Ministerul Transporturilor va incepe in primavara lucrari de reparatie a 23 km din autostrada Bucuresti-Pitesti, valoarea estimata a lucrarilor fiind de un miliard de lei noi, adica 277 de milioane de euro.

Din 1998 si pina in prezent s-au cheltuit 117 milioane de euro pentru reparatii, ceea ce inseamna ca nota de plata a reparatiilor pe ultimii opt ani a autostrazii cu pricina se ridica la aproape 400 de milioane de euro, adica 3,44 milioane de euro pe kilometru. In comparatie, pretul pentru un kilometru din Autostrada Soarelui este 2,3 milioane de euro.

Lucrarile, foarte ample, vor incepe in luna mai, dupa alegerea prin licitatie a firmei care va realiza lucrarea, spune directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale, Liviu Dimboiu.

Vor fi reparate portiunile cuprinse intre km 23 si 46, pe sensul Bucuresti-Pitesti, iar pe celalalt sens intre km 43-37 si km 29-23. Portiuni pentru care Ministerul Transporturilor a bugetat un miliard de lei noi. La acest pret se poate construi cea mai pretentioasa autostrada in zona de munte din Europa.

De vina e pretul petrolului

Suma nu este mare, spune directorul general al CNADNR, in conditiile in care organizatorii licitatiei, Directia Regionala de Drumuri si Poduri Bucuresti (DRDP), au refuzat sa faca cunoscut cum vor fi cheltuiti acesti bani publici. Pretul ridicat, spune directorul CNADNR, este justificat prin preturile mari ale bitumului si petrolului, care au saltat alarmant in ultimii ani.

„Stiti ca tona de bitum era, in 2003, 120 de euro, iar acum este 340 de euro, iar barilul de petrol a crescut de la 28 de euro la 78 de euro acum?", se intreaba Dimboiu.

„Nu pot promite nimic"

Conducerea CNADNR nu poate oferi garantii ca peste niste ani autostrada nu va ingropa din nou alti bani. „Nu pot promite nimic, cu natura nu te joci, pot aparea alunecari de teren etc. Autostrada de la inceput trebuia realizata cu 0,8 metri mai sus decit actualul nivel", spune directorul general.

De vina este terenul argilos pe care e construita aceasta, stratul freatic ridicat, acestea determinind prin capilaritate ridicarea apei in baza autostrazii si ulterior, la inghet, craparea acesteia. Teoretic, autostrada ar trebui reconstruita cap-coada, solutie mentionata si de fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea.

Articol integral in Cotidianul