Un spot TV poate fi facut cu o echipa de cateva persoane sau de cateva sute de persoane. Actorii sau vedetele care apar in spot sau in print, machiajul, felul incare aterizeaza bautura in pahar si locatia aleasa pentru filmare spun multe despre bugetul cu care a fost facuta o reclama.

Unul dintre cele mai transparente lucruri din publicitate este bugetul reclamelor. Un diagnostic de buget se poate da dintr-o privire, spune Monica Garbur, Audio/Video/ Photo Production Manager la Graffiti BBDO: „Identifici suportul de filmare, daca e pelicula e mai scumpa, daca e video, e ieftina. Pelicula e mai scumpa decat orice suport video si, calitativ, simti diferenta pe imagine.

Scenografia, locatia, decorul, muzica, actorii, vedetele, figurantii sunt indicii foarte bune pentru ghicirea bugetului".

La partea artistica, succesiunea cadrelor iti arata daca s-a folosit un regizor scump, experimentat, sau unul ieftin, debutant ori vreun angajat al agentiei cu unele veleitati de re-gizor, explica Octav Gheorghe, de la Gavrila& Asociatii.

La productia foto, bugetul se apreciaza cam dupa aceleasi componente ca si productia video, numai ca rolul regizorului este luat de fotograf. Si aici vedetele costa mult, conteaza locatia si e mult mai ieftin sa cumperi o imagine de-a gata. La print insa, detaliile fac uneori mai mult pentru ca, daca la video miscarea mai estompeaza din neregularitati, aici se vad.

Scapi mai ieftin cu cover-uri

Costurile pentru muzica unei reclame difera in functie de multi factori. Muzica poate fi produsa special pentru un spot si, in acest caz, daca este compusa de artisti locali, ajunge pana la 2.000 de euro. Daca e vorba de un hit international, in reclama se poate folosi origina-lul sau un cover. La noi se folosesc destul de des cover-urile pentru ca sunt mai ieftine.

Adica se cumpara drepturile pentru negativ si pentru versuri, apoi se canta la noi, cu artisti autohtoni. Diferenta este aproape insesizabila, doar ca uneori cantecul ti se pare ciudat si nu stii de ce. Pentru un cover se platesc intre 3.000 si 8.000 de euro, incluzand si onorariul artistilor. Dar, daca este vorba despre un megahit, suma poate fi mai mare.

Trupele din Romania iau intre 1.000 si 2.000 de euro, in functie de ratingul lor. Exista si studiouri in strainatate care se ocupa numai de cover-uri, dar acolo preturile sunt ceva mai mari.

Vedetele sparg bugetele

In Romania, actorii cer intre 500 si 1.000 de euro net pe zi de filmare. Fiecare actor are un rating la un moment dat si, in functie de acesta, i se face oferta. Pentru vedete onorariile pot ajunge si la 30.000-40.000 de euro. E vorba despre cele din Romania.

Pentru ca in cazul celor internationale poate sa „bata" milionul de eur

In unele reclame se folosesc secvente din arhivele de film.

Costurile pentru acestea pot fi mai mari deoarece, pe langa drepturile de autor care se cumpara de la studioul cinematografic sau de la un organism de gestiune colectiva a drepturilor de autor si a drepturilor conexe, trebuie cerut si acordul persoanelor care apar in film sau al mostenitorilor acestora pentru a se putea folosi in reclama imaginile respective.

Drepturile de autor nu acopera si aceste aspecte si este normal ca unei ve-dete de cinema sa nu-i convina sa-si asocieze chipul cu cartofii prajiti sau cu vreun produs de curatat chiuveta. Iar daca totusi accepta, o face pe bani. Si aici costurile difera in functie de durata contractului, de cat timp permite actorul sau vedeta sa i se difuzeze imaginea.

Secvente de-a gata

Tot pentru a mai salva din buget se apeleaza si la footage-uri, adica la secvente gata filmate, cumparate din bancile de imagini internationale. De exemplu, ai nevoie de un demo pentru un produs si atunci cand gasesti in bancile de imagini un filmulet unde apare un produs care seamana foarte bine cu acela pe care il vinzi, iar filmul se potriveste cu ideea ta, cumperi filmul respectiv.

Costurile sunt cuprinse intre 25 si 500 de euro pe secunda, pentru drepturi neexclusive.

Articol integral in Saptamana Financiara