Televiziunea din Pache Protopopescu a mai dat o lovitura de audienta cu asa-zisul concurs umanitar "Dansez pentru tine". La prima vedere, nimic de criticat in afara de incapatanarea (cu care ne-am obisnuit) de a boteza drept "vedete" niste fete frumusele care citesc stiri de pe prompter.

Toate bune si frumoase, pana apar pe micul ecran tarifele pe care trebuie sa le plateasca telespectatorii invitati cu frenezie sa participe la intocmirea unui clasament care sa hotarasca participarea ulterioara la concurs a protagonistilor: 1,07 euro pentru un apel telefonic si 1,07 dolari pentru un SMS de pe telefonul mobil.

Aceste tarife sunt de zeci de ori mai mari decat cele normale si veniturile obtinute asfel se impart intre operatorii telefonici si televiziune, aceasta din urma taindu-si partea leului: de obicei, peste 60%.

In consecinta, pe langa recordul de audienta (tradus si el in recorduri de incasare din publicitate), ProTV obtine si o gramada de bani de pe urma zecilor (daca nu sutelor) de mii de telefoane si mesaje de la telespectatori.

Daca pretextul emisiunii ar fi fost unul strict monden – sa zicem, un concurs intre "vedete" din televiziune, sport, sau muzica – nu ar fi fost nimic de comentat. Dar, totul a fost cladit, de aceasta data, in jurul nenorocirilor de care au fost loviti niste anonimi.

Sub un pretext umanitar, totul a fost descris intr-un exces de morbiditate, profitand din plin de faptul ca niste bieti oameni loviti de boli incurabile, invaliditati, sau aflati in situatii disperate se agata de orice "raza de speranta" ca inecatul de pai.

Publicitatea este o afacere confidentiala; dar moral ar fi fost sa se anunte macar incasarile realizate direct de la telespectatorii induiosati de nenorocirile unor semeni, dar si prin metode de un profesionism cinic, sa pompeze bani in emisiune.

Din datele facute publice in ultima vreme, imperiul media construit in jurul ProTV a obtinut in 2005 profituri-record de peste 30 de milioane de euro.

De la inaltimea ametitoare a sumei si din incasarile substantiale din publicitate, televiziunea si-ar fi permis cu larghete sa-si onoreze singura promisiunile, fara a mai apela la buzunarele unor telespectatori aflati (multi dintre ei) in situatii financiare la fel de precare cu cei in jurul carora s-a construit scenariul.

Ar fi fost si un record de moralitate sau omenie; dar, dupa ce ai trait ani de zile pe seama "vacantei mari" in care se afla inteligenta si cultura unei mari parti a audientei, tentatia de a profita chiar si de pe urma nenorocirii altora a triumfat.

Ai fost eliminat, necazurile tale continua, dar ProTV ti-a dat 1.000 de euro din zecile de mii pe care le-a incasat pe seama ta! Esti mai fericit?