„Surprize, surprize...", „Din dragoste", „Iarta-ma!" si, mai nou, „Dansez pentru tine" sint emisiunile care acapareaza audienta in patru dintre serile fiecarei saptamini. Cu ratinguri medii de peste 10 puncte, productiile pomenite au devenit embleme ale posturilor care le difuzeaza.

Succesul pe termen lung al acestora se datoreaza in mare parte unui cerc vicios. Au prins la public de la bun inceput si au facut rating. Au spulberat orice incercare a competitiei pe respectivul tronson orar. Si astfel s-au asigurat ca publicul-tinta nu are nici o alternativa televizata in acel moment. Lipsa concurentei asigura vizibilitate. Vizibilitatea creeaza popularitate. Iar popularitatea, in televiziune, creeaza rating.

Specialistii din audiovizualul romanesc stiu ca, la nivelul actual de dezvoltare a televiziunilor si cel al telespectatorului, inserarea de emisiuni pe tronsonul orar adjudecat de ani de zile este suicid profesional.

Surprize eterne

Cel mai vechi format de succes de pe ecranele romanesti este „Surprize, suprize...". Incercarile televiziunilor concurente, in primii ani ai succesului Andreei Marin, s-au soldat cu esecuri rasunatoare.

TVR 1 si-a asigurat astfel suprematia pe cea mai importanta seara a weekendului, inregistrind cele mai mari audiente, indiferent de numarul de parti pe care le are emisiunea. Decizia de a realiza „Surprize, surprize..." in mai multe parti a fost luata dupa hotarirea CNA de a interzice televiziunii publice sa difuzeze publicitate in timpul emisiunilor.

La sapte ani de la lansarea emisiunii, marile televiziuni comerciale nu au gasit inca ac de cojocul „zinei". Au ales sa se adreseze unor alte categorii de public, prin filme de actiune (PRO TV), fotbal si filme interzise sub 15 ani (Antena 1) sau comedii (Prima TV).

Desi unele dintre productii inregistreaza audiente medii considerate ridicate, de 7-8 puncte, acestea palesc in fata celor 12-13 trecute saptaminal in dreptul „Suprizelor".

Dragostea invinge

Al doilea mare succes, ca virsta, este „Din dragoste", o productie careia „ruralizarea" i-a facut bine la rating. Intrata deja in obiceiurile targetului, emisiunea a cistigat intotdeauna razboiul cu telenovelele de pe Acasa TV, chiar si dupa aparitia celor romanesti. Desi se adreseaza aceluiasi public, „Lacrimi de iubire" se inclina in fiecare marti in fata lui Mircea Radu.

Raspunsul PRO TV la invazia de lacrimi si povesti melodramatice este tot filmul de actiune. Si consolarea ca in serile in care transmite meciuri din Champions League este lider net de audienta dupa ora 22.00.

Lacrimi la inceput de saptamina

Tot din anul 2000, ca in cazul lui „Din dragoste", Raluca Moianu si al ei „Iarta-ma!" s-au facut stapini peste seara zilei de luni. Cu un format schimbat fata de original, cu vedete care se amesteca si ele in niste probleme care nu sint clare nici in capul participantilor la emisiune, productia impaca si „despaca" romani, inregistrind audiente de peste 10 puncte.

Ora tirzie de transmisie fata de celelalte productii de gen (21.40) „anihileaza" competitia serialelor, indiferent de felul acestora. In multe dintre serile de luni, audienta insumata a telenovelei „Secretul Mariei" si a sitcomurilor „Trasniti in NATO" sau „La Bloc" abia se ridica la nivelul ratingului mediu al unei emisiuni in care romanii isi spala rufele in public.

Dansind cu PRO TV

Dupa citiva ani in care a cautat fara succes reteta marelui rating, PRO TV a dat in sfirsit lovitura si si-a adjudecat seara de vineri. Ca toate celelalte emisiuni de mare succes din Romania, productia importata in Buftea speculeaza dramele unor oameni simpli si notorietatea unor vedete autohtone.

Succesul televiziunii din Pache Protopopescu a anulat un serial anuntat cu surle si trimbite de Antena 1. Din thrillerul romanesc „Martor fara voie" a fost difuzat doar episodul-pilot, pe 31 martie, in aceeasi seara in care a debutat „Dansez pentru tine". Rezultatul? 12,2 puncte de rating pentru PRO TV si doar 2,9 pentru Antena 1.

Citeva zile mai tirziu, din Baneasa se anunta aminarea difuzarii serialului pentru toamna lui 2006.

Articol integral in Cotidianul