Un profesor timisorean se declara acum catava vreme scarbit de Vacanta Mare. Profesorul vedea poantele groase ale acesteia ca o agresiune culturala impotriva Timisoarei. Pur si simplu, noi nu intelegem genul asta de umor si Vacanta Mare ne deranjeaza, sustinea el.

Mostenirea culturala

Televiziunile centrale sunt intr-un sens regionale. O cauza a „regionalizarii" de acest tip este apartenenta culturala a realizatorilor. Divertis, de pe Antena 1, este constituit din moldoveni.

Ceva din traditia culturala ieseana - sau, pe alocuri, junimista - se intrevede in poantele lui Toni Grecu si compania: cumsecadenie, pudoare (in materie de sex si expresii tari), cursivitate de snoava, dar si rebeliunea totala fata de putere.

Grupurile de umor isi pun o puternica amprenta pe productiile proprii, prin comparatie cu prezentatorii de stiri. Principalii rivali ai moldovenilor, Vacanta Mare de pe Pro TV, au caracteristici „sudiste", care includ in primul rand limbajul tare, sexul, poanta „explodata" in locul gradatiei si o preocupare deloc metafizica pentru temele cotidiene, apolitice.

Alte productii de succes, ca telenovelele, poarta in prea mare masura amprenta modelelor straine pentru a fi luate in considerare. Promourile care se dau in prezent pe post sunt in mare masura „internationale".

Indicele de afinitate

Statisticienii folosesc, pentru masurarea popularitatii pe un anumit segment de public, asa-numitul indice de afinitate.

Fara a intra in detalii, vom spune ca banuielile de mai sus sunt confirmate de cifre, care dau indicatii pozitive atunci cand depasesc 100. Pro TV este in cea mai mare masura televiziunea bucurestenilor, cu un indice de afinitate de 175,3.

Antena 1 sta insa si ea foarte bine in Capitala, cu 153,7. Surpriza apare la Muntenia, care apartine televiziunii din Baneasa, cu 137,4, fata de 115,3 in cazul Pro TV. Moldova este a aceluiasi post (103,8), dar si, in mai mare masura, a TVR 1 (113,5), care sta exceptional in Dobrogea, cu 242,0.

Asta nu inseamna, evident, ca TVR 1 este televiziunea Dobrogei. Cifrele de mai sus trebuie examinate luand in considerare densitatea de orase mari, „occidentalizate", din regiunile istorice.

Cat priveste Banatul, profesorul timisorean avea dreptate. Niciuna dintre principalele trei televiziuni nu are peste 100 de procente in regiunea mentionata.

Situatia ar putea sugera ca intuitia realizatorilor de programe are in prezent multa trecere si ca vremea unor cercetari de piata pe zone geografice nu a venit inca.

Articol integral in Evenimentul zilei