In 2005, vanzarile totale de autovehicule noi in Europa au scazut cu 0,7% fata de anul anterior, pana la 15,2 milioane unitati vandute, informeaza Reuters. Acest declin a fost generat pe de o parte de stagnarea pietei occidentale si pe de alta parte de cresterea cererii de masini second-hand in Estul Europei, care a generat o scadere de 10% a vanzarilor de automobile noi in aceasta regiune.

In luna decembrie a anului trecut, vanzarile de autovehicule noi in Europa au scazut cu 3,9%, incheind anul pe un trend negativ.

In ciuda unei cresteri surprinzatoare manifestata pe piata britanica in luna decembrie, declinul manifestat pe pietele Germaniei, italiei, Frantei si Spaniei au limitat vanzarile din 23 de state ale Uniunii Europene, precum si din Norvegia, Elvetia si Islanda, la sub 1,1 milioane de unitati.

"Aceasta scadere a fost influentata de numarul mai mic al zilelor lucratoare in majoritatea tarilor...dar confirma de asemenea si conditiile nefavorabile existente pe piata in ultimul trimestru al anului trecut", a precizat Asociatia Europeana a Industriei Auto, ACEA, citata de Reuters.

Aproape toti producatorii japonezi au continuat, luna trecuta, sa castige din cota de piata a companiilor europene, in timp ce producatorii coreeni au inregistrat surprinzator, rezultate slabe.

Volkswagen a obtinut rezultate peste media pietei, in timp ce dificultatile Renault au continuat. Vanzarile companiei sud-coreene Kia-Motors, desi au scazut cu 28% in luna decembrie, au crescut cu 39% la nivelul intregului an 2005, devansand marcile Suzuki si Mazda si demonstrandu-se brandul cu cel mai rapid ritm de crestere din Europa.

Vanzarile producatorului Suzuki au crescut in decembrie cu aproximativ 31%, cele ale Honda Motors cu 18%, iar cele ale Toyota cu aproximativ 16%. Vanzarile Nissan Motor, insa, s-au diminuat cu 42% in pofida unei reveniri a pietei britanice, cea mai mare piata europeana a producatorului japonez.

Piata britanica, a doua ca marime din Europa dupa cea a Germaniei, s-a contractat cu 5% in anul 2005, pietele din Germania, Franta si Spania au reusit sa creasca, in timp ce piata din Italia a scazut.

Toyota a inceput sa castige rapid teren in fata General Motors in intentia de a fi pe primul loc in topul producatorilor auto mondiali, majorandu-si vanzarile cu 3,9% in anul 2005, incluzand aici si vanzarile la marca Lexus.

Cel mai mare producator european, Volkswagen s-a bucurat de vanzari solide la marca VW, ramanand lider si in luna decembrie, in pofida unei scaderi de 0,5%. Cota de piata detinuta de producatorul german a fost de 21,2%. La nivelul anului 2005, cota de piata a Volkswagen a crescut pana la 19,3%, de la 18,6% in 2004, in conditiile in care doar marca spaniola Seat a pierdut teren.

Luna trecuta, cota de piata a DaimlerChrysler a scazut cu aproximativ 6% ca urmare a rezultatelor modeste inregistrate de divizia Smart si vanzarilor slabe ale Mercedes-Benz, in ciuda succesului marcii Chrysler.

Si vanzarile producatorului BMW au scazut cu aproximativ 5% in luna decembrie 2005, dar acestea au crescut cu circa 10% la nivelul intregului an, gratie lansarii de noi modele sub marca proprie si a vanzarilor ridicate consemnate la brandul Mini.

In luna decembrie vanzarile grupului Fiat au scazut cu 2,5%, iar la nivelul anului 2005 cu 12,4%, ca urmare a rezultatelor negative obtinute de marcile Fiat si Alfa Romeo. Atat in luna decembrie, cat si la nivelul intregului an 2005, producatorii francezi PSA Peugeot Citroen si Renault au pierdut din cota de piata.

Acestia au fost nevoiti sa se orienteze spre pietele din asia si America Latina pentru a balansa pierderile europene.

Pe de alta parte, producatorii americani care si-au indreptat atentia spre Europa din cauza rezultatelor slabe pe piata locala, s-au confruntat cu scaderi ale vanzarilor in Europa dar au reusit totusi sa obtina rezultate peste media pietei.

General Motors si Ford Motor au avut un sfarsit de an slab, cu un volum al vanzarilor sub 1,63 milioane unitati si cu cote de piata de 10,7% fiecare. Vanzarile de automobile in cele 15 tari vechi europene, plus cele trei tari EFTA au scazut in decembrie cu 3,6%, pana la un milion unitati, iar in 2005 cu 0,2%, pana la 14,5 milioane unitati.