Dupa aproape 8 luni de investigatii, cazul MTS Leasing este aproape solutionat. Cu asa-zise „oferte de leasing imobiliar", nemtii Theo si Matthias Metzen au pagubit prin firma lor cateva sute de clienti romani. Pe 9 iulie 2005, Procuratura generala din Frankfurt a deschis o ancheta penala in urma careia, ca. 60 de clienti din Romania i- au trimis plangeri.

Un articol de Manola Romalo,

corespondenta din Germania pentru Romania Libera

Theo si Matthias Metzen, tata si fiu, au venit in Romania in noiembrie 2004 cu firma MTS Leasing. Au infiintat societatea cu putin inainte in Kronberg, orasel din Landul Hessen, unde familia locuieste si in prezent. In Romania, au „lansat" o afacere de constructii, care, teoretic, acorda clientilor dornici sa-si construiasca imobile, credite cu dobanzi mici.

Acestia trebuiau sa posede un teren cu autorizatie de constructie si sa plateasca un avans de 20-30 % din valoarea imobilului. Nemtii cereau clientilor sa vireze banii direct pe un cont la Volksbank din Frankfurt. Afacerea de tip „piramida Caritas" s-a derulat numai in Romania unde au fost create „reprezentante", dar nu si o societate romaneasca.

Fapt care a permis o crestere financiara spectaculos-dubioasa, in lipsa oricarui control din partea autoritatilor romane. Cazul a facut valva si datorita colaboratorilor „speciali" alesi de nemti. De exemplu Calin Armen, individ implicat in afaceri frauduloase in Rusia si Romania, devenit ulterior „consilierul financiar" al lui Theo Metzen.

Scandalul izbucneste la inceputul lunii iulie 2005. Numerosi clienti au depus deja plangeri penale impotriva MTS Leasing ai caror sefi s-au volatilizat in acel moment, din Romania via Germania. Impreuna cu ei a disparut si Calin Armen.

Presa romana a publicat cazurile unor persoane particulare si/sau intreprinzatori, care-au semnat contracte achitand apoi societatii germane avansuri de zeci si sute de mii de euro. Dar clientii au ramas cu imobilele neterminate si fara bani.

Investigatia a inceput cu plangerea unui inginer roman

„Romania libera" a descris la 5 iulie 2005 cazul inginerului Ioan Damian. Proprietarul unei mici firme de constructii din Bucuresti a semnat cu MTS Leasing la 11 februarie 2005 un contract in valoare de 365.000 euro, pentru a construi un sediu administrativ si o hala de productie de tamplarie. Inginerul a platit un avans de 124.000 euro, plus 55. 750 euro „taxa de management" (sic). I.

Damian incepe lucrarile si emite facturi in aprilie, iunie si iulie pentru o suma totala de 107.039 euro. „Conform contractului, MTS Leasing avea obligatia sa achite contravaloarea facturii la 21 de zile dupa emitere." Dar pana la 7 iulie 2005, firma germana n-a platit un cent.

Fapt datorita caruia inginerul Ioan Damian depune la 8 iulie o plangere penala la Directia Generala de Politie, Bucuresti.

...Numai ca in Germania, nimeni nu stia nimic despre prosperele afaceri din Romania ale familiei Metzen. Am cerut redactiei plangerea inginerului Damian, am tradus-o in germana si inmanat-o la 7 iulie (impreuna cu alte documente „relevante" despre MTS) unei procuroare de la Tribunalul de Mare instanta din Frankfurt.

Am primit apoi o misiva oficiala: „Procuratura generala de pe langa Tribunalul de Mare Instanta din Frankfurt, sectia „Delicte economice", a deschis pe 9 iulie o ancheta penala."

La mijlocul lui august 2005, Politia Criminala din Wiesbaden (capitala landului Hessa) a inceput investigatiile penale: ancheta are loc la sectia „Criminalitate economica", cea mai importanta din regiune.

„A fost o nebunie, materialul pe care a trebuit sa-l evaluam!"

...Saptamana trecuta, in biroul sau din Wiesbaden, comisarul ne arata „cazul MTS Leasing": 9 dosare mari aliniate pe o masa de lucru. „In cadrul asistentei juridice, autoritatile din Romania ne-au raspuns in octombrie 2005.

Ne-au transmis numele tuturor persoanelor impotriva carora se ancheteaza in Romania: Theo si Matthias Metzen, Calin Armen si inca doua din serviciul comercial de distributie a MTS Leasing, despre care noi nu stiam nimic.

La fel si numele unor fosti clienti, auditati in Romania." Imediat dupa ce „Romania libera" a publicat adresa Procuraturii generale din Frankfurt (5 si 28 august 2005), au inceput sa soseasca aici plangeri penale trimise de clientii pagubiti. „Circa 60 de persoane au trimis plangeri penale la Procuratura generala din Frankfurt.

In parte redactate in romana, altele traduse de un birou din Romania, cu stampile cu tot. Traducerile nu erau chiar foarte bune", ne spune interlocutorul nostru. „Dar noi avem contractele, toate identice.

Asteptarile clientilor erau: vom primi case cu dobanzi relativ mici." In tot acest timp, echipa de politistii de la sectia „Criminalitate economica" a studiat facturile trimise de clientii din Romania si fiecare contract in parte. „Acest lucru cere bineinteles mult timp: aveti facturile celui care suporta costurile, trebuie sa faceti evaluari si alte controale.

Pe urma, este posibil sa existe si clienti care au incheiat mai multe contracte. A fost o nebunie tot ce a trebuit evaluat! " Politia continua si acum cu trierea materialului. Comisarul ne spune ca, din august 2005 pana azi, au evaluat 700 de contracte si 60 de plangeri penale penale. In parte, le-a preluat de la administratorul insolventei, avocatul Georg Bernsau.

In urma deciziei Tribunalului de prima instanta din Königstein din 19 iulie 2005, dr. Bernsau administreaza MTS Leasing. "Acolo, s-a depus o munca enorma. S-a constatat ca o serie intreaga de constructii au fost, in parte, executate, dar ca s-au inceput si altele, niciodata terminate. Exista bineinteles problema ca o parte a facturilor emise de firmele din Romania nu au fost achitate.

Cu alte cuvinte, antreprenorii constructori nu si-au vazut onorate comenzile. Momentan, plecam de la premisa ca pentru ceva mai mult de 50 % din bani, constructiile au fost intr-adevar realizate."

Suma fraudei MTS Leasing a fost de circa 15,5 milioane de euro

Anul trecut, in toiul scandalului, s-a spus ca pagubele se ridica la 50 de milioane de euro. „Aceasta a fost valoarea totala a contractelor, poate chiar mai mult", declara comisarul sef.

„Dar acum stim, pe baza analizelor de valorizare realizate - pentru ca avem documentele de la banca Volksbank din Frankfurt - ca s-au platit circa 15,5 milioane euro, dintre care s-a construit real pentru o valoare de 9 milioane de euro. Am studiat chitantele pentru a vedea la ce date, ce sume au fost achitate.

Aceasta este starea de fapt in prezent." In acest sens, adauga interlocutorul nostru, mai pot aparea bineinteles mici variatii, deoarece „trebuie vazut daca banii corespunzatori facturilor au fost intr-adevar platiti. In caz contrariu, ca paguba se mareste." Clientii pagubiti provin din mai toate localitatile, MTS Leasing avand contracte peste tot in tara.

„La mijlocul lunii ianuarie, am perchezitionat vila din Kronberg cat si birourile din Schwalbach", relateaza comisarul. Theo, sotia Christiane si Matthias Metzen erau acasa. Acesta din urma a relatat ca „se duce din cand in cand in Romania, de unde tocmai s-a intors." (Cu ce treburi n-a spus...)

Despre Calin Armen, politia criminala din Wiesbaden va avea nevoie de informatii suplimentare.

„Mai trebuie sa cercetam daca MTS Leasing a inghiti prea mult..."

Si cum continua procedura in Germania? Politia criminala trebuie sa dovedeasca ca „exista infractiune. Trebuie sa pregatim datele si apoi tribunalul va trage concluziile", ne spune comisarul sef. Tribunalul va trebui sa decida daca a fost „numai" o situatie de afaceri care a condus la frauda respectiva sau daca exista si o parte relevanta din punct de vedere penal.

Cu alte cuvinte, daca frauda a fost intentionata „In acest caz lucrurile arata cam asa: refinantarea nu s-a facut in masura in care MTS Leasing a promis si in modul in care ar fi trebuit sa aiba loc."

Theo si Matthias Metzen pot oricand sa se prezinte in fata tribunalului din Romania, deoarece si acolo are loc o procedura penala.

„Nu exista nici o problema: in cazul in care vor fi pedepsiti in Romania, atunci aceasta sentinta va avea bineinteles urmari si aici ." In momentul de fata, politia criminala germana trebuie sa concluda „daca sefiilor societatii germane ar fi trebuit sa le fie clar, ca lucrurile nu pot functiona asa.

Noi strangem atat material care-i invinovateste cat si material care-i descarca." In Germania, potrivit legii, inselaciunea poate avea loc numai „cu premeditatie". Nu exista „inselaciune prin neglijenta". Acum multe lucruri „s-au mai relativizat", afirma anchetatorul german: de la suma initiala de la 50 de milioane s-a ajuns la 16 milioane.

In doua-trei luni, politia criminala va termina ancheta

Sigur, cand infiintezi o firma, aceasta inghite cate ceva, asta e al doilea punct. Dar daca aici "s-a inghitit" cam mult, asta mai trebuie sa cercetam. Pe urma, a existat intregul sistem de distributie si chiriile, in Romania nu chiar ieftine, nu? Domnul Anghel Iordanescu (fostul antrenor national de fotbal n.a.) a inchiriat si el, dar MTS Leasing nu i-a achitat chiria pana la sfarsit.

Totusi, de la un om de afaceri, se asteapta sa stie pana unde poate intande coarda financiara, ce poate face si ce nu, conclude comisarul sef. In orice caz, daca tribunalul decide ca va avea loc un proces, vor fi auziti martorii. In acest caz persoanele pagubite din Romania. Numarul lor va depinde de hotararea instantei si de felul in care vor reactiona acuzatii.

Desi ii se pare inca dificil sa evalueze exact durata investigatiei, comisarul german crede ca in 2-3 luni echipa de la Wiesbaden va incheia cazul MTS Leasing. „Sigur, depinde si in ce masura vom fi implicati in Campionatele Mondiale de Fotbal. Dar, in cele din urma, avem toate probele, nimic nu mai poate disparea! „