Guvernul a aprobat in urma cu doua zile pachetul celor 17 legi pentru reforma in domeniul sanatatii, ce va fi promovat prin asumarea raspunderii in Parlament. Una dintre noutatile proiectului este cea legata de crearea Fondului National pentru Sanatate, fond ce va fi alimentat de taxa pe viciu, care nu este nimic altceva decat un nou impozit aplicat tutunului si alcoolului rafinat.

Conform declaratiilor ministrului de resort, Eugen Nicolaescu, in acest mod bugetul ministerului va fi alimentat suplimentar in acest an cu 150 milioane de euro, iar din 2007, cand se va introduce si majorarea impozitului pentru publicitatea la tutun, suma ar putea creste la 200 milioane de euro.

De asemenea, dl Nicolaescu a accentuat faptul ca aceasta taxa nu trebuie confundata cu o acciza, ea fiind o taxa pe consumul produselor care dauneaza grav sanatatii. Ca atare, nu ar fi nimic de obiectat, in principiu, fata de initiativa de a obtine fonduri suplimentare din impozitarea viciului.

Insa modalitatea in care este propusa aceasta taxare incalca nu numai legislatia romaneasca, ci si reglementarile UE pe care noi trebuie sa le respectam in perspectiva viitoarei aderari. Si asta pentru simplul motiv ca pentru finantarea suplimentara a sistemului medical, aflat, este adevarat, in criza serioasa, a fost neinspirat gandita crearea unui fond special.

Or prin Legea finantelor publice, care este adaptata reglementarilor comunitare, s-a impus inca de anul trecut renuntarea la orice fond special tocmai pentru evidentierea transparenta a veniturilor bugetare.

Chiar nu stie dl Nicolaescu aceste lucruri? Sau pur si simplu nu il intereseaza, in dorinta de a demonstra cu orice pret ca poate face ordine in sistemul sanitar? Oricum aceasta "ordine in sistemul sanitar" se traduce, in contextul noului pachet de legi promovat joi in Guvern, prin transformarea Ministerului Sanatatii intr-un Minister de Finante paralel, cu fonduri proprii si cu taxe specifice impuse in afara Codului Fiscal.

Acest lucru nu poate sa treaca insa neobservat de comisarii europeni, care deja sunt cu ochii pe sistemul de sanatate de cand propunerile privind Legea farmaciei incalcau normele comunitare in materie de concurenta. Normal ar fi fost ca aceasta taxa pe viciu, odata impusa, sa fie colectata direct la buget si apoi sa se intoarca la Sanatate in cadrul bugetului propriu.

Asa ar avea sens si existenta unui ministru de Finante care se ocupa de tot ce inseamna fiscalitate in Romania, asa ar avea sens si existenta unui ministru al Sanatatii care raspunde de cheltuirea fondurilor alocate.

In plus, au existat numeroase precedente periculoase care au demonstrat ca fondurile speciale nu au ajutat cu nimic bugetul, dimpotriva, au alimentat doar pusculitele de partid.

Pe de alta parte, aceasta taxare suplimentara depaseste chiar numarul de taxe agreat de Uniunea Europeana pentru impozitarea tutunului.

In UE sunt numai trei: acciza specifica, acciza ad valorem si TVA. In Romania, cu un premier liberal, cu un ministru al Sanatatii de aceeasi culoare politica, vom avea patru taxe pentru acelasi produs. Halal liberalism!

Desi se va gasi totusi cineva care sa aprecieze noua viziune liberala a Guvernului: contrabandistii, ale caror afaceri pe piata neagra sunt de asteptat sa se dubleze o data cu viitoarea scumpire a tigarilor. Sa nu mai vorbim de faptul ca vom ajunge chiar singura tara din Europa care tolereaza tripla impozitare pe traseul taxa pe viciu-acciza-TVA.

Din pacate, aceasta initiativa care a plecat de la un principiu corect risca sa se piarda in derizoriu pentru ca modalitatea de transpunere in realitate nu a fost gandita pana la capat.