Confectiile, turismul si constructiile resimt astazi din plin pierderea personalului calificat. Cei care fac afaceri in aceste sectoare spun ca deficitul de forta de munca a atins procentul alarmant de 40%. Cifra exprima sec o criza care ar putea fi rezolvata prin importul de forta de munca din tarile vecine.

Solutia nu este insa la indemana tuturor patronilor. Nici recalificarea somerilor nu este o alternativa tocmai buna, pentru ca, odata scoliti, oamenii prefera locurile de munca mai bine platite de afara.

Companiile din turism lupta sa isi fidelizeze angajatii

"Nu mai avem oameni calificati. Cine nu a plecat la munca in strainatate e in pragul pensionarii", se plang angajatorii din constructii, turism si confectii.

Nicolae Moroianu, directorul general al hotelului Cocor din Neptun, spune ca, la prima vedere, in cazul turismului, situatia s-ar putea rezolva pe plan local, prin angajarea de oameni tineri. Totusi, solutia nu se poate aplica decat in cazul turismului de un anumit standard, unde profitul permite si investitii pe masura.

Cei mai multi patroni de hoteluri de doua si trei stele de pe litoral angajeaza sezonieri, lucru care se resimte in calitatea serviciilor. Luxul de a lucra cu aceiasi oameni nu si-l permit decat patronii de hoteluri de patru stele, care investesc in personal prin cursuri de specialitate si incearca sa-I fidelizeze prin diverse moduri.

Insa nici aceasta nu este o garantie a pastrarii angajatilor, unii dintre ei preferand sa plece sa lucreze pe salarii mult mai bune pe vase de croaziera. "In aceste conditii, deficitul de forta de munca in turism a ajuns la 40%", spune Moroianu.

Salvarea ar putea veni prin angajarea de personal pregatit din Republica Moldova, insa investitia este mult prea mare pentru a deveni la indemana fiecarui patron de hotel.

Industria usoara supravietuieste cu navetisti

In confectii insa, Mihai Tincu, managerul SC Rapsodia Conf Botosani, pare ca a gasit rezolvarea pentru deficitul de aproximativ 40% de oameni calificati. "Aducem angajati de la o distanta de 20-40 de kilometri, pe cheltuiala noastra.

Investitia este rentabila pentru companiile care au cel putin 1.000 de angajati", explica Tincu. Aceasta este o practica la care a apelat un numar mare de producatori de confectii din Focsani, Targu Secuiesc si Odorheiu Secuiesc.

In schimb, pentru micii producatori, aducerea fortei de munca din localitatile invecinate este sinonima cu luxul, cum este cazul lui Petre Ralea, managerul unei mici fabrici din Piatra Neamt, cu numai 30 de angajati. Asta in conditiile in care muncitorii din confectii abia sunt platiti cu putin peste salariul minim pe economie.

Citeste articolul complet in Adevarul