La mijlocul lunii iulie 2005, MCTI anunta inceperea procedurii pentru listarea operatorului RomTelecom la bursa. Trei zile mai tarziu, ANRC anunta inceperea unei alte procedurii - pentru reducerea graduala (in trei etape) a tarifelor de interconectare in reteaua RomTelecom.

Intre timp, procedura pentru listarea operatorului RomTelecom a avansat urmand ca in curand sa fie desemnata banca de investiti care va realiza listarea, ca de altfel si procedura pentru reducerea tarifelor de interconectare cu reteaua RomTelecom.

Ultima varianta propusa de ANRC prevede reducerea tarifelor de interconectare in 2 etape, 1 ianuarie 2006 si 2007, declansand un conflict intre ANRC si RomTelecom.

Tarifele de interconectare in Europa Centrala

Daca comparam tarifele de interconectare din diferitele tari europene constatam o mare diversitate a tarifelor, dar si o tendinta – reducerea lor in timp, rezultat al presiunii autoritatilor de reglementari, dar mai ales al noilor dezvoltari tehnologice care conduc la scaderea costurilor.

Cele mai mici tarife de interconectare le gasim, evident, in tarile UE, unde economii dezvoltate si piete ale telecomunicatiilor cu cifre de afaceri importante, au permis investi’ii in noi tehnologii mai eficiente (costuri investitionale si operationale mai mici) care treptat a condus la reducerea tarifelor.

Vom constata ca in aceste tari digitalizarea s-a terminat de multa vreme, ca unii operatori fie, au implementat retele NGN (Next Generation Network), fie sunt in curs de implementare. Avem de a face cu piete liberalizate de ceva vreme (1998), ale caror mecanisme au putut fi reglate in perioda de timp scursa de la liberalizare.

Mergand spre est constatam ca tarifele de interconectare cresc fiind in relatie directa cu bunastarea economica a tarii, cu investitiile facute in telecomunicatii si tehnologiile utilizate. Nu intamplator, mergand spre est mai constatam si scaderea densitatii telefonice.

Multe din aceste tari au inlocuit de multa vreme centralele analogice cu centrale digitale reducandu-se astfel costurile operationale si investitionale. Ungaria, de exemplu, a inlocuit vechea generatie de centralele analogice la mijlocul anului 1998. Este si rezultatul unei reforme timpurii a telecomunicatiilor.

La noi lucrurile stau un pic altfel: o reforma intarziata, tinerea sub control sever a tarifelor telefoniei fixe (care a fost pozitionata ca un serviciu social) a condus la o slaba dezvoltare a retelei de telecomunicatii atat cantitativ (una dintre cele mai mici densitati in Europa, desi in anul 1989 eram inaintea Ungariei sau Poloniei) cat

si calitativ: deabia la mijlocul anului 2005 RomTelecom, a putut raporta eliminarea ultimelor centrale manuale! Digitalizarea retelei RomTelecom este departe de a fi terminata - 83% la mijlocul anului 2005. Toate aceste decalaje se traduc in costuri mai mari daca ne comparam cu vecinii nostri. Adica si in tarife de interconectare mai mari.

Este adevarat ca Ungaria, pregatind aderarea la UE de anul trecut, a lansat un program de reducere a tarifelor de interconectare (tot in doua trepte, se pare) dar sa nu uitam, ca telecomunicatiile din tara vecina au terminat digitalizarea in secolul trecut. Noi, poate in … 2008.

Unul dintre motivele principale ale reducerii tarifelor de interconectare este incurajarea competitiei. Si intr-adevar, reducerea tarifelor de interconectare conduce la cresterea numarului abonatilor conectati la operatori alternativi, dar si a traficului generat de acestia.

Daca operatorul RomTelecom are inca probleme cu costurile operationale ale unei retele inca nemodernizata nu acelasi lucru se poate spune despre competitorii acestuia.

Noii intrati au in general retele digitale, cu costuri (operationale si investitionale) mici, iar micsorarea tarifelor de interconectare ii avantajeaza inca odata. Unii operatori au retele bazate pe tehnologia IP - Astral Telecom, de exemplu.

Altii, operatorii mobili, cu retele moderne, cu grad mare de automatizare si cerand putin personal, au cele mai mici costuri (investitionale €150/utilizator fata de US$500 la RomTelecom si operationale: 2.500 utilizatori/anagajat fata de 275 la RomTelecom), dar si cele mai mari tarife terminare a convorbirilor in retelel lor US$0.1/minut.

Reglementarea in UE

In ultimii ani, reglementarea in UE si-a mutat atentia de la telefonia fixa la cea mobila, dovada fiind notificarile si penalitatile pe care operatorii de telefonie mobila din Europa le primesc tot mai des in ultima vreme, Franta fiind ultimul si cel mai graitor exemplu – amenzi de sute de milioane Euro.

Este un lucru normal de vreme ce telefonia fixa este o afacere in recesiune (cifra de faceri si numarul utilizatorilor stagneaza sau scad), fiind depasita de telefonia mobila (numar utlizatori, cifra de afaceri, marja profitului, etc.).

Este o dovada ca UE incerca sa ajute telefonia fixa sa ramane in competitie. Si din acest punct de vedere Romania este un pic in urma, ramanand, din punctul de vedere al reglementarii, ancorata pe telefonia fixa. Este, cred, o problema de timp.

Efectul micsorarii tarifelor de interconectare

Pe langa efectul direct, scaderea veniturilor din interconectare ale operatorului RomTelecom, pot aparea si efecte indirecte: reducerea tarifelor va impulsiona competitia dar si traficul spre reteaua RomTelecom. Iar toate acestea conduc la reducerea valorii de piata a operatorului RomTelecom la vremea listari la bursa cu 5 - 10%.

In aceste conditii, RomTelecom ar putea fi evaluata intre €2,2 miliarde si €2.5 miliarde la vremea listarii, conform 2005 Guide to Romanian Telecommunications

Valoarea pachetului detinut de statul roman, 45.99% ar putea fi redusa cu circa €100 milioane.

Operatorul RomTelecom a avansat o cifra a pierderilor mult mai mare - €680 milioane pentru intreaga companie si €313 milioane pentru partea romana.

Ce ar trebui facut

Daca guvernul doreste maximizarea valorii de piata a operatorului RomTelecom (de ce nu ar dori?) la momentul listarii, mijlocul anului 2006, atunci ANRC ar trebui sa:

  • amane aplicarea decizia referitoare la tarifele de interconectare ale operatorului RomTelecom pentru momentul in care RomTelecom va termina digitalizarea. Ar fi un act de echitate de vreme ce competitorii acestuia au retele total digitalizate si de aliniere la practicile europene.
  • accelereze re-balansarea tarifelor din telefonia fixa, mult amanate pana acum din varii motive.
  • reduca tarifele de interconectare cu retelele mobile de la US$0,1/minut la c€2.55/minut, tarifului permis pentru RomTelecom, temporar pana cand se vor calcula tarifele pe baza modelului LRIC.

    Din tabel (vezi documentul) rezulta ca tarifele de interconectare cu retelele mobile (si altele) ar putea fi mai mici decat cu cele fixe, iar c€2.55/minut ar fi o valoare intermendiara

    Trei „ministere" ale comunicatiilor in guvern
    De ceva vreme in Romania exista trei „ministere ale comunicatiilor" in guvern. Am in vedere, in primul rand, Ministrul Comunicatiilor si TI, apoi ANRC, autoritatea de reglementari in comunicatii si IGCTI, Inspectoratul General pentru Comunicatii si TI ai caror conducatori fiind numiti de primul ministru raspund in fata acestuia.

    Am atras de mai multe ori atentia ca aceasta structura cu trei „ministere" ale comunicatiilor in guvern nu este nici recomandata (separarea operarii de reglementare este discutabila - incompatibilitatea dintre statul administrator al activelor de telecomunicatii - RomTelecom, Radiocom, Teletrans, Telecomunicatii CFR, etc.

    prin ministere si statul reglementator prin ANRC, IGCTI), si nici eficienta (densitatea telefoniei este una dintre cele mai mici din Europa, valoarea activelor statului a scazut in anii trecuti, etc.), recomandandu-se subordonarea ANRC si IGCTI Parlamentului Romaniei.

    Ei bine, dupa ce guvernul are in componenta sa trei „minstere" ale comunicatiilor, iar primul ministru are in subordine trei „ministri" pentru comunicatii, nici in aceasta structura nu exista sincronizare.

    Faptul ca la numai trei zile de la anuntarea de catre MCTI a declansarii procesului de listare a operatorului RomTelecom, alt „minister", ANRC, anunta intentia de a micsora tarifele de interconectare ale operatorului RomTelecom cu efect imediat scaderea valorii acestuia de piata cu pana la 10%, adica pierderi de pana la 100 milioane EUR pentru partea statului roman, denota inconsistenta in actul de guvernare.
    Desigur, s-ar putea spune ca pierderea de 100 milioane EUR nu este prea mare pentru Romania, mai ales daca luam in considerare pierderi produse de guvernarile postdecembriste (scaderea PIB-ului, a nivelului de trai, a valorii diferitelor active, etc.). Adica, unde a mers mia poate merge si suta.

    De milioane Euro! Ar fi dovada in plus, (oare mai era nevoie?), ca statul nu este cel mai bun administrator.
    Foarte probabil ca primul ministru nu cunoaste efectele deciziilor luate de membrii echipei domniei sale (nu trebuie ca primul ministru sa fie expert in telecomunicatii sau economist), pentru ca probabil ca ar interveni. Este momentul sa-i aducem la cunostinta:

    Stimate Domnule Prim Ministru,
    Aveti sansa de a castiga, pentru Romania, 100 milioane Euro cerand anularea deciziei ANRC privind reducerea tarifelor de interconectare cu reteaua operatorului RomTelecom. Poate ca nu este o suma mare pentru bugetul Romaniei, dar cu 100 milioane EUR puteti telefoniza multe dintre satele care astazi nu au acces la retelele de telecomunicatii, instaland intre 50.000 si 100.000 linii telefonice.

    Suntem, domnule Prim Ministru, prea saraci si prea ramasi in urma tarilor vecine, pentru a ne permite sa pierdem 100 milioane EUR. Infrastructura de telecomunicatii lipsa in zonele rurale are nevoie de acesti bani!
    nicolae_oaca@yahoo.com
    Publicat in Market Watch (www.marektwatch.ro), decembrie 2005