In pofida declaratiilor oficialilor guvernamentali de la sfarsitul anului trecut privind o noua modificare a impozitului pe castigurile obtinute din operatiuni pe piata de capital, la inceputul anului a intrat in vigoare codul fiscal aprobat la 1 iunie 2005 prin legea 163.

Sistemul de impozitare, desi greu de gestionat din punct de vedere tehnic, ar avea avantajul ca incurajeaza plasamentele pe termen lung prin aplicarea unei cote de 1% asupra castigurilor obtinute din vanzarea titlurilor cu vechime de peste un an. Profitul rezultat din instrainarea actiunilor la mai putin de un an de la cumparare, se taxeaza cu 16%.

Impozitul de 1% se aplica si la vanzarea actiunilor cumparate inainte de 31 mai 2005, chiar daca cedarea acestora survine la mai putin de un an de la cumparare, precum si in cazul vanzarii titlurilor dobandite in cadrul Programului de Privatizare in Masa.

Impozit greu de administrat

Impozitarea diferentiata a castigurilor de capital in functie de durata mentinerii actiunilor in portofolii este dificil de implementat si presupune eforturi foarte mari pentru companiile de brokeraj. Practic, acestea sunt nevoite sa tina doua evidente pentru fiecare client, in functie de "maturitatea" actiunilor din portofoliu.

In cazul tranzactiilor realizate intr–un orizont de timp mai mare de un an, calculul impozitului de 1%, retinerea si virarea acestuia cad in sarcina brokerului. Pentru operatiunile speculative, responsabilitatea determinarii castigului revine practic tot intermediarilor, insa calculul si virarea impozitului trebuie sa fie realizate de investitori.

Pentru cei care investesc la bursa, mai suparator poate chiar decat un impozit mai mare, este faptul ca incepand cu acest an, vor fi nevoiti sa depuna la administratiile financiare declaratii privind castigurile realizate si impozitele corespunzatoare, ceea ce reprezinta o noutate pentru jucatorii de pe piata de capital autohtona.

Va fi astfel foarte interesant de urmarit cat de disciplinati vor fi cei circa 20.000 de jucatori la bursa in relatia cu Fiscul si in ce masura autoritatile vor putea verifica daca acestia isi depun declaratiile prevazute in Codul Fiscal.

In acest sens, Corona Radulescu, director general la Euro Invest Vision, aminteste experienta avuta in 1997 de autoritatile din Germania cand s–a introdus impozitul pe speculatiile bursiere, consecinta constand in faptul ca circa trei sferturi dintre investitori nu au depus declaratii si nici nu au fost amendati.

Or, daca fiscul german nu a fost capabil sa administreze un astfel de impozit, este greu de crezut ca Ministerul Finantelor va reusi performante notabile in primul an de introducere a acestui sistem de taxare.

In privinta aplicarii noilor reguli, brokerii atrag atentia ca investitorii vor trebui sa aduca documente justificative din care sa reiasa pretul si momentul dobandirii titlurilor. "Sunt unele tipuri de operatiuni, precum alocarea de actiuni gratuite sau subscrierea la majorarea de capital social, in cazul carora investitorii nu au primit documente in care sa se specifice valoarea pe actiune.

Reglementarile in vigoare sunt practic echivalente cu retroactivarea unei legi, intrucat pana acum jucatorii de pe piata de capital nu au fost obligati sa prezinte astfel de documente", afirma Corona Radulescu.

"Din punctul meu de vedere, nu algoritmul de calcul al impozitului ar fi dificil de implementat, ci rezolvarea problemei datelor de intrare pentru realizarea calculelor", a explicat presedintele Euro Invest Vision.

Potrivit normelor CNVM, in lipsa documentelor justificative, valoarea de intrare a actiunilor se considera egala cu zero.

Referitor la stabilirea momentului intrarii titlurilor in portofoliu, brokerii propun ca, in cazul absentei documentelor justificative, pentru actiunile "scoase" din registru, data intrarii sa fie cea la care intermediarul transfera actiunile pentru vanzare.

Totodata, in cazul operatiunilor de majorare a capitalului social, intermediarii socotesc mai potrivit ca data intrarii in posesia actiunilor sa fie considerata cea la care majorarea este inregistrata la Registrul Comertului.

Impozitul pe castigul de capital ii priveste indirect si pe nerezidentii persoane fizice. Brokerii vor fi nevoiti ca in cazul investitorilor ale caror tari de resedinta au incheiat cu Romania tratate de evitare a dublei impuneri, sa faca "cercetarile" necesare pentru a le indica investitorilor sistemul de taxare cel mai avantajos.

Cat priveste societatile de brokeraj, adaptarea softurilor de back–office pentru calculul acestei taxe reprezinta o operatiune costisitoare ce le va afecta cu siguranta profiturile pe 2006.