Vinzarile vor ajunge in curind la un miliard de euro, dar producatorii locali, multi la numar, nu se inghesuie sa-si promoveze marfa.

Piata romaneasca a lactatelor este una din ce in ce mai diversa, fiind dominata de companii care au inceput sa inteleaga ca nu doar calitatea produselor, ci si inovatia de ambalaj, investitiile in strategia de branding si in imagine, prin actiuni de marketing, campanii publicitare, asigura succesul de vinzare a produselor.

Printre marii jucatori care activeaza pe aceasta piata se numara Danone, Dorna Lactate, Friesland Romania, Covalact (aflat in parteneriat cu Campina), Hochland si Albalact.

Pe segmentul lactatelor proaspete (iaurturi, sana, lapte pasteurizat) concureaza Danone (iaurturile Danone si noul Lapte Proaspat Danone), Albalact (iaurturile Zuzu si laptele proaspat Zuzu) si Campina (iaurturile Campina). Hochland este concentrata pe brinzeturi procesate, unde concureaza strins cu Dorna Lactate.

Disputa pe mai multe categorii

Dorna si Friesland sint singurii jucatori care isi disputa in acelasi timp mai multe categorii de produse: lapte de consum, brinzeturi si lactate proaspete. Pe segmentul UHT, Dorna Lactate si Friesland sint concurate de Albalact.

Unii dintre marii jucatori au abordat cu succes nu doar categoria lactate proaspete, ci au mers pe lansari de subcategorii si extensii de produse. Astfel, piata produselor lactate s-a dezvoltat si specializat foarte mult in ultimii ani, consumatorii fiind tot mai sofisticati si tot mai preocupati de sanatatea lor si a familiei lor.

Inovatia de brand

Daca asteptarile consumatorilor au fost satisfacute prin apelul la inovatii, si daca obiceiurile lor au fost educate sau schimbate, se vede doar in vinzari si in cifra de afaceri a marilor producatori. Estimarile specialistilor sint optimiste: piata produselor lactate va ajunge in urmatorii trei-patru ani la o valoare de peste un miliard de euro.

De asemenea, tot in viitorul nu prea indepartat, industria va ajunge sa proceseze in jur de doua miliarde de litri de lapte anual, aproape dublu fata de cantitatea procesata in momentul de fata.

Dupa integrare, vor fi mai multe produse pe piata pentru ca vor fi importate din tarile Uniunii Europene in special brinzeturi. Ale noastre insa au avantajul ca sint mai gustoase si chiar mai sanatoase. „Romanii vor avea de unde alege, pentru ca pe piata vor aparea si lactatele din tarile vest-europene", a spus Valeriu Steriu, reprezentant Dorna Romania.

Cu toate acestea, specialistii estimeaza ca produsele autohtone se vor bucura de mare succes. Chiar daca initial oamenii vor fi curiosi sa guste brinzeturile frantuzesti sau iaurturile nemtesti, in scurt timp se vor intoarce catre cele romanesti.

„Produsele noastre sint mai gustoase pentru ca solul romanesc nu a fost foarte poluat, nefiind folosite ingrasaminte chimice atit de mult ca in vest. Se va intimpla ca in cazul rosiilor autohtone, care sint preferate de departe celor aduse din strainatate", spune Milena Nedelcu, reprezentant Danone.

Laptele, integrat in UE

Piata lactatelor va creste in mod constant in anii urmatori. „In doi-trei ani vom avea o piata de un miliard de euro, in conditiile in care cresterea anuala va fi de 10%. In acest moment, valoarea pietei este de 800 de milioane de euro", a spus Steriu. La noi se consuma anual 4,5 miliarde de litri de lapte, la procesatori ajungind 3 miliarde de litri, iar restul merge spre autoconsum.

„Avind in vedere ca aceasta cantitate este consumata de 22 de milioane de oameni, reiese ca romanii maninca mult mai putin decit europenii. Daca un vestic consuma 400 de litri pe an, la noi cu greu se ajunge la 200 de litri", sustine Valeriu Steriu, presedintele APRIL.

Citeste articolul complet in Cotidianul