Dupa succesul consemnat in urma cu doua saptamini in Raliul Monte Carlo, finlandezul Marcus Grönholm a dublat miza in actuala stagiune a Campionatului Mondial. Pilotul Ford si-a serbat aniversarea a 38 de ani cu o victorie spectaculoasa in etapa suedeza. Loeb a ocupat pozitia secunda, iar pe trei, in premiera pentru el, s-a clasat Daniel Carlsson.

A fost nevoie de doua zile si jumatate de inclestare la virf intre dublii campioni mondiali Marcus Grönholm (Ford) si Sebastien Loeb (Kronos Citroen), inainte de a asista, ieri, la prinz, la momentul de maxima tensiune al editiei 2006 a Raliului Suediei, consemnat la finele legendarei speciale Malta (PS16, cu o lungime de 11 km).

Moment in care liderul Grönholm a pierdut din motive tehnice noua secunde din avansul de 25 de unitati, pe care il construise cu greu in fata campionului mondial en titre. Batalia fusese strinsa la virf, pina atunci.

Grönholm si Loeb demarasera in tromba inca din prima zi, lasindu-i pe italianul Gigi Galli (Mitsubishi) si pe favoritul local Daniel Carlsson (Mitsubishi) sa se impace doar cu gindul unui duel pentru pozitia a treia.

Grönholm s-a instalat in frunte si, la capatul primei zile, dispunea de un avans de 10,2 secunde in fata rivalului din Hexagon. Un avantaj pe care finlandezul l-a ameliorat la 25,1 secunde in seara zilei de simbata, gratie unei alegeri judicioase a pneurilor, pe specialele cu zapada afinata. Din acel moment, pilotul Ford putea administra avansul.

Iar totul a parut a merge in favoarea sa, pina in momentul primei treceri pe speciala Malta.

Atunci, Grönholm a fost nevoit sa utilizeze schimbatorul manual de viteze si nu mai avea diferential activ. Parcul de service de la finele specialei a venit ca o izbavire. Mecanicii Ford au remediat defectiunea, iar Marcus a putut continua intr-un ritm competitiv.

Si, pentru a scapa de emotii, si-a trecut in cont victoriile in ultimele trei speciale ale zilei de ieri, sinonime cu succesul in Raliul Suediei, dupa trei ani in care etapa scandinava i-a scapat printre degete. Un cadou exemplar, pe care finlandezul si l-a dorit mai mult decit orice, in ziua in care a implinit 38 de ani.

Penalizare stupida pentru campion

Loeb putea sa fie dupa prima zi la doar 0,4 secunde de liderul Marcus Grönholm. El a primit, insa, o penalizare cu zece secunde, chiar la finele primei speciale a intrecerii suedeze.

Copilotul a permutat rotile si a demontat rampa retroproiectoarelor, dar, in graba, a uitat sa fixeze chingile care tin capota motorului. "Ne-am trezit cu capota izbind parbrizul. Ne-am oprit din nou. Am ajuns cu intirziere in controlul orar si am luat zece secunde de penalizare", a explicat Sebastian Loeb.

Raliul Suediei

1. Grönholm / Rautiainen Focus RS 3h09:01,9

2. Loeb / Elena Xsara +30,9s

3. Carlsson / Holmstrand Mitsubishi +2:56,8

4. Galli / G Bernacchini Mitsubishi +3:03,8

5. Rädström / Skallman Subaru +5:53,3

6. Katajamäki / Alane Focus +7:34,8

7. Pons / C. Del Barrio Xsara +8:35,6

8. H. Solberg / Menkerud Peugeot +9:01,52

CLASAMENTE GENERALE

PILOTI

1. Marcus Grönholm 20 p

2. Sčbastien Loeb 16 p

3. Toni Gardemeister 6 p

4. Daniel Carlsson 6 p

5. Manfred Stohl 5 p

6. Gianluigi Galli 5 p

CONSTRUCTORI

1. Ford 26 p

2. Kronos Citroën 24 p

3. OMV Peugeot Norvegia 10 p

4. Subaru 8 p

5. Stobart VK 7 p

6. Red Bull Skoda 3 p