A prezice timpul cu maxima exactitate reprezinta un element crucial in Marele Circ. Colegii de la F1 Racing au patruns in universul ascuns al arsenalului pe care il desfasoara echipele. Chiar si asa, insa, vremea inca ii poate surprinde. Team-urile isi pozitioneaza echipamentele de tip GPS in punctele strategice ale circuitului.

Reglajele eficace si alegerile corecte pentru pista uda au devenit mult mai dificile de facut dupa introducerea noilor regulamente, in 2003, ce prevad obligativitatea parcului inchis intre ziua de simbata si cea de duminica.

Astfel incit, astazi, schimbarile de reglaje efectuate asupra monoposturilor sint in mare parte interzise, iar pilotii trebuie sa conduca pe ploaie sau pe pista uda niste bolizi cu aceeasi configuratie aleasa in urma calificarilor de simbata dupa-amiaza.

De aceea, exista si mai multa presiune pe umerii echipelor, pentru a-si perfecta sistemele de prognoza a vremii. Insa chiar si cel mai sofisticat sistem poate da gres in prognozarea unei averse spontane sau in detectarea unor conditii mixte de-a lungul circuitului.

1. PREGATIREA

Temele pentru acasa sint obligatorii inaintea fiecarei curse. "De fiecare data, inainte sa sosim pe un nou circuit, analizam din timp temperaturile inregistrate in perioada respectiva in ultimii 30 de ani si media cantitatilor de precipitatii cazute", a explicat Pat Symonds, directorul executiv al departamentului de inginerie la Renault.

Majoritatea echipelor primesc, de asemenea, date din partea agentiilor specializate in prognoze meteo, ce le furnizeaza constant informatii. "Avem nevoie de o prognoza mai exacta decit cea tipica. Avem nevoie sa stim daca va ploua si la ce ora exact. Ne trebuie temperatura, viteza si directia vintului, toate incluse intr-un cadru temporal si spatial bine delimitat", a adaugat Symonds.

Lucru confirmat si detaliat de Steve Hallam, directorul departamentului inginerie de cursa al celor de la McLaren: "Miercurea si joia, inaintea fiecarei curse, utilizam serviciul nostru de prognoza meteo pentru a ne furniza o panorama a intregului weekend de cursa. In acel stadiu, este vorba despre o informare generala, insa devine din ce in ce mai exacta, pe masura ce weekendul avanseaza".

2. PE CIRCUIT

Marile echipe isi pozitioneaza echipamentele mobile de prognoza prin satelit in puncte strategice, inalte, de jur imprejurul circuitului. Alte team-uri prefera, insa, sa adune date de la statiile meteo situate in apropierea sau in preajma aeroporturilor.

"Statia noastra meteo este amplasata in apropierea circuitului pentru a ne furniza prognoze in timp real", a precizat Hallam. "Facem apel ca citiva operatori experimentati, pentru a interpreta datele, iar sistemul este amplasat strategic, pentru a ne furniza o vedere de ansamblu asupra traseului".

Iata, insa, detaliile furnizate de concurenta de la Renault: "Tipul de informatii pe care le solicitam radarelor sint total diferite fata de cele pe care le cunosc oamenii de rind: in timp ce sistemele comerciale, folosite la institutele meteorologice obisnuite sint concepute special pentru a ignora aversele pasagere, radarul nostru este reglat pentru a lua in calcul toate posibilitatile

generate de mici picaturi de ploaie. Intersectind informatiile furnizate de radarul meteo cu cele captate de sistemul GPS de supraveghere a circuitului, putem obtine prognoze extrem de exacte referitoare la schimbarile meteo pe termen scurt", a adaugat Pat Symonds.

Chiar si asa, insa, vremea capricioasa poate provoca batai de cap. "In timp ce sistemul de prognoza meteo poate furniza informatii exacte, in cazul in care cerul este schimbator, aversele se pot declansa spontan, ceea ce inseamna ca operatorii pot indica aparitia ploii doar atunci cind ea le apare pe monitoarele de control", a explicat Hallam.

3. CURSA

Anumite circuite, precum Spa, Suzuka si Silverstone, par a reprezenta referinte in materie de conditii meteo aleatorii. "In aceste locuri, avem un elicopter pe care il folosim in permanenta, pentru a afla totul despre orice aversa neprevazuta", a explicat Ron Meadows, directorul echipei de cursa de la Honda.

"In 2002, spre exemplu, am apelat la elicopterul ce zbura in jurul circuitului de la Silverstone si am avut parte de o prognoza cu adevarat exacta. I-am tinut pe pista pe Panis si pe Villeneuve, in timp ce altii optasera sa intre la boxe. Am obtinut mai multe puncte in acea cursa decit in oricare alta, de-a lungul respectivului sezon", a adaugat oficialul.