Candva automobilele de lux erau destinate unei paturi sociale bine delimitate, formata, de regula, din oameni de afaceri de top, manageri ai unor multinationale si nelipsitii demnitari. Intre timp, cei cu venituri medii si putin peste medie au tanjit dupa aceste masini si au descoperit placerea de a le conduce.

Ce este, de fapt, o masina de lux? Potrivit regulilor impuse de industria auto, un automobil se poate incadra in segmentul premium daca pretul sau depaseste aproximativ 30.000 de dolari. Dar piata nu se lasa atat de usor influentata de o simpla regula.

Pentru ca traditia a impus in constiinta cumparatorilor cateva branduri considerate de lux si orice alta marca patrunde cu greu in randurile elitei. Lucrurile nu se opresc aici, intrucat cei ca-re au fost considerati dintotdeauna producatori de masini de lux nu se multumesc cu faptul ca se afla „in cercul lor stramt".

Cele trei mari companii germane, Audi, BMW si Mercedes, isi disputa mai aprig ca niciodata o piata in crestere, incercand sa castige clienti din toate zonele posibile.

Pe de o parte, sunt potentiali clienti noi, care vin din zona masinilor ieftine, intr-un moment in care veniturile le permit sa treaca la o clasa superioara. Acesti clienti sunt prada cea mai vanata, sunt cumparatori pentru care cei trei granzi au inventat modele la care nepotii acestora nici nu indrazneau sa se gandeasca.

Si aici sunt incluse seria 1 de la BMW, A Klasse de la Mercedes sau A2 si A3 de la Audi. Daca judecam dupa criteriul industriei auto, aceste modele nu mai fac parte din segmentul de lux, pentru ca pretul lor coboara chiar si sub 25.000 de euro in unele cazuri.

Dar compromisul a fost facut pentru ca viitorii proprietari, care nu-si permit acum o limuzina de clasa medie, sa prinda gustul marcii, iar in clipa in care vor avea mai multi bani sa fie deja fani ai respectivei marci.

Cealalta sursa de clienti este reprezentata de proprietari ai modelelor concurentei. In fiecare an, exista un procent de nemultumiti care migreaza de la un brand catre celalalt. Publicitatea bine tintita, suprapusa nepotrivirilor de caracter dintre posesor si masina veche, conduce catre divorturi si noi legaturi.

Asta este meseria departamentelor de marketing, cei care incearca in fiecare zi sa gaseasca drumul catre creierul infierbantat al cumparatorilor.

Analizand cotele de piata obtinute de cei trei producatori in 2005, constatam ca diferentele dintre acestia se reduc simtitor, simultan cu o crestere pentru fiecare: BMW - 4,4%, Mercedes - 4,8% si Audi - 4,2%, timp in care ceilalti competitori, Volvo si brandurile americane (in care includem Lexus), cumuleaza impreuna sub 2%. Asta inseamna ca ambele surse de clienti au functionat din plin.

Romania aproape ca nu conta pe piata masinilor de lux in urma cu cativa ani, dar astazi a ajuns sa asimileze aproximativ 4.000 de masini de lux anual. Totalul pare ridicol in comparatie cu peste 600.000 de unitati, cat vinde fiecare brand in parte in vestul Europei. Tendintele sunt totusi de crestere, si intrarea in UE ar putea consemna o dezvoltare semnificativa a pietei de lux.

Cele trei branduri au vandut fiecare in jur de 1.300 de unitati, dupa ce in 2004 doar Mercedes reusea sa depaseasca 1.000 de unitati. O ascensiune demna de mentionat inregistreaza Audi, atat pe plan european, cat si la nivelul tarii noastre, marca din Ingolstadt reusind sa surclaseze Mercedes, pentru prima data de cand cele doua vand masini la noi.

BMW ramane lider atat in Europa, cat si in Romania, insa pozitia sa nu este tocmai stabila.

Articol integral in Saptamana Financiara