusit cetateanul sa puna deoparte, ci in termeni de consum.

Desigur, putine sint pe lume lucrurile atit de

blamate astazi. Impotriva consumerismului

militeaza papii (fostul papa a lansat chiar in

timpul vizitei in Romania, din 1999, un

avertisment faimos: "Voi, care v-ati eliberat de

cosmarul comunist, nu va lasati acum sedusi de

falsul si periculosul vis al consumerismului. Va va distruge viitorul!"), militeaza intelectuali de toate felurile, economistii sobri, organizatii de la stinga si de la dreapta (poate ati auzit, de exemplu, de cazul gruparilor din SUA care cer instituirea unor "buy nothing days" - adica a unor zile, de tipul sarbatorilor oficiale sau religioase, in care sa nu se cumpere nimic).

De altfel, dupa cum demonstreaza citeva studii excelente, exista o lunga si onorabila traditie intelectuala anti-consumerism, iar majoritatea argumentelor si a distinctiilor etice pe care le folosim pe aceasta tema au fost formulate inca din secolul XVIII.

Consumerismul, se spune, stimuleaza egoismul,

in detrimentul altruismului social, masificarea, in

detrimentul simtului comunitar, uniformizarea, in

detrimentul specificitatii, materialismul, in

detrimentul spiritualitatii, hedonismul, in

detrimentul responsabilitatii, escapismul, in locul

implicarii, artificialitatea, in locul nevoilor

naturale, si tot asa. In zona economica, este

asociat in special fenomenului de "supraincalzire

economica", caracterizat prin avansul rapid al

creditelor, cresterea presiunilor inflationiste si a

solicitarilor salariale, marirea deficitelor etc.

Totodata, ar fi principalul adversar al "eticii

capitaliste" pentru ca incurajeaza satisfacerea

instantanee a dorintelor (care nu sint totuna cu

"nevoile" din economia traditionala), in

detrimentul acumularii, al economisirii

rabdatoare, al reinvestirii, adica al acelor

comportamente pe care se bazeaza

capitalismul. In fine, in termeni politici,

consumerismul este facut vinovat, alaturi de alte

fenomene, pentru depolitizarea, ignoranta si

apatia care cuprind societatea contemporana.

Totodata, se pare ca stimuleaza populismul si

volatilitatea electorala.

Consumul are si aparatori. Multe din teoriile

economice de ieri si de azi vad in consum si in

mentalitatea asociata acestuia un motor al

dezvoltarii. Care, spre deosebire de alte

stimulatoare, are efecte benefice directe asupra

individului, sporindu-i sentimentul libertatii, al

diversitatii si calitatea vietii. Sub aspect politic,

consumul stimuleaza o dimensiune practica a

democratiei, cea numita a "drepturilor

procedurale", prin care cetateanul deprinde, pe

baza exigentelor de consumator, obisnuinta de

a-si apara drepturile. Nu in ultimul rind,

demobilizarea, escapismul si hedonismul au si

un versant pozitiv, mai ales pentru societatile

recent iesite de sub dictatura. Lucru care se

poate observa foarte usor in bucuria cu care

Europa Centrala si de Est descopera libertatea si

diversitatea consumului, a shopping-ului, a

creditului.

Mai exact, Europa Centrala a facut aceste

descoperiri undeva pe la sfirsitul anilor '90

(revista "Central Europe Review" remarca

fenomenul in 1999, intr-un consistent numar

tematic dedicat consumerismului postcomunist).

In Romania, fenomenul este observabil abia de

vreo doi-trei ani. Se cunoaste ca Ungaria, Cehia,

Polonia au furat startul: aici vinzarile de retail pe

cap de locuitor sint de 2000 de dolari, in timp ce

in Romania ating doar 630 de dolari. Ceea ce se

cheama ca tara noastra a ramas in urma, dar are

un extraordinar potential. Si o propensiune

extraordinara de a recupera decalajul,

observabila din ritmul ametitor cu care sint

inaugurate hypermarketuri si reprezentante

cash&carry.

Romania nu este cu totul in era

consumerismului. Ba s-ar putea spune ca doar o

mica parte din ea, mai vizibila la televizor, a facut

pasul spre aceasta subspecie a fericirii. Multi

romani sint inca in epoca "nevoilor primare", nu

in aceea a "dorintelor instant satisfacute".

Sindromul consumului coexista cu autarhia si

economia de subzistenta din comunitatile

traditionale sau cu mostenirea "economiei

lipsurilor" lasata de comunism in zonele, urbane

sau rurale, mai putin dezvoltate. In conditii de

saracie si polarizare, consumerismul este inca

atributul doar al citorva categorii sociale, nu al

societatii pe ansamblu. La fel se explica formele

ostentative pe care le imbraca la noi, ce trimit

mai degraba la ciocoismul secolului XIX sau la

situatia din tari sud-americane sau africane cu

mari discrepante sociale, decit la aceea din tarile

cu o pondere substantiala a clasei de mijloc.

Nu avem inca "middle class", insa, fara doar si

poate, consumul se distribuie mai democratic

decit, sa zicem, acum zece ani. Tot mai multi

romani sint cuprinsi de frenezia shopping-ului si

a creditelor, abandonind ethos-ul rabdarii,

internalizat in timpul comunismului, si cel al

sacrificiului, transmis succesiv de guvernele

postcomuniste. Timpul sa grabeste, lumea nu

mai are rabdare si nici chef de sacrificii, doreste

sa aiba, in sfirsit, lucrurile la care a visat.

Ceea ce poate fi si bine, si rau. Cistigam in

materie de libertate, diversitate, exigente,

individualism, calitate a vietii, dar trebuie sa ne

gestionam cu atentie nerabdarea (care creste

artificial presiunile asupra economiei si a lumii

politice), capriciile (de exemplu, C.V. Tudor a

fost in timpul alegerilor din 2000 un capriciu tipic

pentru mentalitatea consumerista) si datele

evadarii. Trebuie sa ramina si cineva atent la

cetate.

Adrian CIOFLANCA