Milioane de wati bubuind din boxe, zeci de mii de cai-putere, culori tipatoare, femei frumoase imbracate sumar, inghesuiala, fotografii cu telefonul mobil, spoilere dopate, jante stralucitoare, Opel Calibra laolalta cu Toyota Celica sau Golf 5, Tico „tunat", masini de epoca, masini de duzina, masini de show, pliante, reclame si iarasi milioane de bubuituri explodand din fiecare masina, din fiecare colt, probabil si din fiecare cap. Acesta a fost Salonul de Tuning 2006.

Multi isi amintesc de farurile de Oltcit montate pe Dacia 1300. Probabil ca nu acesta a fost primul tuning realizat in Romania. Romanul, ca si germanul sau americanul, a dorit intotdeauna ca masina lui sa fie altfel. Altfel decat a vecinului, chiar daca si-au cumparat-o de la acelasi dealer.

Si-a montat o perdeluta, a desenat un vultur pe capota sau, cu putin mai multi bani, si-a imbunatatit performantele motorului. Si cum ce-si face omul cu mana lui nu se compara cu ceea ce poate face un profesionist, au aparut firmele de tuning, firme ce castiga, in tari cu potential financiar, zeci de milioane de euro de pe urma amatorilor de masini-unicat.

Momo, Recaro, Brembo, Zender, Kamei sunt doar cateva dintre firmele specializate in tuning. Doar cele mai cunoscute si, de fapt, firme care produc numai o anumita gama de componente.

Ele sunt sursa principala de materie prima pentru cealalta categorie a industriei de profil, adevaratele firme de tuning, cele care iau frumusel masina si o echipeaza cu elemente procurate de la prima categorie, conform alegerii proprietarului. Probabil ca exista mii de astfel de firme, unele dezvoltate dintr-o banala activitate de service auto. Ca in orice activitate, avem si aici supercampioni.

Brabus, de exemplu, este tunerul oficial al marcii Mercedes Benz. Dupa unii, este si cea mai mare companie de tuning din lume, dar important este faptul ca o masina preparata in uzinele Brabus costa chiar si dublu fata de original. De exemplu, printre ultimele modele „coafate" de firma germana se numara un CLS 500. Masina, echipata cu un V8 de 5 litri, are 306 CP, adica versiunea originala.

Tuningul s-a realizat doar la caroserie si confort: spoiler fata cu lampi suplimentare, praguri luminate, spoiler spate, jante Monoblock VI si cauciucuri 245/30 ZR 20 FA, respectiv 285/25 ZR 20 RA, suspensie sport, piele neagra BRABUS Mastik, insertii de lemn „Schwedische Birke", volan sport, tablou de bord si pedale de aluminiu. Pretul a ajuns astfel la 111.817 euro.

Tuning de cateva mii de euro

In Romania tuningul se afla inca in stadiu de pionierat, desi exista firme care ofera servicii de preparare a masinii de ani buni. Problema lor pleaca insa de la costurile pe care le implica „tunarea" autoturismului.

De altfel, potentialii clienti ai unei firme de tuning se impart in doua categorii: cei care detin o Dacia pe care doresc sa o aduca la un nivel de performante si de design apropiat de o masina straina si cei care au norocul unor parinti cu bani. Prima categorie se multumeste cu elemente de caroserie artizanale, fabricate prin garaje sau chiar de unele firme mai mici.

Tot ei reusesc sa ridice puterea unei Nova sau Solenza cu renumitele chipuri cu 10-20 CP. De regula, rezultatele sunt doar simple kitsch-uri, ce-i drept masini-unicat, costurile acestor modificari fiind de ordinul milioanelor de lei (vechi). Categoria celor cu bani reprezinta si motorul de dezvoltare a industriei tuningului in Romania.

Acestia isi permit sa apeleze la importatorii de produse de calitate, care ulterior le si monteaza, oferindu-le clientilor un pachet de preparare complet. Preturile nu sunt atat de mari, mai ales in ceea ce priveste manopera, astfel ca se poate realiza un tuning acceptabil cu doar cateva mii de euro.

De exemplu, una dintre firmele specializate ofera un kit de tuning JE DESIGN pentru un Seat Leon I, format din spoilere fata/ spate (circa 1.000 euro), set praguri cu prize de aer (390 de euro) si eleron (500 de euro), pretul neincluzand montajul. Acesta presupune insa si vopsirea ulterioara a masinii.

Un alt kit, de la Carzone, destinat prepararii modelului Alfa Romeo 156, ajunge la cel mult 1.000 de euro, fara montaj, elementele modificate fiind spoilerele, pragurile, eleronul si „pleoapa" luneta.

Articol integral in Saptamana Financiara