Ordonanta care modifica legea asigurarilor clarifica mare parte din prevederile vechilor reglementari. Principala noutate consta in existenta a doua companii de asigurari sub umbrela uneia singure: asigurari de viata si asigurari non-viata sub acelasi nume.

"Se pastreaza activitatea compozita a societatilor de asigurari, dar se introduce o separare a managementului, contabilitatii, gestionarii activelor si a solvabilitatii", declara Tudor Moldovan, director general Generali Asigurari. Principala modificare adusa de Ordonanta de urgenta nr. 201, care modifica legea asigurarilor nr.

32 din 2000, este salutata de asiguratori, chiar daca unele aspecte raman usor neclarificate. Probabil ca aceste detalii vor fi completate prin Normele metodologice care trebuie sa apara.

Practic, separarea activitatii de asigurare de viata de cea de non-viata, adusa in prim-plan de noua lege, implica numirea a doua persoane fizice in conducerea executiva, modificarea statutului intern al societatii de asigurari si inregistrarile la Registrul Comertului. Pentru acestea, companiile de asigurari vor fi supuse la cheltuieli suplimentare. In plus, vor creste cheltuielile cu salariile din cauza conducerii bicefale.

"Nu sunt toate lucrurile clare, dar se vor lamuri, probabil, prin norme. Piata dura nu va permite o majorare a tarifelor, dar efectul legii se va vedea in profitul societatilor."

Cristian Fugaciu, director general Marsh Broker de Asigurare-Reasigurare

Noua lege reglementeaza si piata intermediarilor si a brokerilor in asigurari. Intermediarii persoane juridice vor trebui sa aiba certificat de inregistrare semnat de societatea de asigurari, in timp ce agentii de asigurari vor avea legitimatii.

Toti intermediarii trebuie sa apara in Registrul Agentilor de Asigurari, iar documentele acestora trebuie sa contina inscrisul "autorizat de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA)". Legea reglementeaza mult mai in detaliu activitatea brokerilor, in general.

Pe langa aspectele legate de modul de colectare a primelor incasate, brokerii vor trebui sa detina si un mandat de brokeraj pentru un potential asigurat.

Bineinteles, pentru a se evita definitiv confuziile pe care le genereaza mandatele de brokeraj (apar situatii in care pentru acelasi asigurat potential exista mai multe mandate, emise de societati diferite de brokeraj sau de mai multi brokeri ale aceleiasi societati), ar trebui ca Normele sa stipuleze clar persoanele imputernicite sa semneze astfel de mandate.

Minimum 120 de euro, pretul RCA dupa integrare

Ordonanta de urgenta nr. 201 din 29 decembrie 2005 introduce doua notiuni noi pentru denumirea generica de pana acum de agenti de asigurari: subagent si agent de asigurari subordonat. Subagentii sunt angajatii cu contract de munca ai societatilor de asigurari. Majoritatea companiilor de asigurari nu au angajati cu carte de munca, ci agenti platiti la comision din contract.

Totusi, ramane la latitudinea societatii de asigurari daca va face sau nu contracte de munca actualilor agenti.

In cazul agentilor subordonati, situatia este putin mai complicata, iar Normele ar trebui sa aduca cateva lamuriri. Agentul subordonat nu mai este legat de o singura societate de asigurari, "cu conditia ca politele vandute sa nu fie concurente", spune legea.

Notiunea de agent subordonat legifereaza, practic, activitatea depusa de angajatul bancar in momentul in care incheie produse de bancassurance, si astfel dispare bariera din vechea lege, care punea anumite interdictii unui bussines comun banci – asigurari. In plus, in pregatirea personalului din asigurari se va implica Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA).

Institutia este cea care va pregati si va stabili programa de pregatire profesionala.

Articol integral in Capital