Publicitatea de partid si de stat, celebra pe vremea PSD, a revenit cu forte proaspete in presa. Nuclearelectrica SA, societate aflata in subordinea Ministerului Economiei si Comertului, a platit o jumatate de pagina de laude in editia de ieri a "Jurnalului National".

Ce se vede cu ochiul liber este ca o societate de stat din subordinea ministrului conservator Codrut Seres a dat bani unei gazete detinute de familia sefului tuturor conservatorilor, Dan Voiculescu.

Ce se afla in spate e si mai grav: Nuclearelectrica a incalcat legea cand si-a facut publicitate in paginile publicatiei. De partea cealalta, cotidianul condus de Marius Tuca a incalcat o regula deontologica si nu a marcat textul publicitar ca atare.

"E nerelevant daca s-a platit"

In editia de luni, 27 februarie 2006, a „Jurnalului National", in pagina 11, la rubrica „Profil", Nuclearelectrica SA s-a laudat pe bani publici. Sub titlul „Productie record la Cernavoda", societatea detinuta de stat a platit o jumatate de pagina pentru a-si face publicitate, care a aparut si mascata, fara sa fie mentionat undeva ca este vorba despre un text publicitar.

Contactat de EVZ, directorul Nuclearelectrica s-a facut, initial, ca ploua. „Noi am dat un comunicat, iar cei de la „Jurnalul National" au cerut mai multe amanunte apoi, dar nu s-a platit", a spus Teodor Chirica. Ulterior, acesta a nuantat: „E nerelevant daca s-a platit ceva au ba".

In cele din urma, Chirica a recunoscut: „A fost publicitate platita". Directoarea de vanzari si publicitate a „Jurnalului National", Cristina Iancu, nu a dezvaluit despre ce suma e vorba. „Intrebati la Nuclearelectrica", a spus aceasta.

No comment la MEC

Ministerul Economiei si Comertului nu a comentat in niciun fel. Cerasela Patrascanu, de la Biroul de presa, a promis un raspuns pe care nu l-a mai trimis EVZ pana la inchiderea editiei. Ministrul Codrut Seres nu a putut fi contactat telefonic, fiind intr-o vizita in Egipt.

Singurele declaratii le-a facut Mona Nicolici, fosta candidata a conservatorilor la Primaria Sectorului 1, actuala consiliera de imagine a lui Seres. „Daca domnul director Chirica nu v-a dat datele, probabil ca stie de ce. Ce comentariu ati dori din partea ministerului?", a replicat Nicolici.

Nici seful pe linie de partid al lui Seres, Dan Voiculescu, nu a intrat in fondul problemei. "Nu am niciun comentariu, am iesit din afaceri in 2001", a transmis Voiculescu prin consilierul sau de imagine.

Publicitate ca in "Scanteia" la "Jurnalul National"

Articolul publicitar, incadrat la rubrica „Profil", este intitulat „Productie record la Cernavoda". Supratitlul este la fel de generos: „Nuclearelectrica SA a obtinut rezultate spectaculoase cu Unitatea 1".

Pe trei coloane, directorul Teodor Chirica se lauda in acelasi stil in care, pe vremuri, o faceau companiile comuniste: "Cernavoda, in randul centralelor performante din lume","calitatea combustibilului nuclear fabricat in Romania este unanim recunoscuta","este imbucurator ca o serie de firme de renume international (...) sunt interesate de implicarea in acest proiect".

Printre cifrele care dau bine, Chirica a mai amintit ca, anul acesta, Unitatea 2 de la Cernavoda va deveni functionala, „fara a face rabat de la calitate, fara a afecta securitatea nucleara".

Nuclearelectrica a incalcat legea

Specialistii in mass-media au aratat ca modalitatea prin care Nuclearelectrica si-a facut publicitate incalca legea. „Apare pe site-ul www.publicitatepublica.ro? Daca nu, acesta e subiectul", a spus Ioana Avadani, directoarea Centrului de Jurnalism Independent.

Mai multe detalii a oferit analistul Cristian Ghinea. „Prin Ordonanta de Urgenta 40 din 2005, se prevede ca societatile de stat, fie ca utilizeaza bani publici, fie fonduri proprii, trebuie sa intocmeasca un referat de oportunitate pentru publicitate, in care sa explice exact de ce vor sa-si faca publicitate", a explicat Ghinea.

Acesta a aratat ca, tocmai pentru a transparentiza aplicarea acestei reglementari, a fost infiintat site-ul www.publicitatepublica.ro, pe care ar trebui sa apara toate anunturile societatilor de stat interesate de publicitate.

Mai mult decat afisarea pe site a anunturilor de atribuire, societatile de stat ar trebui sa intocmeasca rapoarte de evaluare, care sa arate in ce fel publicitatea si-a atins tinta.

In ciuda acestor reglementari legale, Nuclearelectrica SA nu apare in niciun fel pe site-ul mentionat: nici cu anunturi de intentie, nici cu referate de oportunitate, nici cu anunturi de atribuire si nici cu rapoarte de evaluare.

"Evident ca e o problema aici. E absolut descurajant pentru noi ca, pe de-o parte, negociem legi si bune practici pentru transparentizarea acestui domeniu si, pe de alta parte, continua practica bunului plac", a adaugat Ghinea.

MEC, campionla publicitate de stat

EVZ a relatat pe larg modul in care Dan Ioan Popescu si-a cumparat linistea in presa pe bani publici, in cei patru ani in care a condus MEC.

Potrivit Cancelariei premierului Tariceanu, ministerul lui DIP „a tocat" pentru imagine 37,5 milioane euro, prin institutiile si societatile subordonate, mai mult de un sfert din suma fiind cheltuita in anul electoral 2004.

Cei mai mari „donatori" de publicitate au fost companiile MEC fara concurenta pe piata - Nuclearelectrica, Hidroelectrica, Termoelectrica, Distrigaz Sud si Nord - care au investit sume colosale in promovare. In 2004, cea mai mare portie de reclama a ajuns la „Adevarul", „Jurnalul National", „Ziua", „Gardianul" si „Independent". (Andi Laslau)

Interviu

Teodor Chirica:"Nu exista un contract cu „Jurnalul National"

Rep: Cum ati ales tocmai „Jurnalul National" pentru a face publicitate unei companii care nu are nevoie de publicitate?

Teodor Chirica: Articolul de azi face parte dintr-o campanie prin care vrem sa promovam in special imaginea centralei de la Cernavoda, care face zece ani de activitate plus punerea in functiune a unitatii II. Si am inceput cu „Jurnalul National" pe criterii de public-tinta si din datele BRAT, avand in vedere tirajul. Dar nu este exclusiva, in orice caz, nu exista un contract. Nu exista un contract cu „Jurnalul National", sa zic, un an.

Articol integral in Evenimentul Zilei