Statul roman ar putea sa incaseze mult mai multi bani din vanzarea societatii Tractorul Brasov daca ar stopa fenomenul contrafacerii. „Uzina brasoveana este cea mai bogata societate romaneasca, deoarece este singura care are drept de proprietate pe toate desenele tehnice ale pieselor de schimb, ce sunt protejate prin drept de autor.

Practic, miile de firme care reproduc sau exploateaza piesele de schimb - marca Tractorul – ar trebui sa ceara acceptul uzinei brasovene, contra cost", ne-a declarat Raul Sorin Fantana, expert in proprietate intelectuala-industriala.

Desi cunosc aceasta situatie, care se regaseste si la Roman Brasov, guvernantii nu se grabesc sa ia masuri, preferand sa vanda o intreprindere subevaluata, decat sa-i deranjeze pe privatii care practic capuseaza uzinele brasovene.

Angajat de conducerea societatii, Raul Fantana a evaluat situatia de la Tractorul.

„Intreaga productie de piese de schimb de pe piata romaneasca este contrafacuta, cu exceptia pieselor produse si vandute de titularul de drepturi – SC Tractorul UTB", este principala constatare a expertului angajat de societate.

Cu toate acestea, uzina nu a semnat nici un contract de cesiune (licenta), desi mai multe firme din tara s-au aratat interesate sa intre in legalitate.

Toate produsele Tractorul – cu exceptia unei licente de la FIAT – sunt rodul conceptiei proprii sau au la baza proiecte efectuate de Institutul de Cercetare si Proiectare pentru Automobile si Tractoare Brasov, in baza unor contracte de cercetare platite integral, deci cu cedare integrala a tuturor drepturilor patrimoniale de autor, sustine

Fantana. In momentul „ruperii" firmelor de centrala, in 1990, acestea nu au incheiat nici un contract de licenta, cum era legal, in baza Decretului din 1956 privind dreptul de autor. Din punct de vedere legal, tractorul – ca produs general, cat si piesele de schimb, nu au devenit „bunuri publice", atrage atentia expertul in proprietate intelectuala.

Articol integral in Gandul