Televiziunile cu public "tinta" au agitat piata TV. Statiile comerciale generaliste au obosit si au recurs la o reteta facila: manelizarea diverstimentului si a stirilor.

2005 a fost "anul nisei" in televiziune. Clientii publicitari si-au orientat bugetele catre televiziunile cu un public foarte bine definit, pe fondul oboselii posturilor generaliste.

Realitatea TV si-a consolidat pozitia, Antena 3 si N 24 s-au lansat drept concurenti, posturile muzicale au devenit suporturi eficiente pentru publicitari, managementul lui Sport TV a fost preluat de grupul Pro, Telesport s-a straduit sa-si mareasca acoperirea, intrand pe sistem pay-TV, Jetix si Minimax pe segmentul pentru copii, Pro Cinema si-a stabilizat grila, s-a relansat Senso TV si a aparut Partener TV, o televiziune specializata in informatii de afaceri.

2005 a fost anul telenovelelor si serialelor romanesti. Dupa succesul "Numai iubirea" (Acasa TV), producatorii au prins curaj si, in toamna, au venit cu noi titluri pe Antena 1, Pro TV, National TV si Acasa TV.

2005 a fost anul manelistilor. Cruciada lor a invadat nu numai programele de divertisment, unde sunt invitati in permanenta, ci si talk-show-urile si programele de stiri. Apogeul a fost atins in noaptea de Revelion, cand oastea lui Guta, Vijelie si Adi Minune a cucerit Antena 1 si Pro TV. Singura reduta care a rezistat tentatiei ratingului de manelisti a fost televiziunea publica.

O bila alba pentru TVR. 2005 a fost anul in care au murit talk-show-urile. Marius Tuca si-a pus bretelele in cui, Radu Moraru (B1 TV) si Madalin Ionescu (National TV) s-au intrecut cu invitati si teme care mai de care mai nastrusnice, multe apropiate spiritual de OTV, Dan Diaconescu si-a nevrozat publicul cu obsesia lui pentru "crima din Primaverii".

Talk-show-urile de la Realitatea TV, mult mai serioase, nu au atras marele public. Dan Cristian Turturica a fost montat cam fortat in talk-show-ul de seara al TVR, el fiind mai degraba un om de presa scrisa.

2005 a fost Negru in materie de divertisment. Dan Negru a continuat sa urle, indiferent de formatul emisiunii. Nimic nou: formate resapate, aceleasi vedete, iar Divertis, Cronica Carcotasilor si Vacanta Mare, in absenta unor concurenti proaspeti, au inceput sa se "clasicizeze". 2005 a fost anul sarac in filme.

In afara de posturile publice, unde se vede ca exista o selectie inteligenta, pe televiziunile comerciale (cu mici exceptii), s-au reluat titluri vazute si rasvazute. Filmele de mana a doua au fost la putere in 2005, mai ales in prime time.

Prima parte a anului a fost o perioada a convulsiilor pentru TVR. Dupa declaratii incendiare, audieri, rapoarte ale comisiei parlamentare, dezbateri in Parlament, presedintele Valentin Nicolau si Consiliul de Administratie au fost debarcati.

Spre surpriza tuturor, in fruntea TVR a fost numit tanarul regizor Tudor Giurgiu, iar stirile au intrat, in urma unui concurs, sub conducerea Rodicai Culcer. A doua parte a anului a reprezentat pentru TVR o perioada de evaluari si proiecte, grilele celor patru statii functionand la ralanti.

Pro TV a implinit zece ani. Dupa un deceniu, brandul este imbatabil: orice productie aduce audienta. S-a impus in constiinta publicului ca un canal cu cele mai bune filme, chiar daca in realitatea de zi cu zi nu a mai cumparat filme bune (si noi) de multa vreme. Pro TV a livrat netulburat cantitati mari de stiri de fapt divers, iar programele sportive informative sunt un jurnal monden.

Cine si-ar fi inchipuit in decembrie 1995, cand Pro TV era simbolul televiziunii occidentale implantat in Romania, ca dupa zece ani, imnul Romaniei va fi cantat pe ritm de manele? E un semn clar ca "idealurile" revolutiei Pro TV in televiziune au fost deturnate pe altarul lui Guta&Co.

Antena 1 a parut ca este multumita sa-si conserve statutul de concurent al Pro TV. A renuntat la blockbustere si, in a doua parte a anului, la meciurile din Divizia A. S-a concentrat mai mult asupra productiilor proprii si, promovarii vedetelor cu rating: Mircea Radu, Dan Negru si Divertis.

Articol integral in Capital