Aeroportul International Bucuresti-Baneasa (AIBB) este un punct strategic al afacerilor imobiliare. Tot aeroportul din marginea Bucurestiului a devenit si un loc al afacerilor negre cu bani publici. Asa ca, in zona, interesele au transformat AIBB intr-o adevarata tinta. Iar finalul va insemna desfiintarea aeroportului.

Zona aeroportului Baneasa a crescut, in ultimii ani, din punct de vedere imobiliar. Fiindca prezenta AIBB determina restrictii in normele de constructii, aeroportul a inceput sa deranjeze.

Preturile terenurilor aflate in apropierea AIBB sunt tinute la o limita minima deoarece in apropierea pistei nu se pot ridica constructii mai inalte de patru metri. Asa ca metrul patrat nu sare de zece dolari in apropierea pistei sau a zonei de balizaj. Disparitia AIBB ar ridica pretul metrului patrat la sute de euro.

Asa se explica de ce anumite persoane au deja terenuri cumparate si in zona de balizaj, dar si sub stalpii de semnalizare pentru aterizarea-decolarea avioanelor.

Afacerea „R.K."

Un prim pas spre disparitia AIBB a fost facut inca de acum un an. Consiliul de Administratie al aeroportului „s-a incurcat" in prelungirea contractului de asigurare al aeroportului.

Asa se face ca, de la sfarsitul anului trecut si pana acum, Baneasa nu si-a prelungit asigurarea in caz de accident pe pista de aterizare! Licitatia va avea loc abia maine, insa in cateva luni de zile, in caz de accident aviatic, AIBB nu avea de unde sa plateasca pagubele.

Iar acest lucru ar duce, automat, la desfiintarea aeroportului. Mai grav este ca pista Aeroportului International Baneasa incepe sa semene cu un drum de tara. In gropile din marginea caii de rulare intra si jumatate de statie de emisie-receptie. Peticele de smoala abia acopera crapaturile din pista aeroportului. Aceste conditii au declansat „operatiunea R.K".

In 15.10.2004, fosta conducere a aeroportului declansase o licitatie pentru reparatia capitala (R.K.) a pistei AIBB. La acea vreme, licitatia a creat un adevarat scandal. Asta, fiindca la concurs nu au participat atunci decat doua firme.

O grupare de societati condusa de Romstrade si SC Jaypart SRL – infiintata cu cateva luni inainte de licitatie. Normal, a castigat gruparea Romstrade-Uti-Delta-Tehnologica. Constractul insa a fost blocat.

Un raport al Corpului de Control al Ministerului Transporturilor din mai 2005 propunea anularea acestui contract sau demararea altei licitatii in conditiile in care se vor gasi masuri de finantare.

In aceste conditii, conducerea aeroportului a dat, pe 12 decembrie 2005, ordin de incepere a lucrarilor.

Constructorul a ramas Romstrade – societate care mai apare in seria de firme care au castigat contractele de reabilitare de strazi cu Primaria Capitalei! Romstrade – cu sediul in Adunatii Copaceni – are grija de arterele din sectorul 4 al Capitalei.

O alta curiozitate este ca administratorul Romstrade, Nelu Iordache, se regaseste si ca asociat la Blue Air, companie aeriana care opereaza pe Baneasa. Romstrade a facturat deja primele servicii, insa finantatorul a ramas o problema.

Asta, pentru ca singura propunere luata in discutie de Consiliul de Administratie al AIBB din 26.01.2006 este aceea a Raiffeisen Bank SA. Oferta bancii ajunge la AIBB prin Romstrade. Iar conditiile bancii sunt uluitoare. Astfel, Raiffeisen crediteaza operatiunile de R.K. la pista AIBB cu 24,5 milioane euro, cu o perioada de rambursare de opt ani.

In conditiile in care AIBB este proprietatea statului, iar fondurile sunt alocate de la buget, banca cere garantii.

Printre ele – „teren in suprafata de 32197 mp, teren in suprafata de 45047 mp, cladire aeroport (aerogara), cesiune de creanta aferenta contractelor cu debitori acceptati de banca si gaj pe conturi"! In cazul in care s-ar aviza finantarea, iar Baneasa nu ar avea din ce sa plateasca, aproximativ 70 de hectare ale AIBB

si-ar schimba proprietarul. Acest lucru ar duce la desfiintarea aeroportului, mai ales ca suprafata totala detinuta de AIBB este de 180 de hectare.

Cu balize in curte

In acest timp, alte hectare sunt „rupte" din patrimoniul aeroportului, iar altele sunt „in pregatire". Aviatia Utilitara, o societate din zona AIBB, a reusit sa castige in instanta 1,1 hectare.

Asta, dupa ce Valentin Grigoriu, fostul director al aeroportului, a semnat un protocol prin care recunostea dreptul de proprietate al „Aviatiei Utilitare" asupra a 8,9 hectare, in conditiile in care AIBB are certificat de proprietate pe acel teren! In instanta urmeaza sa intre procesul dintre AIBB si „Aviatia Utilitara" pe cele 8,9 hectare,

iar in asteptare mai sta un proces intre cele doua societati pentru 24 de hectare. In aceasta situatie, AIBB a reziliat constractele cu avocatii bucuresteni care pledasera in acest caz pana acum si a apelat la serviciile unui avocat din Galati.

Articol integral in Gandul