Sumele mici uitate intr-un cont curent (nu si de depozit la termen), cu sau fara card atasat, creeaza mai multe probleme decat beneficii, atat bancilor, care se vad nevoite sa cheltuiasca cu administrarea acestora, cat si clientilor, care pot scoate din buzunar comisioanele aferente in cazul in care sumele din cont sunt prea mici pentru a le acoperi.

Bancile percep comisioane la deschiderea contului, taxeaza si administrarea acestuia, iau comision si pentru retragerile de numerar si, intr-o mai mica masura, un alt comision pentru inchiderea contului. Conturile curente ajunse „pe zero" sau cu sume mici sunt declarate „inactive" de banca dupa trei sau sase luni, iar daca clientul nu intervine, dupa maximum 12 luni ele sunt inchise.

Datorii mici, dar importante

In cazul conturilor care au card atasat, acestea nu pot fi inghetate de banci cand comisioanele depasesc sumele existente „pe card", astfel clientul devenind dator bancii. Clientul trebuie sa ceara informatii temeinice referitoare la comisioane si sume minime, altfel se poate trezi fara bani in cont si fara cont.

„Exista conturi pe minus. Banca noastra a ajuns in aceasta situatie la carduri, pentru ca aceste conturi nu pot fi inchise fara cerere speciala din partea clientului", explica ofiterul de operatiuni de retail al unei banci.

Persoanele fizice sau juridice care uita de un cont curent, cu sau fara card atasat, se pot trezi figurand ca rau-platnice in bazele de date ale institutiei respective, Biroului de Credit sau, dupa caz, Centralei Incidentelor de Plati.

Daca sumele din cont (soldul) sunt sub o anumita suma prevazuta de banca, iar contul nu a fost accesat timp de trei sau sase luni (in functie de banca), atunci contul este inchis, iar sumele mici ramase sunt puse la dispozitia clientului, care este notificat de acest lucru. Daca soldul e depasit de comisioane, iar clientul nu raspunde in urma notificarii, banca il poate declara rau-platnic.

In cazul conturilor cu carduri atasate, in cazul in care cardul este prevazut cu facilitate de credit in limita a doua sau trei salarii (overdraft sau descoperit de cont), orice intarziere la plata sumei restante mai mare de 30 de zile poate fi raportata Biroului de Credite.

„Teoretic, bancile pot declara acesti clienti ca rau-platnici, insa in practica putine banci recurg la aceasta solutie sau o fac abia dupa un an", spune oficialul unei astfel de institutii.

Chiar daca bancile trimit datele respective catre „politia creditelor", este greu de eviden-tiat care restante vin din conturi inactive, sustine Serban Epure, presedinte al Biroului de Credit. Cert e doar faptul ca sumele mici uitate in cont raman, de cele mai multe ori, in vistieria bancilor.

Nu exista statistici referitoare la conturile inchise de banci pe motiv de inactivitate, insa bancherii sustin ca numarul acestora poate ajunge la 1-2% din numarul conturilor. „Contul devine inactiv din cauza mutarii oamenilor, a plecarii din tara, a decesului titularului sau din alte motive.

Cel mult 2% din conturi devin inactive si cel mult 1% sunt inchise", afirma Radu Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor.

Administrare costisitoare

„Anul trecut am inchis zeci de conturi, iar sumele au fost puse la dispozitia clientilor. Ne costa foarte mult administrarea sumelor mici, sub 50.000 de lei, care ne incarca inutil bazele de date", ne-a declarat Ionut Patrahau, vicepresedintele Bancii Transilvania. Pentru inchiderea contului se cer 25.000 de lei comision, spune un ofiter al Bancii Transilvania.

Articol integral in Saptamana Financiara