Silentiozitatea automobilelor este un aspect care ii preocupa constant pe proiectanti. In ultima vreme, o atentie tot mai mare incepe sa fie acordata insonorizarii habitaclului. In acest sens, cei de la Mercedes-Benz, cu ajutorul Universitatii de Aeronautica din Stuttgart, in al carei tunel aerodinamic au avut loc testele, au efectuat un experiment aeroacustic inedit.

S-a demonstrat astfel teoria conform careia sistemul Vario-roof transforma SLK in cel mai putin zgomotos compact roadster compact.

Expertii de la Sindelfingen au creat o oglinda concava, de 3 metri inaltime, a carei multitudine de microfoane inregistreaza zgomotul produs de curentul de aer ce trece pe langa masina pozitionata la 5 metri distanta. Aceasta tehnica a permis inginerilor sa scaneze zone ale masinii, identificand sursele de sunet care interfereaza, si sa observe cum se transmit sunetele.

O camera video pozitionata in punctul focal al oglinzii concave proiecteaza o imagine a zonei investigate pe ecranul calculatorului. Sistemul suprapune sunetul curentilor de aer peste imaginea video, cu culori care variaza in functie de volum (nivelul sunetului) si frecventa.

Acesta metoda moderna de masurare a fost completata prin amplasarea la volanul masinii a unui manechin care, la nivelul capului, a avut instalate microfoane care inregistrau cu mare acuratete frecventa sunetelor.

Concluzia a fost aceea ca sistemul Vario-roof, folosit la pavilion, are o buna capacitate de a absorbi zgomotele, fiind mai eficient decat un soft top clasic. La viteze de peste 140 km/ora, de pilda, nivelul zgomotelor din interiorul unui SLK este cu 6 decibeli mai mic decat in alte modele roadster, adica echivalentul a jumatate dintr-un sunet audibil.

In plus, echipa s-a focalizat si asupra variabilelor psihoacustice ce subliniaza perceptia subiectiva a zgomotelor de fond din interiorul masinii.

Unul dintre acesti parametri este nivelul sunetului perceput de urechea umana (in decibeli).Vario-roof in combinatie cu o izolare fonica excelenta arata ca intr-un SLK nivelul acestor zgomote este semnificatiov redus, comparativ cu cel al unui roadster cu soft top.

Un alt criteriu de evluare a a nivelului de confort acustic este indexul de articulare ce indica cat de bine pot comunica ocupantii masinii in timpul calatoriei. Un zgomot precum un suierat constant, de inalta frecventa, cauzat de curentul de aer, spre exemplu, este enervant, ingreunand conversatia.

Inginerii de la Mercedes au calculat un index de articulare SLK aflat aproape la egalitate cu un sedan mediu, depasind rezultatele altor modele roadster cu soft top cu 8 procente.

Sursa: DaimlerChrysler