Decizia continuarii acestuia va fi luata in martie. Chiar daca cifrele facute publice saptamana trecuta de Administratia Fondului de Mediu sunt pozitive in privinta programului, statul se afla in dilema daca sa-l continue sau nu.

Pana acum, programul pare sa fi avut numai parti bune. Majoritatea celor care au apelat la schimbul avantajos propus de stat au fost posesorii de Dacii mai vechi de 12 ani.

Inlocuirea acestora cu mai putin poluantele masini moderne a dus la diminuarea emisiilor de monoxid de carbon cu 325 de tone, din care 200 tone proveneau numai de la masinile predate Remat-urilor incluse in program, arata primele estimari ale Ministerului Mediului.

Pe langa efectele de mediu, programul derulat a dat un impuls productiei si importurilor de masini noi, partea leului revenindu-i producatorului national Dacia.

"Aceste masini au fost inlocuite cu autoturisme noi, in primul rand cu unele din productia interna. Acestea (n. red. - masinile vechi) au fost inlocuite cu modele existente pe piata romaneasca cu pretul cel mai atractiv: Dacia, Renault, Skoda", spune Brent Valmar, director general al Porsche Romania.

Statisticile confirma: peste jumatate din cereri, respectiv 8.061 din totalul de 15.000, s-au indreptat spre Dacia, pe locurile urmatoare situandu-se Renault si Nissan cu 3.000 de unitati.

Nu in ultimul rand, prin program s-a facut educatie atat opiniei publice, cat si autoritatilor, prin faptul ca "au fost sensibilizate opinia publica si autoritatile asupra pericolului constituit de existenta in circulatie a unui parc auto invechit. Ultimele au demarat mai puternic si actiunea de colectare a epavelor masinilor iesite din circulatie si abandonate la marginea drumului".

In industria auto programul a dus la impulsionarea afacerilor in domeniu, corespunzator fiind inregistrata o crestere a volumului de activitate, care a dus si la o majorare a volumului de taxe revenite statului (n. red - impozit pe profit, TVA), spune directorul Porsche Romania.

Laudele nu se opresc aici. Programul a fost "un succes din toate punctele de vedere", apreciaza si presedintele Administratiei Fondului de Mediu (AFM), Mihai Toti, care asteapta hotararea de guvern pe baza careia sa fie derulat programul si in acest an.

Programele integrarii - prioritare pentru Fondul Mediu

In pofida interesului practic pe care producatorii auto il au pentru continuarea programului si, cel putin, a unuia teoretic, deocamdata, pe care il au autoritatile, nu se stie daca programul se va prelungi in 2006, chiar daca soselele inca mustesc de rable.

Desi intr-adevar programul a dat o mana de ajutor, acesta a presupus alocatii de la bugetul AFM in valoare de 45 milioane de lei, in conditiile in care institutia are prioritati cel putin la fel de mari, care ii revin pentru aplicarea legislatiei europene in domeniul protectiei mediului si de a caror aplicare depinde acceptarea Romaniei in UE.

"In prezent, AFM detine fonduri, dar acestea vor fi alocate prioritar proiectelor care au ca scop indeplinirea obligatiilor de integrare in Uniunea Europeana", ne-au declarat reprezentantii Ministerului Mediului. Cu alte cuvinte, european poti fi si intr-o Dacie noua, si intr-un Logan nou, atat timp cat nu ai un morman de PET-uri in fata casei.

"Inainte de a demara un program de innoire in anul 2006, trebuie evaluat cel din 2005 din punct de vedere ecologic, tehnic si economic si, in functie de rezultatele acestor evaluari, se va lua, la nivelul Guvernului Romaniei, decizia de relansare. Aceasta analiza se va incheia in cursul lunii martie a acestui an", spune Ministerul Mediului.

Derularea programului din bugetul AFM se anunta dificila in conditiile in care inlocuirea celor 15.000 de masini vechi de peste 12 ani a costat statul 45 milioane de lei, aproape o cincime din totalul de 2.800 miliarde de lei care se afla la dispozitia acestuia.

De subventii de la stat nici nu poate fi vorba atat timp cat pana si revendicarile salariale ale profesorilor de la finele anului trecut si-au croit cu greu loc in bugetul pe acest an, iar politica bugetara trebuie sa evite dezechilibrele macroeconomice.

Firmele auto doresc imbunatatirea programului

Starea de expectativa apartine nu numai statului, aflat probabil in asteptatea datelor privitoare la executia bugetara pe primul trimestru, dar si producatorilor si importatorilor auto, aflati, de asemenea, in faza de evaluare a programului si de elaborare a unor propuneri.

Acestia doresc ca programul sa fie pus pe roate in 2006, fara a se mai recurge la redistribuiri de cote intre firmele implicate in program.

Cum si-au impartit producatorii piata?

Marca %

Dacia 53,94

Renault Nissan 20

Cielo, Matiz, Nubira 5,39

Skoda, Seat, Audi, Volkswagen 7,19

Altele 13,48

Articol integral in Banii Nostri