Modelul de top Formula Racing debuteaza in cadrul noi generatii de modele SEAT

• Designul este diferit fata de restul gamei Altea

• Noua motorizare diesel 2.0 TDI ce dezvolta 125 kW (170 CP) este cel mai puternic diesel aflat in oferta constructorului spaniol

• Trenul de rulare "Agile Chassis" al lui Altea a fost imbunatatit prin adoptarea unei suspensii mai tari si a unor frane dimensionate mai generos

Noua Altea FR este gata de comercializare aducand palmaresul de succes "Formula Racing" in cadrul monovolumului compact al firmei, elegantul si dinamicul MSV (Multi-Sports Vehicle).

Versiunea finala a lui Altea FR a fost prezentata in premiera mondiala cu ocazia Salonului de Tuning de la Essen din Noiembrie 2005 si se bazeaza pe conceptul prezentat la Salonul Auto de la Frankfurt din luna septembrie a anului trecut. Altea este primul din noua generatie de modele Seat care poarta celebrul logo « FR » si paseste pe drumul inceput in trecut cu Ibiza si prima generatie Leon.

Modelul FR este astfel oferit la vanzare dupa doar 24 de luni de la lansarea gamei Altea, in martie 2004. in acest interval de timp, Centrul Tehnic SEAT din Martorell a produs o Altea care merita din plin apelativul « FR », cu modificari importante la design, mecanica si tren de rulare, pentru a se accentua performantele dinamice si caracteristicile sportive ale masinii.

Imaginea Altea FR incorporeaza toate caracteristicile prezentate pe prototipul de la Frankfurt, incluzand aici o parte frontala restilizata cu un nou spoiler. in partea din spate, spoilerul redesenat, mult mai sportiv, evacuarea dubla cromata si literele "FR" anunta clar identitatea noului model tuturor participantilor la trafic.

Nu in ultimul rand, jantele din aliaj usor cu diametrul de 17 inch, cu design special ajuta la diferentierea modelului in cadrul gamei Altea.

Interiorul ofera in plus o ambianta sportiva tipica pentru toate modelele FR, cu o noua finisare pentru tabloul de bord si noi accesorii destinate special soferului; de exemplu, volanul si schimbatorul de viteze sunt ambele noi si au un design oferit exclusiv pentru acest model. Instrumentarul de bord, cu fundal alb a fost de asemenea proiectat exclusiv pentru acest model.

in plus, logo-ul « FR » orneaza volanul, schimbatorul de viteze, ceasurile de bord si scaunele.

Inima lui SEAT Altea FR este motorul sau. Bazat pe propulsorul de 2 litri TDI, motorul lui FR are o putere maxima de 170 CP si a fost cuplat la o transmisie manuala cu sase trepte ale carei rapoarte au fost setate special pentru acest motor. Sistemul turbo a fost optimizat si el, iar motorul beneficiaza de un sistem de injectie foarte modern cu injectoare cu comanda piezoelectrica.

Motorul indeplineste standardele normelor de poluare Euro IV fiind echipat standard cu filtru de particule Diesel.

Trenul de rulare "Agile Chassis" al lui Altea a fost supus unor modificari importante in concordanta cu puterea mare a noului motor, modificari care au vizat in principal intarirea componentelor suspensiei. Discurile de frana sunt noi si au un diametru mai mare.

Altea FR vine echipata cu ultima generatie a sistemelor de siguranta activa ABS, ESP (mentinerea stabilitatii automobilului) ce include EBA (asistare la franarea de urgenta) si TCS (controlul tractiunii), plus numeroase alte elemente de siguranta activa si pasiva.

DESIGN

• Stilizare sportiva in exterior si in interior

• Altea adopta trasaturi de design specifice modelelor FR

• Noi optiuni pentru personalizarea interiorului

• Jante de 17 inch cu design nou

Designul caroseriei prototipului Altea FR Prototype a fost preluat in totalitate pentru versiunea de serie. Un spoiler fata identic cu cel al prototipului, cu o priza de aer de mari dimensiuni, acoperita cu grila sub forma de fagure, a fost montat pe masina de serie.

in spate spoilerul este de asemenea identic cu cel al prototipului, cu o stilizare neagra in partea inferioara si evacuare finala dubla cromata. Logo-ul FR apare amplasat foarte discret pe caroserie, doar in partea din dreapta-spate, pe hayon.

Imediat dupa aripile fata a fost pozitionata o inscriptie "TDI" cu toate literele colorate in rosu, pentru a anunta privitorii asupra motorizarii diesel de 170 CP amplasata sub capota, iar oglinzile laterale vopsite in argintiu mat sunt o caracteristica principala a tuturor modelelor "FR". Jantele din aliaj usor cu diametrul de 17 inch si design cu cinci spite atrag privirea instantaneu.

Ele ofera un design nou, disponibil in premiera si in exclusivitate pentru acest model si ofera posibilitatea vizionarii discurilor sistemului de franare. Jantele au dimensiunea 7Jx17 si sunt incaltate cu anvelope cu dimensiunea 225/45 R17.

Logo-ul "FR" a fost utilizat mult mai generos in interiorul masinii, care ofera o ambianta foarte sportiva tipica tuturor modelelor "FR". Chiar daca bordul pastreaza designul original al gamei SEAT Altea, el se prezinta in versiunea "FR" cu un aspect innoit care combina ideal nuantele de gri cu cele de negru, gurile de ventilatie avand acum o stilizare neagra.

Volanul si schimbatorul de viteze sunt complet noi si sunt rezervate exclusiv acestui model. Volanul cu trei spite imbracat in piele neagra are in partea de jos o insertie metalica pe care este inscriptionat logo-ul modelului. Aceleasi litere apar si pe schimbatorul de viteze care are o forma noua si o stilizare nemaiintalnite pana acum la celelalte modele Altea.

Instrumentarul de bord este de asemenea nou. Inscriptionarea este aceeasi ca si in cazul celorlaltor modele insa ea este scrisa acum pe un fundal alb, care confera ceasurilor de bord un aspect mai sportiv. Logo-ul « FR » apare din nou si aici, fiind inscriptionat pe turometrul amplasat in centrul instrumentarului de bord.

Proiectate pentru a sustine corpul pasagerilor cat mai eficient in timpul mersului, scaunele noului model sunt imbracate cu o combinatie inedita de tapiterie si sunt inscriptionate cu emblema « FR » in partea superioara a spatarului.

MOTOR

• Motor diesel foarte performant

• Motorizare noua 2.0 TDI cu o putere maxima de 170 CP

• Injectoare piezo-electrice incorporate in sistemul de injectie

• Filtru de particule DPF ce nu necesita intretinere

Pentru motorizarea primului model "FR" din noua generatie de modele SEAT a fost aleasa solutia diesel in locul unui propulsor pe benzina. Noul motor a fost dezvoltat din bine-cunoscutul propulsor 2.0 TDI care ofera o putere maxima de 103 kW (140 CP).

Modificarile operate asupra acestuia au crescut puterea maxima la 125 kW (170 CP) la 4200 rpm iar cuplul motor a fost ridicat de la 320 la 350 Nm, fiind disponibil de la 1800 rpm.

Pentru a se obtine aceste cresteri semnificative de putere si cuplu, geometria turbo-compresorului a fost modificata, debitul maxim al sistemului de injectie a fost marit, iar pe galeria de admisie a fost amplasat un sistem de obturare.

Avantajele sistemului cu patru supape pe cilindru a fost folosit la maxim prin adaugarea unui sistem cu supape controlate pe patru din cele opt galerii de admisie, care sunt capabile sa obtureze patru galerii pe masura ce conditiile de exploatare a motorului se schimba. Acest sistem permite ajustarea optima permanenta a distributiei combustibilului in camera de ardere.

Rezultatul este o combustie mai eficienta si mai rapida. Astfel performantele motorului sunt sporite semnificativ, in acelasi timp motorul ramanand capabil sa indeplineasca standardele normelor de poluare Euro IV.

Sistem nou de injectie si filtru diesel de particule

O alta modificare foarte importanta a fost montarea unui sistem de injectie diesel de inalta presiune sub forma sistemului Pompa-Injector cu comanda piezoelectrica. Acestea sunt mult mai performante fata de injectoarele normale, fiind capabile sa ofere o dozare mai buna a injectiei si un control mai precis asupra cantitatii de combustibil folosite.

in acelasi timp, injectoarele piezo-electrice fac motorul mai silentios fara a se pierde din performante iar emisiile poluante sunt mai mici.

Cu toate ca noul sistem de injectie indeplineste deja normele de poluare Euro IV, SEAT a echipat Altea FR standard cu filtru de particule Diesel (DPF). Acesta functioneaza fara a avea nevoie de aditivi, folosind caldura produsa de gazele evacuate pentru a-si regenera sistemul. Din acest motiv filtrul de particule este amplasat foarte aproape de motor.

Acest filtru de particule nu are nevoie de intretinere, fiind proiectat sa aiba o durata de viata mai mare decat cea a autovehicului.

Performante de top

O cutie de viteze manuala cu sase rapoarte modificate special pentru aceasta motorizare complementeaza propulsorul diesel potent al lui Altea FR. Drept rezultat, acceleratia de pe loc ca si reprizele sunt comparabile daca nu mai bune decat un model similar dar propulsat de un motor pe benzina. Acest lucru este demonstrat de acceleratia 0-100 km/h ce se realizeaza in 8,6 secunde.

O alta performanta remarcabila este parcurgerea unui kilometru cu start de pe loc in mai putin de 30 de secunde. Reprizele au si ele valori notabile. Repriza 80 – 120 km/h se realizeaza in 8,9 respectiv 11,5 secunde in treapta a cincea respectiv a sasea.

Pe cit de remarcabile sunt performantele masinii pe atat de impresionante sunt cifrele de consum, care mai degraba par desprinse din fisa tehnica a unui model mic si economic decat a unei masini cu performante sport atat de bune.

La drum intins, in afara oraselor Altea FR are nevoie de doar 5,2 litri de motorina pentru a parcurge 100 de kilometri, iar in orase consumul maxim nu poate depasi 8 litri/100 km. Consumul mediu cu o rulare combinata in circuit urban si extra-urban este cu putin peste 6 litri/100 km.

TREN DE RULARE

• Adaptat perfect cerintelor sportive

• Suspensie sport mai ferma cu bare anti-ruliu mai groase.

• Discuri de frana mai mari pentru opriri mai eficiente

• Sisteme de siguranta activa complete pentru o rulare foarte sigura

Echipa de ingineri a Centrului tehnic de la Martorell a trebuit sa modifice cu atentie trenul de rulare al masinii botezat "Agille Chassis" pentru ca acesta sa faca fata puterii mari de 170 CP a motorului.

Layout-ul suspensiei independente fata-spate a ramas acelasi – punte fata MacPherson si punte spate multi-link - insa arcurile au fost intarite cu aproximativ 15% iar barele anti-ruliu au fost marite in diametru. Bara anti-ruliu fata a fost marita de la 23 la 23,5 milimetri iar cea spate de la 19,6 la 21,7 milimetri.

Ca un rezultat al acestor modificari, garda la sol a fost micsorata cu sapte milimetri fata de cea a unui Seat Altea echipat cu suspensie sport.

Servo-directia electro-mecanica cu pinion-cremaliera este aceeasi cu cea folosita la toate versiunile gamei Altea insa a fost intarita pentru a satisface cererile unui stil de condus mai sportiv. Raza de bracaj a masinii este acum de 10,7 metri. Sistemul de franare a fost si el imbunatatit. Discurile de frana au fost marite atat in fata cat si in spate.

Discurile de frana fata sunt ventilate iar cele spate sunt pline. Noile dimensiuni sunt 312 milimetri pentru fata si 286 milimetri pentru spate. Spre comparatie, discurile de frana ale unei versiuni Altea echipate cu motorul 2.0 TDI masoara 288 milimetri pe fata si 255 milimetri pe spate.

Cum era de asteptat, soferii lui Altea FR se vor bucura de beneficiile aduse de ultima generatie a sistemului ABS cu distributie electronica a fortei de franare (EBD). in plus fata de aceasta, noul model al gamei Altea poate fi echipat optional cu ESP (sistemul electronic pentru mentinerea stabilitatii masinii) ce poate fi decuplat daca se doreste acest lucru.

De asemenea, se mai pot regasi sistemele EBA (asistare la franarea de urgenta), plus numeroase alte functii care ajuta soferul. Acestea sunt:

Overboost, o functie care mareste presiunea de franare fara ca soferul sa simta acest lucru in pedala, in momentele in care temperatura sistemului de franare depaseste cu mult temperatura normala de functionare.

BSW, caracteristica ce curata de apa discurile de frana prin impulsuri regulate ale placutelor de frana asupra discurilor, atunci cand stergatoarele sunt activate.

Driver Steering Recommendation, ajuta soferul sa pastreze traiectoria corecta in situatii limita.

La fel ca pentru intreaga gama SEAT Altea, Sistemul de Control al Tractiunii (TCS) este oferit in dotarea standard pentru echiparea FR.

Cel mai important sistem de siguranta activa este Driver Steering Recommendation. Cand unitatea centrala a sistemul ESP detecteaza o situatie de instabilitate a masinii, transmite un semnal catre sistemul de directie. Astfel, volanul va primi scurte impulsuri pentru "sugerarea" corectarii sensului de virare.

Cand soferul conduce pe un drum asfaltat perfect si uscat, va sesiza abia foarte discret recomandarea directiei. Sistemul se va dovedi foarte eficient cand se ruleaza pe drumuri ce ofera suprafete cu coeficiente de aderenta diferite.

Principalele beneficii aduse de functia Driver Steering Recommendation a sistemului ESP sunt o stabilitate a masinii mult mai buna, o deviatie mai mica a directiei si o reducere a distantelor de franare cu pana la intre 5 si 10 procente. Foarte important de retinut, aceasta functie este folosita doar pentru a indica soferului manevra ideala in conditiile critice.

Aceasta functie nu vireaza automat masina in locul soferului ce ramane responsabil in permanenta pentru controlul asupra volanului.