Oferta imobiliara este destul de scazuta in Bucuresti fata de restul tarii, fata de cerere. Insa, odata cu cresterea salariilor clasei de mijloc si a numarului de constructii noi, piata creditului ipotecar poate exploda, spun analistii.

Potrivit estimarilor, gradul de indatorare al romanilor, acum la un nivel de 8% din PIB, este asteptat sa creasca, urmand tendintele inregistrate in prezent de pietele Noii Europe, adica ale statelor integrate in ultimul val din Europa Centrala si de Est.

In Ungaria, gradul de indatorare este de 23% din PIB, in Cehia, de 17%, in Polonia, de 15%, iar in Tarile Baltice a depasit deja 30%, cresterea creditarii datorandu-se expansiunii imprumutului ipotecar si imobiliar.

Vedeta pietei creditului din urmatorii ani va fi imprumutul imobiliar si ipotecar, sustin analistii UniCredit, dar si expertii firmei de consultanta TASC, care va deschide, peste doua saptamani, o reprezentanta in Romania. Piata a ajuns la 2,8% din PIB sau 2,2 miliarde euro, din care 1,8% din PIB, sau 1,44 miliarde euro, il reprezinta segmentul rezidential, sustin experti ai Domenia Credit.

Cai de urmat

In zona creditului ipotecar vor aparea noi nise de piata pentru banci, iar cei care le vor urma vor fi castigatorii luptei concurentiale. Oferta tot mai variata este benefica si pentru clienti, solicitantii de credite urmand a fi martorii unor scaderi ale costurilor imprumutului ipotecar si, in general, ale creditelor cu scadente medii si lungi.

Coroborat cu o crestere a salariilor paturii medii, care isi permite astfel de credite, precum si cu aparitia primelor banci exclusiv ipotecare, piata poate trece, peste doi-trei ani, printr-o perioada de expansiune fara precedent.

„Bancile mici si mijlocii trebuie sa aleaga intre a fi sugrumate de competitia cu bancile mari, care se bucura de reputatie si de o recunoastere foarte buna pe piata, sau alternativa orientarii catre nise sau strategii integrate", sustine Salco Kleerekoper, managing partner al TASC.

„Prin strategii integrate se intelege formarea unor retele de distributie si informare, in colaborare cu agentiile imobiliare si marii investitori, precum si cu alti parteneri", sustine Kleerekoper. Pe piata au aparut deja primele tendinte in aceasta directie, HVB formand parteneriate cu firme imobiliare care le vor prezenta oferta de finantare clientilor.

„Avem deja incheiat un parteneriat cu Apulum 94 si intentionam ca, pe viitor, sa avem acelasi tip de parteneriat cu cateva dintre cele mai mari agentii din tara", sustine Anamaria Rotar, Director Canale Alternative de Distributie, Divizia de Retail Banking, HVB Bank.

Articol integral in Saptamana Financiara