Filmari in locatii exotice, efecte speciale, regizori straini, bugete de zeci de mii de euro. Rezultatul: un clip de 30 de secunde. Reclamele autohtone pasesc timid spre o noua granita creativa. Miturile, folosite cu sirg de publicitarii din Vest, dau de ceva vreme roade si in Romania.

Pentru a produce ultimul spot „Borsec", Grey Romania a colaborat chiar cu regizorul responsabil de efectele speciale din „Stapinul inelelor", Randall William Cook.

Filmarile au avut loc in Carpati, dar si in Noua Zeelanda, iar postproductia a revenit studiourilor WETA Digital Ltd., toate acestea cu scopul crearii unei naturi grandioase - munti, paduri, cascade - in care personajele prind puteri supranaturale.

„Elite" nu s-a lasat mai prejos si, cu ajutorul regizorului Mike Bennion si al agentiei Saatchi&Saatchi, a avut parte de o reclama mistica pentru brandul „Selected": personaje misterioase, o jungla construita in studio, procedee de filmare utilizate la realizarea filmelor vechi.

Ultima reclama „Dorna" produsa de McCann continua, de asemenea, filonul mitologic folosit de agentie si in trecut pentru aceasta marca.

Memoria trecutulu

„Sintem la fel de sensibili la mituri in prezent ca si acum 4.000 de ani.

Aceasta abordare are sanse mari de a atinge categorii largi de consumatori, care se regasesc in mesaj dincolo de caracteristicile sociodemografice, valorile si stilurile lor de viata", enumera Dan Petre, directorul departamentului de cercetare calitativa de la D&D Research, citeva dintre atuurile folosirii miturilor in publicitate.

„In contactele pe care le-am avut cu consumatorii in proiectele de cercetare, am fost surprins sa constat faptul ca publicitatea bazata pe imagini desprinse de realitate, metaforice, cu un grad mare de abstractizare si care se fundamenteaza in imaginar beneficiaza, contrar asteptarilor, de un grad de memorabilitate foarte mare.

Oamenii isi aduc aminte cu usurinta diverse frinturi ale executiilor, recompun cu fidelitate imagini complicate si tind sa aprecieze pozitiv marcile care au beneficiat de o astfel de comunicare", afirma si Costin Radu, Strategic Planner Leo Burnett. Traind intr-un univers simbolic, oamenii reactioneaza mai usor la mesajele arhaice, universal valabile.

„Publicitatea, alaturi de limbaj, arta sau religie, este unul dintre domeniile care vor exploata in continuare aceasta sensibilitate umana", adauga plannerul de la Leo Burnett.

Provocarile modei

Daca avantajele acestei tehnici tin de psihicul uman, dezavantajele depind de resursele fizice. Miturile cer o realizare fara cusur pentru a impresiona consumatorii si, deci, un surplus de efort. Reclamele de acest gen sint mai greu de produs in conditiile bugetelor de productie din Romania, dar si a lipsei de experienta a specialistilor in aceasta directie.

„Nu stiu daca este vorba despre o moda. Cred insa ca atit pentru oamenii de creatie din Romania, cit si pentru agentiile de la noi abordarile de genul acesta reprezinta mai degraba provocari executionale motivate de existenta lor la nivel international. Si asta pentru ca mimetismul inca functioneaza intr-o industrie marcata de obsesia originalitatii", crede Costin Radu.

Articol integral in Cotidianul