Nastase a invitat ziaristii sa-i numere... tablourile, scrie Romania Libera. Coplesiti de personalitatea amfitrionului si de numarul mare al tablourilor din apartament, gazetarii invitati au omis sa ceara detalii privind motivele pentru care procurorii tin mortis sa-i perchezitioneze casa, scrie Cotidianul. Criticii de arta si analistii imobiliari au dat verdictul: opulenta, grandomanie, aglomeratie si lipsa de stil, scrie EVZ. In ceea ce priveste ancheta DNA, aceasta n-are cum sa nu-si urmeze cursul indiferent de "lovitura de imagine" pe care si-a dorit-o Nastase, scrie Ziua.

Matusa, pitita dupa tablouri si analisti

preluare Cotidianul

Vizita jurnalistilor a fost programata in doua etape: la prinz pentru televiziuni, dupa-amiaza pentru presa scrisa. Cei mai multi dintre sefii de ziare invitati ieri sa intre pe portile palatului din Zambaccian au recunoscut ca vizita nu i-a luminat.

Au intrat in Zambaccian Bogdan Chirieac („Gandul"), Adrian Halpert („Libertatea"), Razvan Ionescu („Evenimentul zilei"), Gabriel Stanescu („Gardianul"), Dan Constantin („Jurnalul National"), Bogdan Comaroni („Ziua"), Ion Ionita („Adevarul") si un reprezentant al agentiei Rompres.

Abia iesiti din razele celor sase camere de luat vederi de la intrarea in cladire, ziaristii s-au declarat ori nelamuriti, ori apasati de atmosfera din casa, ori incintati de cartile si tablourile pe care le-au vazut, ori jenati ca au fost chemati sa intre in buda sau dormitorul presedintelui Camerei Deputatilor, ori de-a dreptul incurcati de jungla explicatiilor juridice in care i-au aruncat

Dana si Adrian Nastase, cum e cazul lui Ion Ionita de la „Adevarul". Nici unul nu a spus daca vizita in Zambaccian i-a ridicat sau nu valul de pe multele mistere care invaluie constructia casei. Putini au exemplificat ce intrebari concrete, care sa faca lumina in cazul Zambaccian, i-au pus lui Nastase.

Nastase si generalii colectionari

Imaginile din casa Zambaccian au dat de gindit criticilor de arta. Unii dintre ei sustin ca Nastase si-a strins colectia de obiecte de arta cu ajutorul generalilor Silinescu si Caraman, care i-au fost si consilieri personali cit a fost premier. Altii critica lipsa stilului in alcatuirea colectiei si sustin ca ceea ce are Nastase in casa seamana cu un butic prin care vrea sa epateze.

Articol integral in Cotidianul.

Rafael pe peretii din Zambaccian

Preluare EVZ

Aprecierile criticilor de arta au fost taioase si unanime: Nastase a inghesuit obiecte de arta pe pereti fara nicio logica.

"Unele sunt autentice si unele nu", a spus criticul de arta Petru Romosan despre obiectele de arta din casa fostului premier.

"Despre Tizian (tabloul pe care Nastase l-a evaluat pentru ziaristi la 500 de euro - n.r.), Nastase sustinea ca este o copie, dar oamenii care au vandut si-au identificat propriile lucrari. S-au identificat nume foarte mari: un Rafael, un Jirodet, un Frans Francken, scoala olandeza de sec. XVI", a spus Romosan.

Criticul a afirmat ca este aproape imposibil sa evalueze tablourile fara a le examina cu atentie. "Estimarea pe care am dat-o, de 4-5 milioane de euro a intregului ansamblu din apartament, se refera la abundenta colosala de tablouri de evidenta mare, de vreme ce Patrascu si Zarescu sunt pusi pe hol, desi sunt opere de 40.000 de euro. Deci, asa-zisele copii sunt puse in interior", a adaugat criticul.

Despre obiectele decorative orientale, Romosan a spus ca sunt si mai greu de evaluat, dar ca in casa lui Nastase exista "unele sculpturi care pot atinge 100.000 de euro".

O imagine negativa

Criticul de arta Pavel Susara sustine ca imaginea pe care a lasat-o Adrian Nastase este una "negativa" prin consecintele pe care le implica.

"Faptul ca si-a deschis casa presei este o gafa care i-a adus mari deservicii. Este o lovitura impotriva lui atat din punctul de vedere al omului avizat, cat si al omului de rand", a declarat Pavel Susara.

Criticul de arta nu a comentat valoarea operelor achizitionate de Nastase, motivand ca nu avem de-a face cu o colectie in adevaratul sens al cuvantului. "Totul e atat de dens si lipsit de orice stil si coerenta. Nu exista nicio idee in spatele colectiei. E doar o dorinta imensa de a fi inconjurat de obiecte de arta."

Susara a atras atentia asupra cantitatii, care primeaza in fata calitatii operelor.

"Cantitatea este singurul atribut al colectiei. Zone stilistice foarte diferite si eterogene, care nu au nicio legatura intre ele", a explicat acesta. Criticul vede pasiunea lui Nastase pentru arta ca pe o chestiune psihologica.

"E vorba despre un instinct de posesiune, dar si o spaima de vid. Lumea asta fictiva, amestecul de obiecte, suspenda orice idee de armonie. Colectia lui Nastase e ca un cabinet de curiozitati", a adaugat Susara.

"Criticii de arta si-au revizuit drastic parerea despre colectionarul Nastase, si nu in bine. Ceea ce s-a vazut acolo a contrazis ideea ca Nastase e un bun colectionar", a conschis Susara.

Articol integral in EVZ.

In loc de epilog

de Bogdan COMARONI (Ziua)

Plec de la Adrian Nastase din casa ca de la o piesa de teatru cu decoruri supraincarcate, cu personaje obosite, un spectacol trist, al carui final e previzibil. Genul de piesa care te face sa pleci inainte de actul trei scena doi, sau, cum spun americanii, "inainte sa cante doamna cea grasa". Imi este greu sa cred ca Nastase se poate schimba asa, de la o zi la alta.

Nu stiu cat de mult il va putea ajuta pe presedintele Camerei aceasta "perchezitie cu presa". In ceea ce priveste ancheta DNA, aceasta n-are cum sa nu-si urmeze cursul indiferent de "lovitura de imagine" pe care si-a dorit-o Nastase. Cert e insa un lucru, si din acest punct de vedere trebuie sa-i dau dreptate lui Adrian Nastase.

E limpede, dupa cum s-au derulat si restul perchezitiilor, ca nu termopanele si parchetul sunt tinta procurorilor, ci alte obiecte si, in special, documente. La fel cum sunt foarte sigur ca fostului premier ii va fi foarte greu sa explice la Controlul Averilor de unde poseda o asemenea cantitate impresionanta de bunuri de valoare, pe care nu le poate justifica doar din salariul de inalt demnitar.

Asupra valorilor din Casa Nastase numai o expertiza riguroasa ne-ar putea lamuri. In ceea ce-l priveste pe locatar, Nastase a declarat presei, chiar de la primirea din usa liftului, ca ar fi multumit daca i s-ar oferi pe casa si pe ce este in ea 4.000.000 de euro.

Mai ramane insa de lamurit un lucru: de unde a mai avut Nastase bani sa cumpere apartamentul sau si cel al fiului mai mare, caci a declarat ca l-a achitat catre firma lui Sergiu Sechelariu, daca de restul banilor proveniti din mostenirile Matusii Tamara a luat tablouri, sculpturi etc. si si-a renovat si casa de la Cornu?

Articol integral in Ziua.