Halele de productie si spatiile de depozitare vor ocupa un loc important in acest an pe piata imobiliara autohtona in ceea ce priveste cuantumul investitiilor. Cresterea accentuata a cererii si oferta de calitate limitata au sporit considerabil interesul developerilor pentru acest gen de proiecte.

Putem spune ca anul trecut a marcat debutul maturizarii pietei autohtone a spatiilor industriale. Stocul de spatii noi de clasa A si B, care atrag, dealtfel, clientii cu putere financiara, a ajuns in 2005 in Bucuresti la circa 160.000 de metri patrati. Asta inseamna cu aproximativ 40.000 de metri patrati mai mult fata de anul precedent.

si ca imaginea sa fie completa, in 2004, cresterea a fost de 300% fata de 2003. Cu toate acestea, Romania se situeaza cu mult sub nivelul tarilor vecine in ceea ce priveste suprafata spatiilor industriale noi.

Spre exemplu, Varsovia dispune de 1,3 milioane de metri patrati, in timp ce Budapesta se apropie vertiginos de un milion de metri patrati. "In acest moment, piata locala este slab dezvoltata din punctul de vedere al proiectelor de anvergura.

Avand in vedere, insa, ritmul puternic de crestere al marilor lanturi de retail, care, in conditiile unei concurente acerbe, vor avea nevoie de un sistem de distributie cat mai bine pus la punct, cererea pentru astfel de proiecte va continua sa creasca", spune Muler Onofrei, managerul departamentului industrial de la agentia de consultanta imobiliara Eurisko.

In urmatoarea perioada, cererea pentru spatii industriale va fi mult diversificata datorita emanciparii si schimbarii comportamentului de consum al populatiei pentru care s-au dezvoltat noi piete, dar si ca urmare a cresterii volumului de marfuri si bunuri depozitate, transportate si distribuite.

"Daca o grupam in functie de activitatile firmelor, cererea este amplificata de producatorii de componente auto, companiile de IT&C si producatorii de materiale de constructii", releva un studiu al Regatta. Analistii apreciaza ca, in 2006, cresterea suprafetelor de spatii industriale va fi cuprinsa intre 30% si 40%.

In Bucuresti, zona de vest s-a remarcat clar ca o locatie industriala preferata. Optiunea pentru zona din imediata vecinatate a autostrazii Bucuresti-Pitesti a devenit evidenta, aici fiind in curs de dezvoltare numeroase proiecte. Printre cele mai importante se numara Cefin Logistic Park, Mercury Logistic Park sau Rynart.

Articol integral in Capital