O planeta cu moldoveni

de     Evenimentul Zilei
Marţi, 24 ianuarie 2006, 0:00



Este una dintre jumatatile Planetei Moldova, o trupa neconventionala, care a lansat cateva cantece neconventionale si o emisiune radiofonica neconventionala.

Cunoscut marelui public datorita videoclipului „Alimentara" si emisiunilor de la Radio Guerrilla, Mitos Micleusanu scrie (cartile sale, „Organismecanisme" si „Tuba Mirum", sunt o combinatie de ironie si cruzime), compune muzica, picteaza si face experimente video.

EVZ: In prozele tale apar adesea cuvinte si situatii „nerecomandate minorilor"...
Mitos Micleusanu: Despre prezenta sexului si violentei se poate vorbi foarte mult, din mai multe perspective. Daca inainte literatura era lucrata in detaliu, pe suprafete foarte mari, acum incepe sa se comprime, sa se transforme intr-un fel de „fast-food". Creste viteza si oamenii nu mai au rabdare.

Din cauza comprimarii spatiului apare si tendinta de a concentra si mesajele, impactul trebuie sa fie mult mai puternic. Si, la fel ca in emisiunile de stiri, impactul se bazeaza in principal pe trei teme: violenta, moartea, sexul. Ele sunt primele care functioneaza, dintr-o perspectiva nu intelectuala, ci instinctuala.

Si un intelectual, si un om simplu vor reactiona visceral la o literatura agresiva, impregnata de sexualitate sau de o asa-numita indecenta. Totusi, cred ca literatura trebuie sa fie o combinatie de prospetime si substanta. Nu poti sa le separi una de alta.

Adica, poti sa mergi pe clasic si sa repeti ce-au scris altii sau poti sa mergi numai pe proaspat, pe controversat, pe violenta sau pornografie, dar steril, fara a avea o baza, o structura. Scriitor matur este cel care reuseste sa combine cele doua tendinte.

In afara de literatura, ai si alte proiecte artistice?
Am avut o perioada in care am facut muzica electronica, am adunat o „banca" ce contine vreo 12 proiecte, am avut ocazia sa-i cunosc pe cei mai buni in domeniul muzicii electronice din Romania. M-a interesat in special experimentul pe sunet, iar acum am inceput sa lucrez cu partea video, sa fac un fel de videoclipuri.

Sunt niste fragmente pe care le filmez si pe care le prelucrez in calculator, tinand cont si de ilustratia sonora. Sunt colaje audio-video pe care am putea sa le numim arta video conceptuala. Zona asta e undeva in spatele cinematografiei, care are acest aspect de „performance", dar menirea ei adevarata este cea de a cauta sa impinga filmul mai departe.

Am colaborat si in animatie cu Matei Branea, unul dintre cei mai interesanti animatori de la noi, care reuseste, cu resurse foarte putine, sa spuna foarte multe lucruri. Ar mai fi pictura, dar in ultima vreme merge foarte greu, am lucrat la radio si nu prea am avut timp.

Cum v-a venit ideea „Planetei Moldova", tie si lui Florin Braghis?
Nu am avut un plan de atac, nu ne-am gandit la un anumit concept, a fost mai mult din distractie. In 2000 s-a nascut ideea de a face un soi de teatru radiofonic. Am luat cateva proze scurte si le-am inregistrat, cu o calitate a sunetului proasta. De fapt, in momentul in care ne chinuiam sa obtinem o calitate a sunetului mai buna, ne pierdeam inspiratia si nu mai iesea haios.

Cand ne venea, puneam microfonul acela prost si-i dadeam drumul. Cand s-au adunat mai multe scenete, cred ca vreo zece, le-am mai ascultat noi, am ras cat am ras, le-au mai ascultat oamenii care veneau pe la noi, au ras cat au ras, le-am mai trimis unora prin mail, si dupa aceea ne-a venit ideea sa facem un site si sa le punem pe site.

Ce a urmat s-a dovedit un mare succes. Cum explici asta?
Da, a fost o reactie total neasteptata, am facut si un forum, care acum este cel mai tare in Basarabia. Initial, site-ul se adresa basarabenilor in mod special, pentru ca noi am incercat sa reproducem, satiric, viata de acolo. Acum, avand radacini comune, nu se putea sa nu reactioneze si lumea de aici.

Conexiunea culturala, si cu alte trupe basarabene, a aparut nu neaparat pentru ca produsele de acolo erau mai bune. Cu siguranta au fost percepute ca exotice, iar un criteriu important a fost cel patriotic, o reactie de compensare la esecul acelui „pod de flori". Noi, basarabenii, am fost primiti dintr-o perspectiva patriotica, „frateasca".

Cred ca artistii romani si basarabeni au invatat multe unii de la altii. Artistii romani au invatat sa vada showbizul dintr-o alta perspectiva, artistii basarabeni au invatat sa fie mai relaxati, pentru ca Romania este un mediu mai relaxat. In Basarabia, rusii au avut tot timpul o tendinta de superioritate fata de basarabeni, si acestia s-au comportat ca atare.

Este neplacut cand cineva vine la tine in casa si inca mai are pretentia sa-i vorbesti pe limba lui.

Citeste articolul complet in Evenimentul zilei








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


72 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by