Ray Stevenson interpretul personajului Titus Pullo din serialul original Roma a acordat un interviu, vineri 28 aprilie, pentru HBO Romania. Ray Stevenson a vorbit despre filmari si despre personajul pe care il interpreteaza cat si de hobby-urile sale.

Prima grupa este despre filmari, a doua despre personajul pe care il interpretezi, iar cea de-a treia e alcatuita din intrebari personale, desigur.

Oh, OK…

Nu sunt foarte personale, asa ca nu trebuie sa-ti faci probleme. Cred ca cel mai usor ar fi sa incep cu intrebarile despre filmare.

Ai participat la un castig in urma caruia ai abtinut rolul?

Am participat la doua sedinte de casting in Londra. Eram ocupat cu filmarile. Tocmai terminam de filmat pentru "King Arthur" in acea perioada, in Anglia. Mi s-a trimis scenariul serialului care m-a atras complet, mi s-a parut o capodopera si totodata ceva complet nebunesc, total diferit de orice am citit inainte.

Asa ca m-a intrigat puternic si astfel am ajuns sa particip la prima sedinta de casting. Apoi am fost chemat imediat dupa sa-i cunosc pe regizor si pe producatori si sa mai particip la o a doua sedinta de casting.

Apoi mi s-a spus ca poate cel mai bine ar fi sa mergem la Los Angeles pentru a-i intalni pe cei din board de la HBO, iar ei sa ia decizia finala. Apoi mi s-a spus ca e posibil ca ei sa vina in Londra pentru a ma cunoaste si a decide.

O saptamana mai tarziu mi s-a comunicat ca nu mai zboara nimeni nicaieri si ca rolul e al meu. A fost foarte dragut oricum …

A fost repede. Te-ai documentat pentru rolul tau?

Da. Vreau sa spun ca exista foarte multe informatii despre acea perioada si de asemenea despre pregatirea militara din acea perioada.

Unul dintre cele mai interesante lucruri a fost acela ca Julius Caesar tinea dosare personale anuale, jurnalele personale ale tuturor campaniilor la care a participat, dar erau mentionate doar personalitatile, cei din clasa superioara, conducatori, sefi, in niciun caz nu erau mentionati oamenii obisnuiti.

Dar intr-unul dintre capitolele acestor jurnale, el evidentiaza doi soldati obisnuiti care nu se plac deloc unul pe celalat. De fapt au conflicte destul de des. Dar pe campul de lupta situatia era cu totul alta. Daca vreunul dintre ei era in mare pericol si moartea era la un pas de el, celalalt reusea sa-l salveze.

Asta li s-a intamplat amandurora. Iar Caesar a explicat ca a scris despre acesti doi soldati pentru a exemplifica spiritul si curajul legionarilor romani, iar numele lor erau Lucius Vorenus and Titus Pullo.

Asa ca stiind ca aceste nume au existat intr-adevar a fost un lucru extraordinar, iti da cumva senzatia, macar putin, de responsabilitate de a da viata acestor nume, de a le transpune in realitate.In afara de asta nu stim nimic despre acesti oameni, dar cred ca este un lucru extraordinar ca Caesar i-a amintit.

In rest… au fost carti. "The Rubicon", o carte extrem de informativa, "Pompeii", aveam nevoie sa simt parfumul acelor vremuri.

Si desigur carti clasice de istorie… Nu era atat de mult vorba despre ce ar avea nevoie sa stie un soldat obisnuit, sau ce n-ar trebui sa stie, era mai important cum incercam sa construim un personaj real si un barbat care apartine acelor timpuri, mai degraba decat un personaj istoric.

Este fascinant, intr-adevar. A trebuit sa faci antrenamente in "tabere legionare" sau orice fel de training fizic pentru acest rol?

Aveau un fel de tabara militara pregatita pentru noi, dar era destinata in principal actorilor din rolurile secundare, figurantilor, celor care urmau sa joace roluri de soldati in film. Practic au fost antrenati zilnic de un fost ofiter de marina, un tip pe nume Billy Budd, consilier militar.

Am putut de cateva ori sa fim alaturi de alaturi de ei, cand nu aveam alte lucruri de repetat. Era o tabara de antrenament militar asa ca noi am scapat de toate ororile cu baile reci in lac si imposibilitatea de a-ti vizita familia sau dormitul in corturi… asa ca intr-un fel am pierdut toata aceasta distractie.

Ai interpretat chiar tu toate scenele de batataie sau au fost cascadori care te-au inlocuit?

Am facut cat mai mult cu putinta… Adica aproximativ 98 %, as spune. Au fost situatii in care dublura a fost necesara. Mai ales atunci cand detaliau scenele, dar eu stiam oricum ca am avut partea mea de actiune in acea scena.

Si in timp ce noi filmam altceva, dublura era folosita pentru diverse cadre sau vreo miscare speciala care ar fi putut fi considerata periculoasa, in aceste cazuri, desigur, se folosesc cat mai multe dubluri.

Credem ca esti foarte curajos…

Am mai degraba un dram de nebunie…

Ne poti spune vreuna dintre scene pe care o consideri cu adevarat memorabila pentru tine ?

Da, este una uimitoare. Chiar vorbeam despre asta zilele trecute cu Kevin McKidd, cel care l-a interpretat pe Lucius Vorenus si ne gandeam prin cate am trecut impreuna pe parcursul filmarilor, parca a fost o viata de om comprimata in acele zile. Sunt scene si momente pe care cu siguranta o sa vi le aduceti aminte.

In episiodul 11 personajul meu e condamnat la moarte in arena gladiatorilor, in centrul forumului. Iar cascadorii au muncit foarte mult pentru aceste scene in timp ce eu trebuia sa filmez altceva.

Si dublura mea si-a facut miscarile in functie de felul in care stia ca lupt eu, asa ca atunci cand am avut de filmat pentru aceasta scena mi-a fost foarte usor. Le sunt foarte recunoscator acestor baieti. De fapt… i-am scos pe toti la masa

Foarte generos din partea ta…

Eu si alti 12 cascadori am intrat impreuna intr-un restaurant foarte elegant din centrul Romei, unde erau cupluri la mese, inconjurate de decoruri cu lumanari.

Asa ca iata-ne, pe mine si pe ceilalti 12 barbati, bine facuti toti, masivi… in acest loc. Recunosc ca ne-am distrat foarte bine impreuna, a fost felul meu de a le multumi pentru treaba extraordinara pe care au facut-o.

Si ati purtat haine romane in acel restaurant?

Nu, nu, pe acelea le puteam purta doar pe platou …

Iti aduci aminte momente periculoase din timpul filmarilor? Au fost astfel de momente?

Da, au fost, erau multe momente cand galopam pe cai. Imi aduc aminte ca am cazut pentru ca pamantul era moale in acea dimineata, asa ca copitele cailor s-au infundat in noroi, iar eu am cazut cu tot cu sabii, scuturi, lucruri de genul asta… Era inevitabila cazatura.

Dar din fericire nu mi-am rupt nimic, m-am ales doar cu cateva zgarieturi si cu egoul putin sifonat. Dar… stii… te urci inapoi pe cal, faci o baie fierbinte si reiei totul ziua urmatoare. Exista pericole si in scenele de lupta.

Mai concret, aruncam in jurul nostru cu bucati de metal, cu toate ca sabiile nu sunt ascutite, ele sunt grele. Scenele de lupta trebuie sa fie privite ca o scena de dans: atent coregrafiate, pe diversele reprezentatii, tipuri, etc.

In asta consta siguranta, trebuie sa acorzi atentie fiecarei mici actiuni, altfel poate fi periculos.

Vreun moment amuzant in timpul filmarilor?

In afara de cel in care am cazut de pe cal ?

Noi l-am considerat periculos…

Imi amintesc ca a fost o scena pe care am citit-o, o scena scrisa de Bruno Heller, in care Atia ii oferea Serviliei un cadou pentru a se revansa fata de aceasta. Ea ii trimite saruri, vin, toate acestea aduse de un sclav inzestrat cu un penis enorm.

Si pentru scena asta l-au adus pe acest actor de filme porno, cu unul dintre cele mai mari penisuri existente. Ziua aceea de pe platou a fost intr-adevar amuzanta.

Pot sa-mi imaginez …

Da…

Spune-ne cate ceva depre ceilalti actori, Cu cine ti-a placut cel mai mult sa lucrezi?

Fiind in mod special actori britanici, in timpul filmarilor ne-am simtit ca o familie. Nu a existat vreo ierarhie de tipul Marc Antoniu si Caesar si apoi actorii mai de jos… a fost cu adevarat special. Fiecare a fost coplesit de proportiile acestui proiect, de volumul de munca depus, de regizori... cred ca lucrurile astea ne-au afectat pe toti.

Desigur, Kevin si cu mine ne-am inteles foarte, foarte bine. Noi ne stiam inainte de aceste roluri, nu am mai avut ocazia sa jucam impreuna, dar ne cunosteam, asa ca a fost o ocazie speciala sa lucram impreuna.

Ultima intrebare despre filmari. Am auzit ca ati inceput filmarile la cel de-al doilea sezon.

Da…

Crezi ca ne poti dezvalui cateva secrete, cateva lucruri care se vor intampla in urmatorul sezon?

Oh, Doamne… Roma este agitata, evident dupa moartea lui Caesar. Tanarul Octavian isi revendica drepturile in calitate de mostenitor al lui Caesar. Marc Antoniu incearca sa-si mentina puterea asupra Romei. In acest timp civilii formeaza un fel de grupuri ale mafiei. Grupurile incep sa se omoare intre ele.

Marc Antoniu ii comanda lui Vorenus sa lamureasca aceasta situatie Asa ca eu si Vorenus va trebui sa "facem curat". Scenariile, sunt… chiar au pus totul in ele… Din fiecare experienta din sezonul trecut s-a invatat si s-a ajuns si mai departe. E emotionant si incantator.

Acum am vrea sa punem cateva intrebari despre personajul pe care il interpretezi. Cum ai defini personajul Titus Pullo?

As spune ca Titus Pullo este un optimist fatalist. Crede in zei, dar are datorii peste tot. Ar spune ceva de genul: daca jertfesc doi pui pentru Marte, un iepure lui Hermes, o rata aici, atunci va fi totul in regula. Nu are nici un fel de credinta pe care s-o urmeze, dar crede in zei si mai crede ca asta trebuia sa se intample.

Nu este un barbat ambisios, nu vrea sa fie general sau nimic de genul asta, se simte foarte bine in pielea lui. Este un barbat foarte inimos. Traieste si respira pentru toata legiunea 13. Traieste si moare alaturi de barbatul de langa el. Astea sunt lucruri simple. Dar poate vedea de asemenea ironia vietii.

Vede ca toti ceilalti vad lumea in nuante de gri, le vede jocurile, vede tot. Dar el poate vedea clar ca este un lucru alb sau negru si ceilalti doar il deruteaza. Stie ca ceilalti il judeca si unii il cred prost, unii doar agresiv, sau ca e un jucator de noroc sau ca alearga dupa tarfe.

Dar el nu vrea sa faca nimic pentru a le schimba punctul de vedere pentru ca nu trebuie. Il gasesc teribil de intrigant. Insa nu va ezita sa ucida un grup de indivizi daca acestia I se prezinta ca dusmani. Stiti cum este? Este intr-un fel… real. Nu este diplomat, dar nici nu pretinde ca este.

Ce-ti place cel mai mult la el?

Cred ca m-a facut sa devin mai linistit, adica nu neaparat sa caut vesnic urmatorul obiectiv, urmatorul premiu, urmatorul job… este vorba despre aici si acum.

Asta imi place la el, este vorba despre viata lui in acel moment, este cu siguranta un om al momentului, care traieste si exista cu ceea ce este real, nu-si face planuri, nu are dorinte, sau vise pentru 3 luni de-acum inainte sau 6 luni de-acum inainte.

Asta mi-a placut, acest sentiment de imediat, acum, asta m-a facut sa ma simt viu in acel moment.

Deci, din cate intelegem, te-a schimbat intr-un fel. In aceasta liniste…

Da, a avut un efect asupra mea, pentru ca eu cred mai degraba ca ne-am schimbat reciproc. Pentru ca, evident este vorba despre o bucata de hartie si iti faci niste idei despre cum ar trebui sa fie personajul, dar la un moment dat personajul poate incepe sa se creeze singur.

Si pentru mine a fost fascinant sa-l vad cum creste, cum se maturizeaza cum reuseste sa fie interesant… da, imi place de el, imi place mult.

Si ai putut sa-l creezi asa cum ai vrut?

Da, am putut. In primele momente ale filmarilor, pentru ca am filmat mai intai 4 luni de zile apoi am luat o pauza de doua luni (am avut multe, foarte multe motive pentru asta), dar in primele doua luni eram cam ametit, de fapt era o stare generala.

Nu puteam sa-mi dau seama de asta, pentru ca toti cei care citisera scenariul imi spuneau cum era Pullo. Toti aveau dreptate dar fiecare imi spunea altceva. Pentru ca daca cineva citeste scenariul, Pullo poate parea un oarecare.

Asa ca ei ar citi si-ar spune: "Il cunosc pe tipul asta, il cunosc asa de bine, el este cam asa…". Altcineva ar citi si ar spune "Il stiu, il cunosc asa de bine, e asa …" Si eu, ascultam toate aceste lucruri si eram derutat si confuz, incercand sa multumesc pe toata lumea. Si mai putin pe mine.

Apoi am avut o discutie cu producatorii si le-am spus ce mi-as dori eu sa fac cu personajul, iar ei au spus, stii ce, fa asta, hai sa facem lucrurile sa mearga bine.

Si asta au facut, au avut incredere in mine iar eu am sa le fiu vesnic recunoscator pentru asta. N-am lucrat niciodata pentru o companie ca HBO, care sa investeasca banii in ceva atat de impresionant si sa sustina acst lucru cu atat talent din partea productiei, chiar acolo unde este nevoie…

Asa cum ai mentionat si detaliat anterior, pesonajul este foarte complex. Este ceva din Ray Stevenson in acest personaj?

Da, cred ca este, cu siguranta. Am inceput sa vad lucrurile diferit si cred ca asta a fost si influenta serialului Roma. N-am mai fost niciodata la Roma, inainte de a incepe filmarile pentru serial. Am fost in Italia, dar niciodata la Roma.

In mod cert cand ajungi aici, esti coplesit de arta, de arhitectura, de ruine, de ruinele incredibile. Ai senzatia ca te plimbi printr-un muzeu. Dar dupa ce petreci catva timp aici, iti dai seama ca ruinele sunt cladite pe alte ruine, care sunt formate pe alte ruine si-ti dai seama ca intregul oras este un film.

Si este un amestec fantastic de oameni din toata lumea. Este o energie incredibila, te poti plimba pe aceeasi strada de nenumarate ori si poti vedea la un moment dat o fresca din secolul 14 deasupra unei usi si cu toate ca ai mers pe acea strada de atatea ori o observi pentru prima data.

Exista un mod in care ti se dezvaluie, mereu si mereu, pentru ca totul este intr-o vesnica schimbare. Consider ca experienta asta este o binecuvantare, mi-a schimbat cu siguranta viata, m-a facut mai constient de importanta lucrurilor care ma inconjoara.

Ceea ce-am vrut sa te intreb este cat de apropiat crezi ca este acest personaj de tine? Sunt trasaturi specifice amandurora, sau…

Este destul de ciudat… Pentru ca este evident ca acest Pullo nu are cum sa fie vreodata un actor… Nu s-ar potrivi deloc cu el, pentru ca el este prea dintr-o bucata, prea apartine momentului, e prea cinstit, n-ar putea juca, nu ar putea pretinde ca este altcineva.

Iar eu nu as putea presupune ca sunt genul de tip care intra intr-un bar si daca se intampla ceva rau, voi sari sa opresc asta. Asa ca personajul trebuie lasat la serviciu.

Dar iubesc acest mod al lui de a se distra, i-am dat asta personajului si cred ca s-a proiectat si asupra mea, pentru ca sunt mai dispus sa ma distrez acum.

Ai jucat rolul unui soldat roman. Care a fost cea mai grea parte in interpretarea acestui rol?

Pai… toate sunt lucruri interesante. Stii… Aveau un mod foarte specific de a se lupta cu acele sabii scurte pentru gladiatori. A fost foarte grea instruirea. Faptul ca am purtat acele uniforme a fost real. Armurile nu sunt din aluminiu usor, cantareau in realitate cam 20 de kg de bucata. A fost totul foarte, foarte real. Scuturile sunt din bronz.

Si in soarele roman de vara trebuie sa le tii cu grija pentru ca ard, poti sa prajesti oua pe ele si ai senzatia ca iti fierbe creierul.

Sandalele… o, Doamne, nu stiu cum au rezistat romanii, dar in fiecare zi, era complet inconfortabil, bine, ulterior au devenit ca o a doua piele, asa ca le puneam din nou si din nou.

Dar sa calaresti toata ziua cu armura pe tine, descoperi ca iti intra prin piele… Barbatii aia erau duri, mergeau peste tot asa, nu stiu cum rezistau… Erau foarte puternici.

Dar sa fim soldati a fost ceva ce ne-am dorit sa obtinem, toate marsurile si mersul prin caldura si toate celelalte.

A fost bine, pentru ca a creeat o legatura cu ceilalti actori, cu figurantii… insa trebuie sa recunosc ca unele zile au fost… Si in unele dimineti esti afara in sandale si cu picioarele goale si e niste gheata pe jos si cam frig… si apoi e atata metal in jur incat ti-e si mai frig…Dar asta a

fost cam in fiecare zi, asa ca am adus acea stare in fiecare scena pe care o jucam…Daca mi-era frig, era o zi friguroasa…asa s-ar fi simtit el intr-o zi friguroasa.

Crezi ca oamenii din ziua de azi pot fi atat de hotarati sa fie cum era Titus Pullo ?

In diferite feluri… cred ca spiritual este cam acelasi… Doar ca oamenii se manifesta altfel. Nu mai mergem la razboi in picioarele goale si nu ne mai luptam cu sabii. Daca el ar fi azi un soldat e destul de greu sa stim ce fel de soldat ar fi.

Dar sunt sigur ca exista soldati care ar spune asta sunt eu, cum spunea si Titus Pullo.

Multi cred ca Titus nu e un individ prea stralucit. Nu ti-e teama ca acest rol iti poate marca in acest fel cariera?

Pullo nu e deranjat de faptul ca oamenii nu il considera prea stralucit. De accea va face din cand in cand un comentariu stupid; pentru ca asta se asteapta de la el. El vede ironia vietii, asa ca prefera sa spuna "Da, sunt doar un ignorant, nu va faceti griji pentru mine".

Dar pe masura ce serialul se dezvolta, puteti realize ca e foarte posibil sa fie printre cei mai inteligenti dintre toti. El nu are vreo dorinta ascunsa, iar asta ii enerveaza la culme pe cei care sunt foarte ambitiosi… sa vada o persoana care se simte atat de bine cu ea insasi

Asta este rolul in care am fost distribuit. Daca ar fi fost o drama din zilele noastre, un serial politic, sau despre medici… Actorii au posibilitatea sa isi arate capacitatea si talentul interpretand diverse roluri, participand la diverse aspecte ale vietii, in timpuri diferite..

Din cate stim ai jucat in seriale de televiziune si in filme cum este "King Arthur".

Ce reprezinta o mai mare provocare pentru tine, sa ai un rol intr-un serial de lunga durata, unde sa ai ocazia sa dezvolti personajul sau este mai dificil sa joci intr-un film unde ai doar o singura ocazie sa atragi atentia printr-un personaj al carui mod de a fi este deja stabilit, pentru o perioada foarte scurta?

Acest serial este complet diferit fata de celelalte in care am jucat pana acum. Nu pot sa spun cu exactitate despre ce este vorba, este… HBO are un slogan: "E mai mult decat televiziune. E HBO". Este ceva complet diferit, e un nivel mult mai ridicat al productiilor, e mai multa valoare. Asa ca personajul tau trebuie sa se dezvolte.

In televiziune exista aceasta teama permanenta ca odata stabilit personajul tau, producatorii nu pot decat sa te puna in diverse situatii. Dar in cazul acestui serial, producatorii iti dau libertatea sa le shimbi vietile, asa ca personajul tau se poate dezvolta, se poate schimba.

In general cand lucrezi la un film ai de-a face cu un inceput, un continut si un sfarsit, bine, nu neaparat in aceasta ordine. In acest caz nu stim ce ne va astepta in scenariu peste o saptamana, sau chiar inainte sa ne apucam de filmarea unei scene.

Cunoastem povestea, dar trebuie sa fim din ce in ce mai buni, sa facem fata situatiilor neasteptate … In ceea ce priveste rolurile din filme… este altceva. Daca aceasta colaborare este buna, cred, asa cum spunea Riddley Scott, e ca si cum ai pune lumina intr-o sticla, trebuie sa lucrezi cu maxima precizie.

E complet diferit. Sunt libertati diferite, constrangeri diferite. Dar pana acum, revenind la rolul meu din Roma, este de departe cea mai mare si puternica productie in care am fost implicat vreodata.

In serialele moderne obisnuite exista un standard moral conform careia audienta se poate compara cu protagonistii. In ceea ce priveste "Roma" nu exista astfel de standarde morale. Personajele nu sunt albe sau negre in ceea ce priveste personalitatea lor - Titus Pullo si Vorenus comit amandoi fapte a caror moralitate poate fi discutabila.

Ce inseamna sa interpretezi acest tip de persoaje pentru o perioada mai lunga de timp?

Foarte buna intrebare! Unul dintre cele mai grele lucruri din pregatirea noastra, pe langa cartile de istorie si cercetari, a fost sa reusesti sa te convingi ca traiesti intr+o perioada cu 50 de ani inainte de Isus Christos.

Asa ca suntem inainte de crestinism, inainte de orice fel de moralitate si cultura... Da, acum avem 2000 de ani de moralitate, cultura si crestinism, dar a trebuit sa mergem inapoi… Nimic din toate astea nu a existat, o structura morala complet diferita, o societate cu o structura complet diferita, valori diferite.

Este o scena la un moment dat in care un sclav ma enerveaza, asa ca il omor. Pur si simplu il omor. Iar stapanul sclavului, care in acel caz era Vorenus, spune "de ce naiba ai facut asta"… Iar eu spun "imi pare rau, iti iau unul nou, ce are?"… A fost ca si cum i-as fi zgariat masina.

E un lucru destul de greu, dar trebuie sa-l faci, pentru ca de fapt, in acel moment traiesti intr-o lume diferita. De asta am spus ca e o intrebare foarte buna. Trebuie sa-ti inchipui o multime de lucruri si cu toate astea sa le faci sa para reale. Chiar si in acele timpuri aveau reguli foarte rigide.

Am avut ocazia sa lucram cu un istoric nemaipomenit, Jonathan Stamp, care tocmai a fost numit unul dintre producatorii executivi, lucru care mi se pare fantastic. Omul asta este un geniu in ceea ce priveste atentia la detaliile acelei perioade si viata si societatea romana.

Nu era vreun concept al raiului sau iadului, nici un concept pe care il avem acum. E adevarat ca exista Hades, corect, care mai tarziu a devenit iadul, dar nu e iadul unde sufletul e condamnat sa ajunga, este diferit… sau sufletul sa ajunga in rai, este un mod de gandire complet diferit de ceea ce avem acum.

A fost destul de greu sa-ti poti imagina astfel de lucruri, ei chiar erau stapanii universului…

Cum te-ai simtit ca unul dintre oamenii lui Caesar?

Fantastic… cu adevarat, pentru ca atunci cand il vezi pe Ciaran Hinds, care joaca rolul lui Julius Cesar, venind pe calul sau alb, cu vesmintele rosii, te inspira, pur si simplu. l-am rugat pe armurier sa-mi faca unul din aur si-l port tot timpul.Chiar daca sunt pe strada.

Este o legatura pe care o simt fata de legiune, fata de Caesar. E inelul meu, legiunea a treisprezecea.

Este desigur si povestea despre una dintre cele mai mari batalii pe care le-a avut Caesar, in Galia, batalia de la Alessia, in care il infrange pe regele gal; vrand sa le pastreze soldatilor moralul ridicat el aparea pe calul sau alb, cu hainele sale rosii si incerca sa-i priveasca pe toti soldatii in ochi, asa

ca ei simteau o puternica legatura cu acest barbat, el era pentru ei ca un semizeu. E placut… e placut sa fim de partea celor care inving.

Si cum a fost sa faceti fata totalitarismului lui Caesar?

Acesta a fost un alt moment in care Vorenus a fost foarte suparat, iar Pullo realizeaza asta, pentru ca Caesar stabileste aceste reguli. Pullo spune ceva de genul: "stii, asta este, le face bine oamenilor, nu sunt destule locuri de munca pentru romani, nu te poti plange in aceasta privinta". Dar chiar nu conteaza.

Nu conteaza cine detine puterea. Serios. Ceea ce conteaza este ce este in fata ta. Asta este preocuparea lui Pullo. Pe el nu-l intereseaza cine conduce senatul, cine face asta sau cine nu face asta... El vrea doar sa-si vada de viata lui, fara vreo dorinta de control.

Cum e "Roma antica"pentru tine?

Cred ca i-am gasit un loc foarte, foarte special in inima mea. E ceva magic in acest oras. Nu e vorba numai despre povesti sau legende… Orasul asta este viu, vibreaza, e real, cat se poate de real. Te face sa vrei mereu sa intorci capul.

Unul dintre cele mai puternice sentimente pe care le-am avut cind m-am intors la Roma pentru filmarile la al doilea sezon, a fost acela ca nu m-am simtit deloc ca un turist. A fost un sentiment foarte placut.

Te invidiez… Acum intrebarile personale. Ti-a placut intotdeauna istoria ai fost bun la istorie?

Da, intotdeauna. Imi amintesc ca la scoala, istoria era mereu plictisitoare, cand era vorba despre carti. Dar de indata ce erau desene, adica ilustratii ale acelei perioade, lucrurile se transformau. Eu aveam nevoie sa vad istoria, nu numai o lista de nume si date…toate demult ingropate…

Si care a fost in copilarie perioada ta favorita din istorie??

In copilarie? Cred ca vikingii. Da, pentru ca am crescut in Nord-Estul Angliei, in Newcastle. Si multe dintre povestile cu vikingi s-au intamplat de fapt acolo. Iar in York este un mare muzeu Nordic, peste tot este simbolismul celtic… mama este irlandeza, iar tata din nord-est.Eu nu ma simt irlandez sau scotian, sau englez... Ma simt celt.

Ai vrea sa traiesti in Roma Antica, in vremea lui Caesar?

On, nu, Doamne-fereste! Mult prea brutal! Mult prea violent!

Un soldat roman, se presupune ca ar trebui sa urmeze niste reguli foarte stricte. Ai putea sa respecti aceste reguli? Ti se par prea restrictive, ce crezi?

Cred ca… Q.E.D. Exista dovada, cu aceasta disciplina au cucerit lumea pe care o cunoastem noi acum.

Daca te uiti la armatele moderne, iar de exemplu armata britanica e foarte bine privita, foarte respectata, pentru ca in intreaga atitudine se percep disciplina, restrictiile, regulile, lucruri de altfel normale in bunul mers al oricarui mecanism. Nici romanii nu erau diferiti. Numai ca nimeni pana la ei nu facuse asta.

Ca soldat, tu si colegii tai veti trai sau veti muri prin regulile instituite de superiorii vostri. Daca aceste decizii sunt corecte, iar tu le respecti, atunci dintre voi cat mai multi vor supravietui.

Acum ca ai jucat in rolul unui soldat roman, ai senzatia ca istoria se repeta?

In mod constant. Din cauza ca oamenii nu se schimba. Progresul se construieste din accesul catre diverse lucruri, accesul pe care il avem la intreaga lume, lumea ca apartenenta noastra. Oamenii din alte tari nu sunt straini, extraterestrii, sau specii inferioare.

Asta este ceea ce ne aduc timpurile moderne, dar motivatiile oamenilor sunt exact la fel ca atunci, ceea ce-i face pe oameni sa castige putere, bani, faima, sau sexul, care este primordial pentru rasa umana. Asta nu s-a schimbat, facem aceleasi greseli sub denumiri diferite.

Ce parere ai despre noul trend al filmelor istorice "King Arthur",sau "Troy" sau "Rome" sau "Alexander"?

Asta se intampla mereu. Daca exista un film bun cu pirati, vor exista cu siguranta doua, trei filme cu pirati. Daca este un film bun despre Vietnam, vor fi cu siguranta 4, 5 filme despre Vietnam.

Se lucreaza in trenduri, pentru ca odata ce trezesti apetitul, oamenii vor sa vada si mai multe despre acea perioada sau despre acel subiect. E cursul firesc al lucrurilor.

Crezi ca serialul Roma aduce ceva in plus imaginii deja formate despre Roma Antica?

Da, cred. Ideea preconceputa era de Roma Hollywoodiana, cu multa marmura alba, toga ieftine si rochiile acelea stupide. Cred acest lucru, mai ales dupa ce am filmat aici, la Cinecitta, unde am avut aproape 300 de actori in roluri secundare.

Ei sunt de aici, se vede pe fata lor, in ochii lor, in modul in care se poarta, modul in care merg, atentia la fiecare detaliu, strazile sunt murdare, iarba creste prin pietrele de pe strada, unele cladiri sunt vechi si gata sa se darame, altele sunt nou noute. Decorul are viata, oamenii au viata. Ceea ce se vede foarte clar este o lume vie, care respira, palpita.

Ai mentionat intr-un interviu ca cel care te-a inspirat in alegerea carierei de actor a fost John Malkovich. De ce el?

Da, eram in Londra si am visat sa fiu actor de cand eram mic, dar nu am spus nimanui pentru ca am crezut ca era alter ego si ar fi disparut si nu s-ar mai fi intors niciodata.In Londra am vazut afisul unei piese numite "Burn This." Era cu Juliet Stevenson si John Malkovich si mi-am spus ca vreau s-o vad, asa ca

am platit 10 lire pentru un bilet si am stat in spate. Am fost vrajit de performanta lui John Malkovich de la inceput pana la sfarsit. Si atunci s-a intamplat ceva foarte special. Mi-am dat seama ca este o treaba foarte serioasa. Pentru ca la suprafata sa fi un actor pare destul de usor.

Ne imbracam, spunem niste replici pe care le-a scris altcineva, incercam sa destindem, sa facem divertisment. Poate ca uneori simtim ca este zadarnic. Dar atunci cand ceva te misca, are importanta si valoare pentru oamenii in fata carora se deruleaza spectacolul, este cu totul altceva.

Asta m-a facut sa-mi dau seama ca e ceva foarte special si important si merita sa imi dedic viata profesionala acestui domeniu.

Preferi scena in locul filmului?

Nu am o preferinta. Ceea ce-am descoperit in timpul acestor ani este ca indiferent de proiect, este vorba de fapt de oamenii cu care lucrezi. Fie ca este pentru ecran sau pentru scena, sau pentru orice altceva, este vorba despre oamenii cu care lucrezi.

Si apoi iti dai seama cu ce fel de oameni lucrezi bine si cine lucreaza bine cu tine si incercati sa dati ce aveti mai bun in fiecare. Si atunci e simplu. Daca oamenii cu care vreau sa lucrez sunt implicati, atunci nu conteaza ca este o piesa de teatru sau un film. Cu acesti oameni vreau sa lucrez.

Cu siguranta iti da un setiment de implinire.

Care sunt cele trei lucruri pe care le-ai lua cu tine pe o insula pustie.?

Iubita mea. Chitara. Si o masina a timpului.

Care este filmul tau preferat, cartea preferata, cantecul preferat, regizorul preferat?

E evident, imi plac filmele lui Kubrick si Fassbinder si John Cassavetes. Operele lui Cassavetes au fost o mare inspiratie pentru mine…

In ceea ce priveste muzica imi place tot de la muzica house, Delius de exemplu, imi place Delius, sunetele lui sunt atat de britanice… dar imi place si muzica de opera. Orice muzica la care vibrez, la care raspund.

Creatia a fost deja facuta pentru tine, tot ce trebuie sa faci este sa iti dai voie sa te atinga, sa te deschizi pentru ea.

Si carti?

Acum citesc o carte numita "The Bridge over the Drina". O carte senzationala despre

podul unde sunt bosniaci si sarbo-croati. Cred ca a castigat premiul Nobel pentru literatura.

Am inteles ca pictezi sau…?

Da, pictez. Am pictat de cand eram copil. Planuiam sa intru la scoala de arte si lucruri de genul asta…

Am avut cateva expozitii in Londra, dar m-am oprit, tocmai din cauza ca prea multi oameni au vrut sa transforme arta intr-o afacere. Asa ca acum este ceva ce fac doar pentru mine.

Dar unul dintre pictorii mei preferati este un pictor german care se numeste Garhard Richter.

Cui ai dedica primul tau Oscar?

Cui l-as dedica…Am avut un profesor de actorie extraordinar, la scoala de teatru, cursul de drama. Il consideram minunat. Era prusac, se numea Rudi Sheli si avea cam 87 de ani. El i-a invatat de-a lungul anilor pe Daniel Day Lewis, Jeremy Irons. El era professor. Nu actor sau regizor ratat, ci pur si simplu profesor. Un caz foarte special.

Dar avea un mod de a intelege psihicul uman si m-a incurajat mult. Pentru el ar fi primul Oscar.

Ce rol consideri ca a atins cel mai inalt nivel al carierei tale de pana acum?

Cred ca acesta.

Ce fel de personaje crezi ca vei interpreta in viitor? Ai un rol la care visezi?

Visul fiecarui tanar este sa fie Bond sau ceva de genul asta. Dar avem filme ca "Bourne Supremacy" si "Mission Impossible II".

"Bourne Supremacy" si "Bourne Identity" sunt filme extraordinare, nu-i asa? Si sunt tare curios sa vad ce-o sa faca Daniel Craig cu noul Bond.As vrea totusi ceva diferit… Ceva mai uman… cred ca visul meu este sa fac in continuare lucruri interesante, sa improvizez si sa sper ca voi face mai multe.

In ziua de azi calitatea serialelor de televiziune a crescut simtitor, ca valoare a productiei, investitiile financiare si creative - adesea depasesc bugetele filmelor. Roma este un bun exemplu in acest sens. Ca un actor care vine in special din filme de televiziune, ce parere ai despre acest fenomen?

Cred ca este o sabie cu doua taisuri. Pe de o parte este fantastic, forteaza limitele. Ridica standardele. Daca ridici standardele, ca sa obtii mai mult, trebuie sa te straduiesti mai mult. Ceea ce e minunat, te inspira, e un mod fantastic de a merge in fiecare zi la serviciu. Dar e foarte scump.

120 milioane de dolari pentru prima serie. Si e doar prima serie. Daca te uiti la "Sopranos" probabil ar fi putut sa faca cateva serii la acest pret. Cred ca suntem foarte norocosi sa facem asta. E posibil sa se globalizeze, ceea ce ar fi grozav. Dar HBO are mijloacele si inspiratia sa faca asta.

Nu stiu daca altcineva ar putea face asta. Iar noi vrem doar sa participam la cel mai mare spectacol din lume. Asta e treaba noastra, vrem ca oamenii sa spuna: "ai vazut episodul de aseara? nu mai am rabdare pana saptamana viitoare.". E incitant.

Tatal tau este pilot. Tie iti place sa zbori?

A fost pilot, la Aviatia Regala. Dar acum multi, multi ani. Acum s-a retras. Cand ma nasteam eu, el pilota avionul.

Mie imi place sa zbor, dar nu sa pilotez propriul avion, dar imi place sa zbor.