Pe 6 mai 1889 publicul parizian si nu numai asista la deschiderea oficiala a grandiosului monument care starnise deja nenumarate proteste si controverse, turnul din otel primind numele creatorului sau, inginerul Gustave Eiffel.
Initial autorizatia a fost obtinuta pentru 20 de ani, dar la finalul perioadei, cand autoritatile au realizat potentialul turistic si utilitar pentru comunicatii al Turnului, autorizatia a fost prelungita pe termen nedefinit.
Turnul Eiffel are o inaltime de 300 metri (324 cu antena), iar in 1889 era cea mai inalta constructie din lume, titlu pastrat cu mandrie pana in
1930, cand recordul a fost depasit de Chrysler Building din New York, cu 319 metri. In prezent Turnul este pe locul al doilea si in Franta, fiind depasit de transmitatorul Allouis, de 350 de metri, construit in 1939.
Structura metalica are o greutate de aproximativ 7.300 de tone si geutatea totala a constructiei este de 10.100 de tone. Numarul de trepte pana la varf a variat de-a lungul istoriei Turnului, in functie de renovarile care au urmat constructiei.
In 1889 erau 1710 trepte, care duceau la platforma superioara, la 300,65 metri; dupa o renovare de proportii realizata in anii 80 erau 1920 de trepte, iar astazi sunt 1665.
Pe Turn sunt gravate numele a 72 de ingineri si cercetatori care au contribuit la transpunerea in realitate a visului inedit al lui Eiffel. Gravura a fost acoperita de un strat de vopsea la inceputul secolului XX si a fost restaurata abia in 1986, in cadrul unor reparatii ample.
Intretinerea uriasei structuri presupune si vopsirea la fiecare sapte ani, pentru a preveni ruginirea partilor metalice, fiind folosite peste 50 de tone de vopsea. Din cand in cand culoarea Turnului Eiffel este schimbata, la primul etaj al constructiei vizitatorii putand vota cu ajutorul unui sistem interactiv nuanta preferata.
Totul a inceput in 1887, cand ideea pe atunci stranie a inginerului Eiffel
a inceput sa prinda viata, cu ajutorul eforturilor a peste 300 de muncitori, care au pus cap la cap 18.038 de piese din metal, urmand
modelul realizat de Maurice Koechlin. Riscurile unor accidente erau
uriase, pentru ca spre deosebire de zgarie-norii de astazi, structura era deschisa, avand doar doua platforme si nici un etaj intermediar. Dar Eiffel a stiut cum sa se poarte cu muncitorii angajati. Un muncitor a fost murit insa intr-un accident de munca, in timpul montarii lifturilor, cand practic toata munca era terminata.
Construirea Turnului a durat doi ani, jucand la final rolul de "poarta"
gigantica de intrare la Exposition Universelle, un Targ Mondial care marca aniversarea Revolutiei Franceze. Turnul Eiffel a fost inaugurat pe 31 martie 1889 si deschis oficial pe 6 mai.
Inca din timpul constructiei si mai ales dupa inaugurare o buna parte a
publicului parizian a protestat fata de constructia ciudata. Criticii erau
convinsi ca Turnul Eiffel distruge imaginea generala a Parisului. Ironia
face ca peste decenii Turnul sa fie considerat unul dintre cele mai
interesante si originale exemple de arta structurala, simbolul Parisului
si prin extensie al culturii franceze si un important obiectiv turistic,
peste 5,5 milioane de turisti vizitandu-l in fiecare an.
De la inceputul secolului XX, Turnul Eiffel a fost folosit pentru
transmisiunile radio, cu ajutorul antenei uriase din varf. In 1909 a fost
construita o statie radio subterana, langa piciorul dinspre sud al
structurii, care mai exista si astazi. In anii 50 au fost aduse noi
imbunatatiri tehnologice, iar astfel de schimbari sunt constante.
Din 1957 Turnul a fost folosit si pentru transmisiile de televiziune. Aici
se gasesc si restaurantele : Altitude 95 (aflat la etajul intai, la 95 de
metri de la nivelul marii) si Jules Verne, foarte scump si rafinat, aflat
la etajul al doilea.
Turnul Eiffel de-a lungul istoriei
In afara rolului jucat in cultura si civilizatia franceza sau cel deloc
neglijabil din cinematografia americana, Turnul Eiffel a fost martor la
numeroase evenimente istorice. A jucat un rol chiar in capturarea celebrei spioane Mata Hari, a fost folosit de armata franceza in timpul primului razboi mondial ca punct de observatie si statie de ransmisiuni, iar in 1925 Victor Lustig a reusit sa il "vanda" de doua ori unor naivi, ca fier vechi.
Intre 1925 - 1934 compania Citroen nu a ezitat sa profite de silueta
impresionanta si a montat pe trei dintre laturi reclame luminoase
gigantice. In timpul ocupatiei naziste, cablurile liftului au fost taiate
de partizani pentru ca Hitler sa fie obligat sa urce pe scari. Dar acesta
a refuzat sa urce in Turn. In august 1944, cand Aliatii se apropiau de
Paris, Hitler a ordonat distrugerea Turnului, dar ordinul nu a fost
respectat.
In ianuarie 1956 un incendiu a afectat varful Turnului, iar trei ani mai
tarziu a fost instalata antena radio vizibila si astazi. Dar acestea sunt
doar cateva dintre momentele la care a fost martor acest edificiu
impunator, care si-a primit vizitatorul cu numarul 200.000.000 si asta
inca din noiembrie 2002.