De zece ani, adevaratul razboi pe piata televiziunilor comerciale se da intre PRO TV si Antena 1, doua posturi care au inteles diferit nevoia de divertisment a romanilor.

Vedete proprii sau concursuri pentru publicul larg? Pentru atragerea telespectatorilor nu exista retete perfecte, ci doar perfectibile. Marile televiziuni generaliste din Romania, PRO TV si Antena 1, au gasit, dupa zece ani, metode diferite de a atrage telespectatorii.

Una si-a format o echipa de vedete interne, „rulate" prin toate productiile proprii, iar cealalta s-a orientat spre emisiunile deschise oamenilor simpli. Cistigul? Prima se lauda ca a invins in batalia pentru publicul tinar si activ, iar cealalta sustine ca e pe cale sa puna stapinire pe locuitorii din orasele cu peste 50.000 de locuitori.

"Fenomenul" si urmarile

In 1995, cind PRO TV a socat lumea audiovizuala, Antena 1 avea deja doi ani de activitate. Explozia de culoare si veselie a celor din Pache Protopopescu i-a gasit pe „antenisti" inca blocati in modelul TVR, cu filme de categorie B, dezbateri lungi si anoste si stiri sobre si rigide.

Cu o investitie de doua milioane de dolari, o grila organizata dupa sistem occidental, cu vedete tinere si informatii scurte, prezentate in ritm alert, cu o promovare insistenta, inceputul „fenomenului" Pro a insemnat in sfirsit victoria televiziunii comerciale de tip occidental. Modelul a fost copiat, treptat, de absolut toate televiziunile generaliste.

Cea mai mare viteza de reactie a avut-o Antena 1. Atunci cind PRO TV a renuntat la concursuri, Antena 1 i-a facut pe romani sa cistige mult mai comod, iar „domnul Geo" si biletele de Bingo au transformat televiziunea din Baneasa intr-una cu renume national. Sfirsitul „Teleeurobingo" a insemnat o noua epoca in televiziunea generalista.

Atit Antena 1, cit si PRO TV s-au vazut nevoite sa distreze poporul cu alte metode, mai putin costisitoare.

Schimbare de strategie

Acum trei-patru ani, programele PRO TV si Antena 1 semanau de parca ar fi fost doua scolarite in uniforma obligatorie. O data cu maturizarea, aspectul celor doua s-a schimbat, iar educatia primita de-acasa s-a facut simtita. PRO TV a descoperit ce inseamna sa te bati pentru un loc in fata.

Cu mostenirea scenetelor lui Florin Calinescu si a generatiei „Superabracadabra", a inceput sa-si construiasca o echipa de vedete proprii. A adoptat „Vacanta Mare", a „importat-o" pe Teo si a extins modelul „stirilor de la ora 5" la toate buletinele informative. A investit in „La Bloc", pe care l-a combinat apoi cu „Fete cu lipici", format cumparat de la BBC.

In replica, Antena 1 a dezvoltat colaborarea cu Valeriu Lazarov si a adaptat mai multe formate internationale. „Din dragoste", „Batem palma", „Marea provocare", „Ciao, Darwin!" sau „Ziua judecatii" i-au transformat pe Mircea Radu si Dan Negru in emblemele postului si au incetatenit in Baneasa modelul emisiunilor cu oameni simpli, dispusi sa-si faca publice povestile personale sau ignoranta.

Bataia pe oameni

Din lipsa unei infrastructuri proprii care sa le asigure acoperirea mediului rural, ambele posturi de televiziune au atacat segmentul telespectatorilor din cel urban. In timp ce PRO TV si-a asumat ca public-tinta orasenii cu virste cuprinse intre 18 si 49 de ani, Antena 1 se adreseaza tuturor persoanelor din orasele cu peste 50.000 de locuitori.

Audientele comunicate in ultimul an si jumatate de cele doua posturi releva faptul ca televiziunea lui Sirbu si-a consolidat pozitia de lider pe targetul ales, inregistrind frecvent audiente medii zilnice de peste cinci puncte de rating, fata de Antena 1, care ajunge rar la trei puncte (un punct de rating reprezinta aproximativ 110.000 de telespectatori).

Lupta s-a acutizat insa in ceea ce priveste populatia de toate virstele din mediul urban. Postul din Baneasa l-a ajuns din urma pe cel din Pache Protopopescu, ambele avind o medie zilnica de aproape cinci puncte de rating.

Secretul cursei umar la umar consta in adaptarea programelor celor doua televiziuni la nevoile unui public mai numeros, dar mai putin pretentios. PRO TV a adoptat formule de divertisment facile, cu retete deja verificate, de genul „Vacanta Mare" sau „Bune si nebune".

In acelasi timp, Antena 1 a imbratisat divertismentul bazat pe multa galagie si fete cit mai sumar imbracate, a imitat PRO TV-ul in tabloidizarea stirilor si a invitat tot mai multi oameni sa-si spele rufele in vazul natiunii.

Daca in urma cu citiva ani „Observatorul" primea premii peste premii pentru cel mai bun jurnal de televiziune, in ultimul an formatul sau s-a imbogatit tot mai mult cu stiri senzationale.

Viitorul apropiat

Pozitia deja bine consolidata si lipsa de concurenta in mediul urban din partea televiziunii publice vor permite ambelor posturi sa reziste pe piata, atita vreme cit investitiile vor continua. In schimb, in contextul integrarii in Uniunea Europeana si al dezvoltarii televiziunilor de nisa, viata va deveni grea pentru „generalistele mici" (Prima TV, National TV, B1 TV).

Articol integral in Cotidianul