Grup auto puternic. Echipa de ingineri, designeri, contabili, directori executivi. Vor o masina noua pentru un segment de nisa. Au la dispozitie cativa ani si cateva sute de milioane de dolari. Masina iese, e buna, merge "rotund".

Dar nu are un nume. Se cauta un nume si dupa luni intregi de nesomn se gaseste un nume. Numele este un fiasco si masina nu se vinde. Cad capete…

General Motors a descoperit de curand ca viitoarea generatie de Buick LaCrosse va avea ceva probleme de marketing in Canada, mai ales in partea francofila a tarii, dintr-un singur motiv: "La Crosse" inseamna in limbajul pustilor francezi "masturbare".

Volkswagen cu al sau SUV, Touareg, nu a reusit prea bine sa aleaga un nume cu lipici. Publicul american are dificultati in a pronunta acest nume, iar tuaregii sunt triburi africane nomade, care au vandut sclavi pana in secolul al 20-lea. Nu prea "politically corect", intr-o tara cu trecut sclavagist si probleme rasiale care inca o mai bantuie.

Daca mai luam in calcul si o Toyota MR2 care in franceza s-ar fi pronuntat "merde" (rusinos) si un Volkswagen Santana (cine, Satana?) ne facem o imagine destul de clara asupra esecului unui automobil botezat cu un nume "necuviincios". Si totusi, nu este o regula…

Alegerea unui nume pentru o marca este cat se poate de dificila. Iti trebuie un nume clar, fara echivoc, usor de pronuntat si de retinut. Cum este Kodak. Fondatorul George Eastman si-ar fi putut numi compania in urma cu 100 de ani "Eastman". Simplu. Dar ineficient.

"Kodak" nu seamana cu nimic, nu inseamna nimic, este usor de pronuntat, nu este un nume, nu are niciun fel de conotatie religioasa, culturala sau sexuala.

Cand Toyota a cautat un nume pentru o noua marca de lux, s-a gandit la "Celsius" si "Alexis". Cineva din board a auzit gresit "Lexus" in loc de "Alexis", care era un nume mai feminin. Nici o problema. A ramas "Lexus" si are un succes imens.

Nu mai conteaza ca Toyota a dus un razboi prin tribunale cu compania de cercetari LexisNexis care a sustinut ca numele este prea apropiat. Japonezii au invins.

Honda Motor a lansat in anii ’80 marca Acura, producatoarea popularului model Legend. Nimic rau in asta. Doar ca publicul cunoaste mai mult "Legend" decat "Acura". Intr-un fel, numele unui model a acaparat intreaga popularitate a unei marci. Americanii intreaba de Legend si nu de Acura. Ceea ce nu este prea bine pentru vanzari.

Acura a renuntat la nume si a introdus litere. RSX, TSX, TL, RL sau MDX. Nu inseamna nimic, dar clientul este concentrat asupra numelui de Acura si il percepe ca pe un brand complet. Este important sa conduci o Acura, indiferent de model.

Ceea ce nu este valabil in cazul Ford, de exemplu. "Am un Ford" nu spune nimic! Poate fi o berlina compacta de oras Focus, o camioneta uriasa F-350 SuperDuty sau o super-sportiva Ford GT.

Cadillac renunta la nume precum Catera, Seville si Deville, considerate depasite si fara sex-appeal. In schimb a preferat o evolutie: CTS (Catera Touring Sedan), STS (Seville Touring Sedan) si DTS (Deville Touring Sedan).

Toyota a numit Prius din latina, pentru a sublinia ca masina este inaintea vremii ei si inaintea tuturor concurentilor. Dar nu toti clientii stiu latina…

Citestea articolul complet in Banii Nostri