Gerhard Mauter tine secretul in mana. Acesta se afla intr-o cutiuta, ceva mai mare decat un cub de zahar. Este cunoscut sub numele de "encoder", inima dispozitivului de control al MMI. Acesta permite soferilor sa controleze mai mult decat cele mai importante functii ale masinii, ale sistemului de navigatie si ale sistemului audio.

In lumea auto, este considerat o minune a tehnologiei. in primul rand, fiindca lucreaza logic - vezi salvarea destinatiilor in sistemul de navigare, sau modificarea setarilor suspensiei sau cautarea unui alt post de radio. In al doilea rand, pentru ca persoana aflata la volan are o senzatie unica. O senzatie greu de descris in cuvinte.

Asa cum spune cu mandrie nedisimulata inginerul de dezvoltare tehnologica de la Audi: "Trebuie sa-l atingi si sa-l folosesti, ca sa intelegi acest sentiment."

Este vorba de sentimentul pe care il au conducatorii auto ai unui Audi atunci cand apasa pe un buton, cand deschid un compartiment, inchid o portiera sau fac toate acele manevre de tras, impins, schimbat sau rasucit diverse lucruri intr-o masina.

"Sentimentul pe care il ai intr-o masina Audi este distinct, confortabil, rafinat si iti confera incredere" explica Mauter. Ca sa creeze asa ceva, lui si colegilor de breasla i-au trebuit trei a ni de munca de cercetare doar pentru modulul de comanda. Trebuia ca totul sa iasa perfect. Rolul lui Gerhard Mauter este acela de a face un Audi sa fie simtit ca un Audi. Este managerul echipei care se ocupa de sistemele de control tactil.

MECANORECEPTORII

Simtul tactil este folosit de oameni pentru a primi informatii prin receptorii din piele, este cel care ii ajuta pe oameni sa invete limbajul Braille, sa foloseasca tastatura unui computer cu toate cele zece degete sau sa se bucure de un sarut.

Alaturi de buze si de limba, varfurile degetelor sunt cele mai sensibile organe ale corpului uman. Ele pot percepe denivelari ale unei suprafete cu dimensiuni mai mici de o sutime de milimetru. Sub epiderma fiecarui varf de deget se afla peste 200 de mecanoreceptori, capabili sa sesizeze diferenta de temperatura, de presiune, miscarea si vibratiile.

Prin ele ne dam seama cum se simte un maner de pe portiera unei masini. Au supletea schimbatorului de viteze. Toate aceste lucruri devin din ce in ce mai importante pentru cumparatori.

Pe langa factorii standard precum designul, performanta sau sunetul motorului, senzatia la atingere influenteaza deciziile de cumparare. Pentru a garanta senzatii placute la atingere, Audi a fost primul constructor care a pus bazele unei echipe haptice (calitatea atingerii) acum zece ani.

Misiunea este aceea de a face ca toate butoanele si comutatoarele sa fie construite din materiale potrivite si asezate in pozitia corecta.

SENZATIA LA UTILIZARE

Nu este suficient ca un Audi sa iti ofere senzatia "corecta". Senzatia la atingere este doar o parte din munca depusa de echipa haptica. "Cel mai important lucru este senzatia pe care o ai cand folosesti instrumentele," explica Jurgen Meurle, seful departamentului ergonomic, departament in care lucreaza si echipa haptica.

"Totul se rezuma la ceea ce simte utilizatorul cand roteste un buton oarecare din masina." La Audi, senzatia tacticla este importanta si atunci cand deschizi usa, cand ajustezi un parasolar, cand stabilesti pozitia scaunului si chiar atunci cand tragi frana de mana. Lista continua cu peste o suta de comenzi.

Fiecare dintre ele trebuie sa asigure un raspuns clar atunci cand este pusa in functiune. Cand capota este deschisa, nu trebuie sa ai nici o indoiala ca ea este intr-adevar deschisa. Echipa haptica se ocupa si de functionalitate nu doar de forma. Dar cum receptioneaza conducatorul auto raspunsurile comenzilor? "Prin palme si urechi," spune Mauter.

O persoana care conduce masina are doar trei canale de receptie libere: ochii, urechile si simtul tactil. Ochii proceseaza deja intre 80% si 90% din informatii, deci activitatea lor este supraincarcata. Mai raman auzul si simtul tactil. Asa se explica de ce perceptia acustica este atat de importanta pentru echipa haptica. "Suntem obitnuiti sa asociem sunetelor anumite actiuni. Cand apasam un buton, asteptam sa auzim un click" spune Meurle.

Oamenii trebuie sa primeasca raspuns, iar acest lucru trebuie sa aiba loc si in masina. Raspunsul tactil trebuie sa fie intarit si de cel acustic. Un click foarte bine perceptibil, spre exemplu, dar numai la momentul potrivit. Cand auzi un click, atunci actiunea trebuie sa si aiba loc. Daca nu se intampla acest lucru, se instaleaza confuzia si distragerea atentiei.

Mauter: "Am aflat ca intarzierile mai mari de 80 sau 100 de milisecunde sunt enervante pentru soferi."

Si sunetul are un rol foarte important. Se lucreaza intens pentru ca sunetele produse electronic, cum ar fi cele de la semnalizator de exemplu, sa para naturale si autentice. Altfel, ceea ce se aude poate parea ieftin si lipsit de calitate. si materialele sunt importante. "Daca materialul de suprafata este aluminiul, atunci trebuie sa se simta ca aluminiul la atingere," explica Meurle.

SENZATII REPRODUCTIBILE

Aceasta este doar teoria. Practic, cei 16 membri ai echipei haptice mai au mult de lucru. Problema este ca subiectivitatea joaca un rol major in definirea senzatiilor. Iar subiectivitatea este greu de "tradus" pentru liniile industriale de fabricatie. "Aceste perceptii trebuie standardizate," spune Mauter, seful echipei. Este foarte mult de lucru.

Folosind analiza statistica, chestionare, programe pentru computer si instrumente de masura foarte precise, Mauter si echipa lui calculeaza indici precisi si pregatesc o serie de tabele si diagrame care descriu senzatia data de fiecare comanda.

Telul este acela de a face senzatia reproductibila, pe scurt, de a reduce senzatia Audi la o formula matematica. Un exemplu este forta necesara pentru a pune in functiune un intrerupator. Graficul forta-distanta de pe biroul lui Mauter descrie o curba usor ascendenta, intrerupta la exact 0,8 mm, momentul in care se executa comutarea.

Daca momentul comutarii este intarziat sau grabit cu doua zecimi de milimetru, soferul percepe comutatorul ca fiind fie prea "scurt" sau prea "lung", deci comutatorul este necalitativ.

Este definita de asemenea si forta cu care trebuie apasat un buton: cinci newtoni este forta optima pentru o comutare confortabila si placuta. Incredibil, dar exista peste 30 de criterii diferite care definesc "limba" pe care trebuie s-o "vorbeasca" un comutator.

intre timp, echipa de experti au creat un catalog de cerinte foarte stricte ce trebuie indeplinite nu doar de cercetatorii de la Audi, dar si de fabricantul propriu-zis. Un comutator primeste unda verde numai dupa ce toate cerintele sunt indeplinite. Gerhard Mauter si echipa lui supervizeaza totul de la designul initial la procesul de fabricare.

Numai asa aspiratiile unui producator de autoturisme din clasa premium pot deveni realitate. si numai asa soferii pot simti unicitatea, fiabilitatea, confortul si rafinamentul unui Audi.

INTUITIE

Nimic nu este lasat la voia intamplarii. Nici macar atunci cand este vorba de o portiera. Dispunerea egonomica a comenzilor este vitala pentru a face operarea cat se poate de intuitiva.

Toate comenzile au un lucru in comun. Calitatea. Lasand deoparte faptul ca sunt robuste si placute la atingere, comenzile iti raspund, confirmand faptul ca au fost actionate.

Scaunele, nu-i asa, iti spun daca iti place sau nu sa stai intr-o o masina. Ele trebuie sa fie confortabile si placute ochiului, dar trebuie sa treaca si testul tactil.