Serviciile de plasare a celor care nu au un loc de munca sau a celor care doresc sa-si schimbe serviciul sunt infloritoare in Romania si putem vorbi chiar despre o concurenta reala. Au aparut site-uri specializate pe anumite categorii de candidati, cum ar fi studentii, si unele dedicate unui anumit sector al activitatii, precum cel IT.

Pe plan mondial insa, afacerea este intr-un usor declin. Potrivit grupului de analiza economica Conference Board din New York, in decembrie 2005 au fost publicate 1,6 milioane de joburi pe

site-uri de profil, comparativ cu varful de 2,1 milioane din august. Exista insa si o explicatie simpla: la sfarsitul anului, companiile nu prea mai posteaza anunturi, deoarece sezonul sarbatorilor este lipsit de activitate intensa. Tabloul general al lui 2005 arata insa un an mai slab in materie de anunturi de locuri de munca pe internet.

Peisajul romanesc al recrutarii on-line

O simpla cautare cu Google a cuvintelor „joburi" sau „locuri de munca" pe webul romanesc releva site-uri specializate. Exista caracteristici comune ale acestor servicii, dar unele ies din pluton si sunt mai solicitate datorita eficientei. In primul rand, site-ul ar trebui sa aiba un motor de cautare incorporat.

Faptul ca este organizat pe domenii de joburi nu este un lucru rau, dar nu ati vrea sa petreceti ore intregi tot cautand prin cele cateva sute de anunturi. Ar trebui sa existe doua sectiuni principale, una pentru angajatori si una pentru candidati. Ambele categorii de persoane trebuie sa se inregistreze pe site, pentru a publica mai usor anunturile sau dosarele de candidatura.

Unele dintre site-uri mai contin o rubrica a celor mai solicitate joburi, asta insemnand de obicei ca, pentru acele posturi, au fost primite cele mai multe candidaturi pana in acel moment. Nu va entuziasmati insa, pentru ca exista posibilitatea ca la rubrica „Hot jobs" sa apara companiile care au platit ceva in plus administratorilor

site-ului, asa cum procedeaza Google cu „linkurile sponsorizate".

Ca un supliment, unele servicii de recrutare on-line romanesti au stiri din domeniu, articole cu sfaturi pentru candidati, statistici si alte informatii utile. Nu strica sa mai cititi cateva lucruri privitoare la modul in care trebuie sa va redactati CV-ul si scrisoarea de intentie.

Armele potrivite pentru jobul potrivit

Inainte de a va trimite CV-ul pe site-urile de recrutare, pregatiti-va sa va prezentati onorabil. Intrati pe un site de tipul www.cvonline.ro, pentru a sti cum se redacteaza CV-ul. Ar trebui sa aveti la dispozitie

mai multe variante, pentru diverse joburi. Daca veti minti in CV si se va descoperi acest lucru, va fi grav, dar nimeni nu spune ca nu puteti „infrumuseta" putin activitatea profesionala de pana atunci. Nu strica nici sa aveti pregatite cateva fotografii personale, desi sunt putine companii care solicita aceasta piesa la dosarul de candidatura.

Cat despre modul in care puteti face o prima evaluare a firmei solicitante, iata cateva indicii. Nu va asteptati ca salariul sa fie precizat intotdeauna, deoarece majoritatea companiilor inca mai considera acest element drept confidential.

Faceti o cautare cu numele firmei pe web, pentru a vedea de ce este in stare si cat de mult v-ati potrivi in echipa. Nu va entuziasmati cand vedeti precizarea „program de lucru flexibil", pentru ca uneori asta inseamna ca puteti fi chemati la lucru seara sau in weekend.

Daca o firma romaneasca a publicat un anunt in engleza, este clar ca va dori ca si dumneavoastra sa cunoasteti aceasta limba straina, chiar daca cerinta nu este exprimata in anunt.

Aspecte pozitive: specializarea pe candidatii studenti; servicii adiacente (sfaturi, articole, linkuri utile etc.).

Aspecte negative: numar mic de posturi; navigare destul de greoaie.

Calificativ: 8/10.

Aspecte pozitive: specializarea pe sectorul IT; anunturile cu format standard; anunturi destul de noi.

Aspecte negative: numar mic de posturi disponibile (unele domenii nu au niciun anunt).

Calificativ: 7/10.

Aspecte pozitive: exista sfaturi utile pentru candidati; navigarea este foarte usoara.

Aspecte negative: stiri si articole mai vechi de un an; putine anunturi pentru joburi in strainatate.

Calificativ: 6/10.

Aspecte pozitive: foarte multe domenii.

Aspecte negative: unii angajatori isi permit precizari personale („nu raspundem la aplicatiile trimise de pe site"); unele anunturi sunt vechi.

Calificativ: 6/10.

Articol integral in Evenimentul zilei