Peste 90% din tutunul de pe piata neagra se filtreaza prin 100 de shop-uri de la granita. Ministerul Finantelor va inchide duty-free-urile de la granita cu Ungaria si Bulgaria si le va restrange pe cele de la frontiera estica. Este o victorie de etapa a statului in lupta cu contrabandistii de tutun.

Granita de vest. "11.690 pachete de tigari netimbrate, marcile Plazza si Ronson, sunt descoperite in autoturismele a doi aradeni, in urma unei actiuni concertate a lucratorilor din cadrul Politiei orasului Nadlac si a celor din cadrul Serviciului de Investigare Fraude a IPJ Arad.

Din primele cercetari a reiesit ca tigarile proveneau de la magazinele duty free din Vama Nadlac. Cei trei barbati sunt sanctionati contraventional cu 1,2 miliarde lei vechi".

Granita de est. "Doi politisti de frontiera constanteni sunt cercetati dupa ce au fost gasiti cu bautura si tigari achizitionate dintr-un magazin duty-free de la Vama Veche, un caz similar inregistrandu-se, in acelasi loc, cu doar cateva zile in urma.

In masina lor sunt descoperite patru sticle de whisky si sapte sute de pachete de tigari luate din duty-free. Cei doi au cumparat bunurile la preturi mult mai mici decat cele de pe piata si urmau sa le vanda cu un pret mai mare in Constanta".

Zeci de stiri de acest gen au curs, in ultimii ani, pe agentiile de presa. Fenomenul contrabandei cu tigari luate din duty-free-urile de pe granita este atat de extins, incat stiri ca cele de mai sus nu mai uimesc pe nimeni. Nu mai sunt stiri.

Persoanele care trec prin localitatile de frontiera nu sunt deloc surprinse sa fie "ofertate" de pe marginea drumului de o multime galagioasa, care insista sa le vanda marfa ieftina "luata de la shop".

Este micul trafic de frontiera, specific mai degraba granitei de Vest: persoana intreprinzatoare, posesoare de pasaport, ajunge in no man's land-ul dintre cele doua tari, incarca atat cat poate duce si, cu complicitatea politistilor de frontiera, descarca marfa in localitatea de granita, unde o vinde mai scump.

In Est, insa, contrabanda are o alta fata si alte dimensiuni. Duty-free-urile sunt doar o rotita in angrenajul traficului cu tigari. De cele mai multe ori, marfa de contrabanda nici nu se opreste in maghernitele de pe granita, ci trece cu tirurile pentru a fi descarcata in pietele din Iasi, Bucuresti si, mai departe, Brasov si Timisoara.

Import-export de contrabanda

Natura contrabandei difera in functie de punctele cardinale. La Nord-Est intra marfa de contrabanda, la Vest iese, la Sud iese si intra. Aceasta situatie are o explicatie simpla: pretul tigarilor la vecini. In Ucraina, Rusia si Moldova, pretul tigarilor este de trei ori mai mic decat in Romania.

Prin urmare, contrabanda spre Romania scoate profituri imense din tigari precum Doina, Fluieras, Saint George sau Plugarul. Din contra, Romania exporta tutun de contrabanda in Ungaria (unde pretul pachetului de tigarete este mai mare) si in Bulgaria (unde exista monopol de stat pe productia de tutun, toate marcile straine fiind importate).

In fine, in Serbia, tigarile sunt mai ieftine, prin urmare, de aici importam contrabanda.

O mare contributie la cresterea nivelului de contrabanda pe zona de Est o are chiar statul roman. La sfarsitul anului trecut, o serie de producatori indicau Finantelor ca, daca vor impune tarife mai mari tigarilor populare, piata neagra va exploda.

Din aprilie, anul trecut, a crescut acciza la tutun, ceea ce a facut ca pretul tigaretelor ieftine sa creasca, apropiindu-se de segmentul tigaretelor scumpe. Asta nu a facut altceva decat sa omoare "Carpata" autohtona, care a fost inlocuita, incet-incet, de produse similare de pe piata ucraineana, moldoveneasca sau ruseasca, la preturi mult mai mici.

Cronica unei desfiintari anuntate

Potrivit unor estimari, peste 90% din tutunul de pe piata neagra provine din duty-free-uri. Ministerul Finantelor pare hotarat acum sa inchida aceste puncte, dupa o lunga perioada in care au aparut nenumarate semnale de ingrijorare referitoare la cresterea nivelului contrabandei.

2003. Activitatea duty-free-urilor este reglementata de Legea 132/2003, aprobata de Parlament si promulgata de presedinte, in conformitate cu angajamentele internationale in domeniu la care Romania a aderat.

2004. Senatorul Sergiu Nicolaescu depune un proiect de lege prin care cere restrangerea magazinelor "fara taxa" doar la aeroporturi si la bordul avioanelor.

In paralel, apar si primele semnale din partea Guvernului, care recunoaste ca nu mai poate face fata contrabandei sporite care se desfatoara prin aceste unitati. "Se pare ca activitatea acestora nu este conforma cu legea. Sunt reminiscente ale perioadei comuniste", spune public ministrul Controlului, Ionel Blanculescu.

El adauga ca in duty-free-uri se dezvolta "in mod vizibil" contrabanda. "Pe langa contrabanda, se incalca si principiul concurentei neloiale", mai spune Blanculescu.

2005. Presedintele Traian Basescu cere desfiintarea duty-free-urilor, considerate focare de contrabanda. Ministrul de Interne, Vasile Blaga, promite sa execute ordinul pana in toamna.

Comerciantii din duty-free-uri se opun acestei masuri, apreciind ca "organe abilitate ale Ministerului Finantelor si ale MI au efectuat, in ultimii 10 ani, peste 3.500 de acte de control, iar nici unul dintre acestea nu a facut obiectul vreunei decizii judecatoresti care sa sustina acuzatia de contrabanda".

2006. Presedintele Traian Basescu se arata nemultumit ca duty-free-urile inca au ramas in picioare: "Mi-e greu sa inteleg de ce mentinem aceste guri de distributie si de evaziune fiscala in ambele sensuri, si catre piata interna, si catre piata externa a Uniunii Europene". Ministrul Blaga spune ca are mainile legate, deoarece initiativa ar trebui sa apartina Ministerului Finantelor.

Premierul Calin Popescu Tariceanu ii cere ministrului Finantelor, Sebastian Vladescu, sa intocmeasca de urgenta un act normativ "pentru reglementarea regimului duty-free-urilor". Aceasta ar insemna ca nu toate duty-free-urile vor disparea, ci doar cele de la granita cu UE, care oricum ar fi fost desfiintate la 1 ianuarie 2007.

"Este cunoscut ca, odata cu integrarea in UE, duty-free-urile de pe granita interna a UE nu mai au sens. Prin urmare, pe granita cu Ungaria si Bulgaria, ele se vor desfiinta. Din datele pe care le avem, pe granita de Est cu Moldova, in zona de granita si de duty-free-uri se desfasoara o frumoasa activitate de contrabanda cu tigari si alte produse. Acest lucru nu poate fi tolerat.

Incercam sa introducem un numar de masuri de reglementare si restrictionare in asa fel incat acestea sa poata fi supuse unui control eficient si sa diminuam numarul duty-free-urilor, nu numai pe granita cu Moldova, pe toate celelalte zone. Proiectul de lege va fi prezentat in decursul lunii ianuarie de catre Ministerul de Finante".

Citeste articolul complet in Banii Nostri