Dezvaluit de jurnalistul Tim van Beveren, expert international in aviatia civila, cazul unui inginer din Viena, expulzat din firma unde lucra ca urmare a divulgarii unor matrapazlacuri, actualizeaza dosarul deficitelor sigurantei in transportul aerian.

In 2004, dupa un solid parcurs profesional, Joseph Mangan (42 ani) este angajat pe post de inginer-sef la firma TTTech din Viena. Aceasta produce un microcip si un soft, care controleaza presiunea aerului in cabina avioanelor.

La TTTech, inginerul de origine americana era insarcinat cu supervizarea documentelor tehnice in vederea aprobarii lor de noua autoritate europeana EASA (European Aviation Safety Administration).

In testele realizate de TTTech si de clientul sau, Nord-Micro din Frankfurt - furnizor al noului Airbus 380, Mangan descopera disfunctii grave. Supapele de evacuare, comandate de cip, se deschid integral - contrar prevederilor - si in mod neprevazut. Ca urmare, presiunea aerului din cabina scade brusc. Lipsa de aer pune viata pasagerilor in pericol.

In majoritatea avioanelor, un sistem independent asigura securitatea. Aeronava A380 are numai un singur sistem de presurizare. "Comandat" de cipul vienez.

Inginerul Joe Mangan avertizeaza imediat managerii de la TTTech si Nord-Micro. Nu se iau masuri. Informeaza apoi EASA. Cum nimeni nu reactioneaza, Mangan instiinteaza si clientul Airbus - care apartine cu 80% concernului EADS. Rezultat? Joe Mangan este concediat. Firma il da in judecata, acuzandu-l de "afirmatii false, calomnie si imputatii defaimatoare".

Jurnalistul Tim van Beveren a investigat la Viena, Paris si Bruxelles. In emisiunea tv "Plusminus" din 4 octombrie 2005 dezvaluie scandalul. Renumite cotidiane internationale, printre care Daily Telegraph, Los Angeles Times si Wall Street Journal au relatat cazul.

Expertii confirma acuzatiile lui Joe Mangan

"In discutiile cu noi EASA de la Koln a incercat sa musamalizeze problema", relateaza Tim van Beveren pentru "Romania libera". "Insa, ca urmare a unor indiscretii ale autoritatii nationale franceze "Direction Generale de l'Aviation Civile" (DGAC), am aflat ca si ei au dat de probleme legate de cip si de soft.

Postului nostru de televiziune, WDR (Westdeutscher Rundfunk), i-au fost trimise documente care validau acuzatiile lui Joseph Mangan, confirmand ca sistemul nu a fost conceput potrivit regulilor de constructie din aviatia civila, denumite "fail safe design".

Profesorul Rudiger Haas de la Facultatea de Constructii de Avioane a Universitatii din Karlsruhe a confirmat problemele tehnice relevate de inginerul Mangan. Dupa ce-a comandat acelasi sistem pentru aeronava Boeing 787, concurentul american le-a declarat redactorilor de la "Plusminus" ca "a sistat livrarea".

Ulterior, Boeing a cerut construirea unui al doilea sistem de siguranta.

Pentru EASA, protectia calatorilor nu este prioritara

EASA a primit un mandat din partea cetatenilor Europei, "nu de la o firma oarecare", considera jurnalistul. Normal ar fi fost sa comunice opiniei publice adevarul despre aceasta afacere, sa demareze o actiune penala impotriva responsabililor de la TTTech, Nord-Micro si Airbus si sa someze constructorul Airbus sa modifice sistemul.

Dar "o privire in biografiile directorilor acestor administratii arata ca ele sunt subminate de fosti manageri din industria constructoare de avioane". Care este situatia inginerului Joe Mangan astazi? "In ultimele 16 luni, m-am prezentat la peste 100 de firme aeronautice. Dar cine angajeaza un cetatean care a dezvaluit matrapazlacurile din bransa?", ne-a spus Joe Mangan.

Tatal a trei copii de 5, 9 si 12 ani, traieste la Viena cu sotia. Familia primeste un sprijin financiar de la o comunitate religioasa locala. In momentul de fata, are pe rol doua procese de dreptul muncii. In plus, a existat o decizie provizorie a tribunalului care "in principal, i-a interzis lui Joe Mangan sa prezinte tema opiniei publice".

Noutate de ultima ora: TTTech i-a propus o "mediere" fostului sau angajat. N-a precizat pana acum conditiile...

La firma din Viena, un manager roman e seful cipurilor

Botnita a avut efectul contrar. Pe site-ul www.eaawatch.net, in 15 capitole intitulate "Silence kills" ("Tacerea ucide"), inginerul relateaza experientele sale cu managementul european - inclusiv cei de la administratia de securitate europeana.

Mangan descrie anumite teleconferinte "strategice" la care au participat directorii si managerii firmelor TTTech si Nord-Micro. Sedinte in care se pregateau pe plan "psihologic" contactele cu Airbus - cumparatorul cipului cu bucluc.

In 2004, unul dintre colegii lui Joe Mangan era Leonard Gagea, manager executiv in departamentul TTChip. L-am contactat pe dl Gagea (47 de ani, cetatean austriac, nascut la Moreni, jud. Dambovita), intrebandu-l apoi in scris daca "au fost inlaturate deficitele constatate de Directia Generala a Aviatiei Civile din Franta? Acest lucru a dus la o modificare a designului initial?".

... Dupa doua zile, dl Gagea a trimis "un raspuns": putem gasi "pozitia firmei" pe pagina de web a TTTech. Ca "document", managerul a alaturat o "scrisoare de cititori", publicata de cotidianul "Suddeutsche Zeitung" (4.01.2006) ca reactie la articolul semnat de Tim van Beveren pe 8 octombrie 2005. "Cititorii" sunt directorii de la TTTech: Stefan Poledna si un coleg. Nord-Micro din Frankfurt n-a reactionat la intrebarile noastre.

In caz de frauda, lipsa de urmari penale este grava

"TTTech a intentionat sa insele administratia in legatura cu sistemul tehnic. Acest lucru reprezinta fara echivoc o frauda care se sanctioneaza penal. Faptul ca firme care concep si furnizeaza componente pentru cel mai mare avion din lume au incercat de comun acord acest gen de inselatorie periculoasa este extrem de ingrijorator", apreciaza Tim van Beveren.

Dar Europa nu dispune de nici un fel de legislatie pentru acest gen de actiuni. "Cazul prezent arata structuri pe care le cunoastem numai din domeniul criminalitatii organizate." Ceea ce s-a schimbat intr-adevar radical in ultimii ani: interesele financiare ale fabricantilor de avioane si ale companiilor de transport se impun din ce in ce mai mult.

In detrimentul securitatii pasagerilor si al personalului navigant. Daca "afacerea cipului" ar fi fost de resortul administratiei americane "Federal Aviation Administration", evenimentele cu care s-a confruntat Joe Mangan erau considerate frauduloase si managerii urmariti penal.

Heinz Fruhwirth este capitan-pilot (Austrian Airlines) si director tehnic la Asociatia European Cockpit (ECA) din Bruxelles, care apara drepturile si interesele a 35.000 de piloti si ingineri.

Comitetul Director a declarat pentru Romania libera: "Constructorul Airbus are datoria sa dovedeasca administratiei competente ca toate componentele de constructie indeplinesc normele relevante de securitate pentru certificare". EASA are obligatia sa controleze documentele de certificare si sa stabileasca indeplinirea obligatiilor.

Exprimarea de dubii referitoare la securitatea aeronautica "nu trebuie sa duca la dezavantaje personale ale celui care a avut increderea sa-si exprime suspiciunile".