Un ultim recensamant al birurilor pe care le platesc romanii indica numarul de 420. Cea mai impovaratoare fiscalitate din Europa! Cifrele sunt relative. Mai tot timpul apar alte taxe si impozite, directe sau indirecte, pe te miri ce si pe te miri unde. Plus o puzderie de taxari mai mult sau mai putin aberante, carora nimeni nu le tine socoteala.

Vrea un edil sa puna o bariera cu taxa, o pune! Vrea o companie sa-ti ia bani pe apa de ploaie fara sa miste un deget, ti-i ia! Vrea un minister sa-ti impoziteze fumul de la esapament sau de la tigara, ti-l impoziteaza! Cetateanul obisnuit, bun doar de jumulit, nu mai are decat un singur drept: acela de a plati. Altfel este executat. Nimeni nu-l apara.

Doar i se cer voturile din patru in patru ani, pentru ca apoi cei ce-l reprezinta si traiesc bine mersi pe banii lui sa nu mai aiba alta preocupare decat a-l jumuli in folosul unor mastodonti de stat sau al diverselor firme mai mult sau mai putin in cumetrie cu vajnicii alesi.

Sa zicem ca rezolvarea problemei fiscalitatii e doar o chestiune de timp. Dar, daca tot am platit si platim la greu, trebuie macar sa stim unde se duc banii. Pentru ca, in aproape 17 ani de democratie originala, nu ne-am ales nici macar cu o suta de kilometri de autostrada, dar suntem pe locul doi la miliardari in spatiul ex-comunist, dupa Rusia.

In ultimul an, o serie de contracte fabuloase au inceput sa fie luate la puricat (vezi cel cu EADS, unde am fost informati ca s-a facut o economie de vreo 400 de milioane de euro!, dar n-am aflat inca oficial cine si cum voia sa dea teapa, ca sa nu mai vorbim de condamnari pe masura).

Afaceri halucinante, despre care presa a scris ani de zile sau pe care le-a descoperit in ultimele luni au incaput pe mana DNA, mari afaceristi ai epocii se pregatesc sa mearga la audieri cu perna si plapumioara pregatite pentru orice eventualitate, semn ca Justitia s-a mai dezmortit.

In continuare, insa, avem o sumedenie de afaceri pe sume imense din banul public, despre care nu stim cat de in regula sunt. Citeam zilele acestea niste comunicate oficiale despre sumele alocate modernizarii caii ferate Bucuresti-Constanta si constructiei autostrazii Bucuresti-Constanta. Suma alocata modernizarii, pe kilometru, este cam dubla fata de cea a constructiei unei autostrazi.

Mi se pare ceva in neregula, dar nu sunt specialist in constructii si s-ar putea sa ma insel. Cineva insa trebuie sa explice respectivele costuri, tocmai pentru a nu lasa loc suspiciunilor. Oricum, proiectele de infrastructura in derulare, cele finalizate sau cele viitoare implica sume uriase, de aceea contractele trebuie sa fie transparente si verificate la sange.

Iar cei care au furat pe rupte, fie din lucrari publice, fie din privatizari, fie din celelalte afaceri unde a aparut sau apare banul public, trebuie sa mearga la temnita.

Pentru perioada imediat urmatoare, Primaria Capitalei, Ministerul Transporturilor etc. anunta proiecte extraordinare care vor schimba fata Bucurestiului si chiar buna parte din fata tarii. Foarte bine. Inseamna ca sunt bani destui, mai trebuie ca ei sa fie cheltuiti cu chibzuinta si transparenta. Inseamna, pe de alta parte, ca si pana acum au fost destui bani.

Fiscalitatea nu s-a inasprit brusc in ultimul an. Dimpotriva. Asteptam sa aflam unde sunt si banii de pana acum, pentru ca de dat am tot dat, dar in investitii majore nu-i prea regasim. E vorba de miliarde de dolari care au disparut. Iar daca banii nu mai au de unde sa apara, atunci sa se umple puscariile!