General Motors Daewoo s-a retras din cursa pentru achizitionarea uzinelor Daewoo din Craiova, dar ramane interesat sa cumpere motoarele produse aici, a anuntat ieri directorul executiv al fimei mixte americano-coreene, Nick Reilly. Compania GM Daewoo nu are nevoie de uzinele de la Craiova, a declarat Reilly, fara sa dea detalii asupra motivelor pentru care achizitia nu mai prezinta interes.

El a precizat, totusi, ca GM Daewoo nu vrea sa renunte definitiv la colaborarea cu craiovenii, discutand cu Ford si Renault, celelalte candidate pentru fosta uzina Daewoo, posibilitatea de a continua sa cumpere motoare de la Craiova.

Reilly a aratat ca GM Daewoo doreste sa cumpere in continuare, anual, 60.000-70.000 de motoare produse la uzina din Romania, pentru ca apoi sa majoreze cantitatea la 100.000 de unitati. „Principalul nostru interes este sa asiguram livrarea de motoare", a declarat Reilly, „Financial Times".

GM doreste ca Guvernul roman sa asigure ca investitorul care va prelua unitatea de productie va mentine livrarile catre Coreea de Sud.

Pentru aceasta, americanii vor sa investeasca sume de ordinul catorva zeci de milioane dolari in in capacitatea de productie aditionala. Reilly a mai aratat ca GM este interesat sa investeasca in modernizarea capacitatilor de productie pentru motoare pe benzina de 1,4 litri si 1,6 litri la Craiova.

In octombrie, reprezentantii de marca ai GM Daewoo au venit in Romania si au declarat, intr-o conferinta de presa, ca poarta negocieri cu guvernul roman pentru preluarea uzinei de la Craiova.

„S-ar putea ca retragerea din cursa sa fie legata de problemele pe care General Motors le are la nivel macro, la nivel international. Probleme financiare. Sa nu uitam ca avem de-a face cu o companie pe care nu putini analisti o socotesc a fi o investitie riscanta si o companie care flirteaza cu falimentul de la o luna la alta", a declarat, pentru BBC, analistul economic Andrei Postelnicu.

„General Motors nu a avut intentia de la inceput de a veni in Romania. Inca de la inceputul anului trecut, cand au importat produsele lor sub marca Chevrolet in Romania era clar ca nu vor sa vina aici.

Chiar presedintele General Motors, intr-un interviu pe care i l-am luat, a fost categoric, decalarand ca nu are intentia de a investi in Romania", ne-a declarat analistul pietei auto, Mihai Heinmann. El spune ca doar in urma insistentelor guvernului roman au venit cei de la General Motors Daewoo in Romania.

Investitii care nu sunt sigure

Principala destinatie a exporturilor uzinei din Craiova este Coreea de Sud, ne-au declarat reprezentantii acesteia. „ Exportam motoare, cutii de viteze, in numar chiar mai mare decat motoare, arbori cotiti, chiulase. Aceste componente merg la uzinele din Polonia, Ucraina, Uzbekistan, Egipt, care au apartinut fostului Daewoo, si cu care GM Daewoo are relatii comerciale.

O parte din componente le livram insa direct acestor uzine" ne spune Valeriu Garlea, director de PR la uzina, Daewoo din Craiova. Este vorba de motoare pentru vechile modele Daewoo, care nu mai sunt produse in Coreea. „Daca GM Daewoo dorea sa foloseasca uzina de la Craiova pentur motoare nu mai construia una, recent. in Coreea pentru versiunile Diesel.

Iar pe de alta parte, motoarele pentru noile modele GM Daewoo sunt fabricate tot in Coreea", spune Heinmann. Analistii pietei auto sunt sceptici ca viitorul cumparator al Daewoo va mentine fabricarea motoarelor pentru Daewoo. Daca vine Ford, investitia ar putea fi blocata de dificultatile legate de incheierea unui acord intre GM si Ford.

Cei de la Renault au pentru extinderea productiei de Logan doua variante: sa construiasca hale noi la Mioveni sau sa retehnologizeze uzina de la Craiova. In acest din urma caz, nu au cum sa mai pastreze liniile de productie pentru motoarele Daewoo.

Articol integral in Averea