Romanul Escu o iubeste pe Esca, se inchina la micul ecran, crede in adevarul telejurnalelor si voteaza cum ii spune televizorul

Asa ne arata sondajul anual, realizat la cererea UPC, care studiaza perceptia populatiei fata de televiziune in 14 tari europene.

Televiziunea este noua religie pentru romani. Lipit de fotoliu, cu ochii si urechile spre micul ecran, romanul Escu o asteapta pe romanca Esca (Andreea), singura femeie care vine punctuala la intalnire si care spune adevarul. Adevarul stirilor TV. Un adevar care este mai puternic la Pro TV sau la Antena, decat la TVR.

Romania este singura tara unde increderea in stirile de la televiziunile private este mai mare decat in cele de la televiziunea publica. Cam asa arata profilul romanului mediu consumator de televizual potrivit sondajului anual realizat de UPC in 14 tari europene.

Sondajul de testare a atitudinii europenilor fata de televiziune pune mai multe probleme. Intre altele, credibilitatea si modul in care acest mediu de informare influenteaza opiniile politice sau religioase sau modul in care percep micul ecran diferitele grupe de varsta.

Studiul realizat de Research International se bazeaza pe mai mult de 6.000 interviuri in toate tarile europene in care UPC furnizeaza servicii de cablu: Olanda, Franta, Elvetia, Austria, Irlanda, Norvegia, Suedia, Belgia, Romania, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia si Slovenia.

In Romania cercetarea s-a efectuat prin interviuri directe pe strada, in diferite locuri din tara, pe un esantion total de 450 de respondenti.

Privatele, peste publice

Cat timp petrec oamenii in fata zeului TV? Varstnicii mai mult, tinerii mai putin dar in mod sigur 82% dintre europeni se uita la televizor in fiecare zi. Aproape treisferturi dintre francezi petrec zilnic peste doua ore in fata micului ecran in vreme ce doar 41% dintre romani fac acelasi lucru.

De ce sunt oamenii ahtiati dupa zeul TV? Ca sa se informeze (55%) desi privesc cu suspiciune ceea ce li se serveste la telejurnale: doar 21% dintre europeni cred ceea ce se spune la stiri. Romanii sunt cei mai increzatori (34%) in adevarul propagat de buletinele informative televizuale.

Tot romanii sunt singurii care au cea mai mare incredere in stirile difuzate de posturile private de televiziune (26%). Comparativ elvetienii cred masiv in stirile televiziunilor publice (64%).

Dar micul ecran la nevoie se cunoaste pentru ca, in caz de dezastre 52% dintre europeni cred ca televiziunea este cea mai credibila sursa de informatie, in cazul romanilor procentul fiind mai ridicat (62%). Cum de multe ori credibilitatea este data si de prestatia prezentatorului sondajul arata ca, in Romania, speakerul favorit este Andreea Esca.

Manipularea votului

Dintre toti europenii, romanii sunt cei care doresc cel mai mult sa ramana acasa (52%) pentru a viziona programul TV preferat, in timp ce numai 23% dintre danezi si 27% dintre suedezi prefera acest lucru. Dupa ce au vazut emisiunea favorita romanii o comenteaza, de preferinta, cu colegii lor (25%).

Spre deosebire, de pilda, de olandezi care prefera "sa toace" programele TV cu partenerii lor (39%) sau de cehi, 17% dintre ei nevorbind niciodata, cu nimeni, despre emisiuni. De altfel, 62% dintre cehi au doar un singur televizor in casa, in vreme ce irlandezii sunt campioni, 55% au trei sau mai multe aparate. Si in Romania cele mai multe locuinte (53%) au un singur televizor.

Programele cu caracter politic influenteaza categoric votul populatiei. Votul a 54% dintre europeni depinde de acest tip de emisiuni. Ungurii se lasa cel mai putin manipulati (34%) iar al romanii cel mai mult (74%). Religia este o tema controversata in sondaj, 63% dintre subiecti optand pentru difuzarea de programe religioase, dar numai 14% vor sa le vizioneze.

O opinie raspandita (25%) este ca astfel de programe duc la agravarea conflictelor religioase. Intre politica si religie sta interesul pentru reality-show (ex. Big Brother). Romanii conduc plutonul cetatenilor care gusta acest tip de programe, cu 57%.

Paererea majoritara (59%) este ca scenele de violenta fac ca programele postului Reality TV sa depaseasca limitele eticii si sa devina inacceptabile.

Portret-robot

- Priveste zilnic peste doua ore la televizor

- Priveste ca sa se informeze

- Crede cel mai mult ca stirile TV spun adevarul

- Singurul care crede mai mult in stirile televiziunilor comerciale

- Vrea cel mai mult sa priveasca de acasa programele preferate

- Comenteaza cu colegii emisiunile favorite

- Este cel mai interesat de programele reality-show

- Este cel mai influentat de televiziune cand voteaza

Articol integral in Banii Nostri