"Romania a devenit un veritabil paradis cinematografic pentru producatorii straini", ne declara, cu putin timp in urma, regizorul Ioan Carmazan. "Sunt zeci de filme straine care se fac anual la noi, in studiourile de la MediaPro si Castel Film. Francis Ford Coppola este si el aici si lucreaza la «Tinerete fara tinerete»", un film dupa o nuvela de Mircea Eliade.

Este bine, pentru ca asta inseamna revenirea Romaniei in lumea buna cinematografica, dar este si rau, pentru ca producatorii straini ii platesc pe actorii romani la nivelul la care sunt platiti la ei figurantii".

Andy Garcia, Rutger Hauer, Nicole Kidman, Renee Zellweger, Jude Law, Jean Claude Van Damme, Armand Assante, Adrian Paul, Christopher Lambert, Steven Seagal, Charles Aznavour, Wesley Snipes, Jeanne Moreau, Gerard Depardieu sunt doar cateva nume de vedete internationale, din Europa sau de la Hollywood, venite in Romania sa joace in diverse filme.

Produse, bineinteles, de ei, nu de noi. A trecut vremea cand Sergiu Nicolaescu regiza productii internationale in care jucau actori straini de prima mana (Orson Welles, Pierre Brice, Georges Marchal, Marie Jose Nat etc.). Acum filmele straine produse in Romania se fac, vorba unei expresii celebre, „cu actorii lor si caii nostri".

Spielberg a preferat Ungaria

Dupa estimarile revistei americane „Hollywood Reporter", producatorii straini au cheltuit, in cursul anului trecut, aproximativ 50 milioane dolari pe serviciile de productie de film din Romania. Partenerii care au beneficiat de plata acestor servicii au fost, bineinteles, Castel Film Studious, unde s-au produs 12 filme, si Media Pro Pictures - 10 filme.

Costurile medii de productie ale unui lungmetraj de fictiune in Romania sunt cu 40-60% mai mici decat in Marea Britanie si cu 70% mai mici decit in SUA. Dar, analizate diferentiat, aceste cheltuieli prezinta multe disproportii si anomalii.

Astfel, in timp ce forta de munca este platita cu 80% mai putin decat in SUA, de pilda, filmarea in spatiile publice aflate sub jurisdictia primariilor este mult mai scumpa decat oriunde in Europa sau America.

In New York, Los Angeles si mai peste tot in SUA astfel de taxe au fost eliminate complet, iar in Cehia se platesc 0,6 dolari pentru un metru patrat de spatiu public. In schimb, in Bucuresti, in zona centrala, s-a ajuns la 25 de dolari metrul patrat pe zi de filmare.

Ungaria a gasit o solutie ingenioasa, atractiva pentru producatorii straini si avantajoasa din punct de vedere social: a introdus un discount de 20% la taxele impuse producatorului, daca acesta lucreaza cu un partener local.

Ceea ce l-a determinat pe Spielberg sa aleaga, anul trecut, Ungaria pentru filmarile la „Munich", si nu Romania, cu care avusese initial negocieri.

200.000 de dolari, cheltuieli lunare la Castel, pentru un singur film

Prima casa de productie cinematografica aparuta in Romania este Castel Film Studios, aflata la 40 de kilometri de Bucuresti, in comuna Ciolpani. Vlad Paunescu a investit aici, din 1993 incoace, citeva zeci de milioane de dolari.

Intinse pe 12 hectare, studiourile au atras peste 100 de productii straine si multe dintre cele mai importante case de film americane. Tot aici s-a tras „Plutonium", o comedie neagra despre mafia din Rusia, primul film turnat de HBO in Romania. Pana in 1997, bugetul mediu anual (alocat cheltuielilor din Romania) pentru un film era de 800.000-900.000 de dolari.

In prezent, numai sumele pe o luna se ridica la 150.000-200.000 de dolari. Adica mai mult decat dublu.

Si totusi, acestea se cheama costuri reduse. Ele au marit cota de interes a producatorilor straini, care au inceput sa produca in Romania filme cu bugete din ce in ce mai mari.

Cele sase studiouri noi construite de Castel Film in Bucuresti, in vecinatatea padurii si a lacului Snagov, au atras in ultimii ani productii importante si staruri de box-office: „Highlander-Endgame", cu Adrian Paul si Christopher Lambert (1999), „Cold Mountain", cu Nicole Kidman, Jude Law, Renee Zellwegger si Donald Sutherland (2002), „Method", cu Elisabeth Hurley (2003), „Seven seconds" (2004)

si „Razor Edge" (2005), cu Wesley Snipes, „Funny Money", cu Armand Assante si Chevy Chase (2004). „Regii blestemati", cu Gerard Depardieu, „Shadow of the Past" si „The Harvester", cu Steven Seagal, si „2-nd In Command", cu Jean-Claude van Damme, au fost produse la Castel Film in 2005.

Ceea ce se intampla in Romania, in materie de productii cinematografice, suporta deci calificativul de impresionant. Ramane de vazut ce se va intampla dupa 2007 cand, in eventualitatea ca „tara lui Dracula" va intra in UE, este de presupus ca preturile pentru servicii cinematografice se vor alinia la cele europene.

Cititi articolul integral in Saptamana Financiara