Barometrul cultural realizat de Centrul de Studii si Cercetari in Domeniul Culturii arata ca cei mai cunoscuti oameni de cultura romani sunt Mihai Eminescu, Nicolae Grigorescu, Sergiu Nicolaescu.

La finele anului trecut, un sondaj incrucisat realizat de patru institute specializate in domeniu, in cadrul proiectului lansat de Realitatea TV, „Zece pentru Romania", scotea din discutie categoria „Scriitori", fiindca acestia nu erau nominalizati de un numar suficient de mare de repondenti.

Era unul dintre putinele sondaje de amploare realizate in ultimii ani la noi, care sa includa si domeniul cultural, toate fiind incercari disparate de analizare a unei zone in legatura cu care existau numai informatii disparate.

Nici vorba despre o analiza a acestora si de constructie a unor politici culturale care sa tina cont de datele concrete.

Desi fusese facuta deseori observatia ca astfel de sondaje ar fi necesare pentru a risipi ceata care acopera raportul dintre cererea de produs cultural si oferta existenta, abia la inceputul anului 2005 ministrul Mona Musca a pus bazele unui Centru de Studii si Cercetari in domeniul Culturii (CSCDC), dupa ce observase ca

„exista in tara aceasta oameni care au facut asemenea cercetari, dar e foarte greu sa le aduni la un loc si e foarte greu sa stii exact ce vrea publicul, pe de o parte, ce poti tu sa oferi, pe de alta parte, si cum ar trebui sa fie oferta facuta pentru ca publicul sa fie, incetul cu incetul, indreptat dinspre variante subculturale spre variantele care apartin culturii".

Asa a aparut CSCDC, a carui misiune este aceea de a centraliza informatiile din domeniile culturii, de a realiza anual sondaje sociologice si de a interpreta datele obtinute, in vederea convertirii lor in solutii concrete.

Cel mai important proiect al CSCDC, Barometrul de consum cultural a fost deja lansat, prima cercetare fiind de natura sa-i ingrijoreze pe cei care activeaza in domeniu. Studiul pe categorii arata ca 12 la suta din populatie nu au nici o carte in casa, iar cei mai multi oameni (23 la suta) au intre 51 si 100 de carti.

40 la suta din populatie nu au putut numi nici un pictor, iar in ce priveste consumul de produse culturale s-a observat ca 73 la suta din populatie nu merg deloc la cinema si 88 la suta nu merg la opera sau opereta.

In schimb, se inregistreaza un consum ridicat de evenimente si sarbatori in spatii publice – 47 la suta, iar produsele industriilor creative, moderne si „traditionale" sunt destul de bine vandute (bijuterii- 24, 9 la suta, icoane – 24,4 la suta, bibelouri – 14,1 la suta, tablouri – 10,3 la suta, obiecte de colectie – 4, 7 la suta).

In ceea ce priveste personalitatile culturale cunoscute si apreciate de romani, studiul a masurat capitalul cultural prin testarea cunostintelor despre cei numiti la fiecare categorie. A rezultat ca Mihai Eminescu e cel mai cunoscut scriitor roman, urmat de Mihail Sadoveanu, Ion Creanga si Liviu Rebreanu.

Cel mai cunoscut pictor roman este Nicolae Grigorescu, iar cel mai cunoscut regizor Sergiu Nicolaescu (Cristi Puiu, cel mai mediatizat cineast de la noi in ultimul timp, a obtinut locul 7). Alte detalii despre datele obtinute vor fi anuntate azi, intr-o conferinta de presa sustinuta la sediul MCC.

Sondaje culturale la comanda

Desi preferintele culturale ale romanilor au mai fost studiate pana acum de diverse institutii, este prima data cand se realizeaza o astfel de cercetare in Romania, sondajele anterioare privind, potrivit lui Liviu Chelcea, directorul Centrul de Studii si Cercetari in Domeniul Culturii, doar segmente restranse, cum ar fi cultura scrisa.

„Aici cultura scrisa e doar unul dintre domenii, alaturi de teatru, cinema, muzica etc. Studiul e ceva mai stufos, ne-am propus sa analizam inclusiv si ce buget aloca romanii pentru cultura si cat timp dedica acesteia".

Articol integral in Gandul