Cultura organizationala, siguranta postului si seriozitatea managementului sunt principalele motive pentru care multi tineri romani prefera munca intr-o companie multinationala, chiar daca trebuie sa se adapteze rigorilor occidentale.

Specialistii in resurse umane sustin insa ca echitatea in promovare, specifica firmelor straine, ii determina pe tineri sa stranga din dinti si sa aspire la o cariera de succes.

"O alta diferenta este data si de partea financiara: 400 de euro luati de la straini sunt mai bine vazuti decat cei de la romani, din cauza statutului si prestigiului firmei, insa angajatii simt ca la multinationala intra intr-un sistem de evaluare obiectiv", spune Adrian Ciocodan, director general la firma de recrutare Smartbox.

Odata acceptati intr-o companie multinationala, tinerii trebuie sa-si schimbe total modul de viata: de la felul cum se imbraca, pana la felul in care isi saluta colegii. Ca sa se adapteze mai usor, cele mai multe firme straine au programe speciale pentru integrarea noilor angajati. Reusesc cei cu personalitate puternica.

Coca-Cola, Bancpost, Raiffeisen, Orange, Automobile Bavaria sunt numai cateva dintre firmele vanate de tinerii romani.

Companiile straine isi modeleaza salariatii dupa tiparele occidentale

Orange. Ghid pentru incepatori

Cu filiale in 17 tari ale lumii, Orange deserveste peste 50 de milioane de oameni. In Romania are 2.000 de angajati care muncesc de la 9.00 pana la 18.00, cu o pauza de masa la pranz. Pentru noii veniti exista doua programe: Induction Day si Fellowship Programme. Angajatii au o zi in care se familiarizeaza cu structura organizationala, istoria brandului si normele de protectie a muncii.

"La intrarea in firma, orice nou angajat are nevoie de un "ghid" care sa-l orienteze in Orange, care sa-i raspunda la intrebari, sa-i ofere sprijin si chiar exemplu personal.

Acest ghid este fellow-ul, un coleg cu experienta, cu o performanta ridicata si cu bune capacitati de comunicare. Nou-venitul poate afla de la el lucruri legate nu numai de job, ci si "regulile" nescrise si valorile companiei, si se poate integra mai usor in echipa", spune Dana Radulescu-Jobs&Mobility Manager Orange Romania.

Coca-Cola. "Slefuiti" de occidentali

Prezenta in 26 de tari din toata lumea, Coca-Cola are in Romania peste 3.000 de angajati. Programul de lucru este de luni pana joi, intre 8.00 si 17.00, iar vinerea pana la 14.30. Fiecare angajat isi normeaza munca in functie de propriile nevoi.

Chiar daca muncesc pe branci si se straduiesc sa invete cat mai mult, proaspetii angajati la Coca-Cola considera ca experienta in companie ii maturizeaza si ii face sa adopte o atitudine business. Viata lor se schimba dupa ce intra in contact cu oamenii veniti din strainatate.

La inceput, "bobocii" intra intr-un sistem de "mentorship" - dupa ce li se face profilul psihologic, sunt luati in primire de persoane experimentate din companie, cu aceleasi afinitati ca si ei. Denumiti trainee, noii angajati sunt atent urmariti de manageri.

"Avantajul la o multinationala e know-how-ul adus de afara. Intalnesti persoane care vin dintr-un mediu extern si care au un alt fel de a aborda lucrurile. Munca la o multinationala te maturizeaza mai repede. In plus, aici tinerii sunt tratati ca egali ai celor cu experienta.

Toata lumea isi spune pe nume, iar comunicarea cu managerii este foarte facila", spune Tatiana Mitroi, 23 de ani, licentiata in Finante Banci.

"O companie puternica are un impact mare asupra societatii si asta te face si pe tine mai responsabil fata de ceea ce spui si ce faci", completeaza Madalina Zaharioiu, care, la 1 mai, a terminat etapa de trainee. "Principala mea dorinta atunci cand m-am angajat la o multinationala era sa nu spun dimineata: "Nu mai vreau sa merg aici"", marturiseste Madalina.

Bancpost. Atentie la vestimentatie!

Compania face parte din grupul grecesc Eurobank Ergasis, prezent in Europa de Sud-Est. Are 155 de filiale in Romania si 3.300 de salariati. Programul de lucru este de luni pana vineri, intre orele 9.00 si 17.00, cu o pauza de masa de 30 de minute.

Imediat dupa angajare, tinerii intra intr-un program de training prin care sunt pusi la curent cu principalele politici ale bancii, cu codul de conduita si cu declaratiile de confidentialitate. Doamnele trebuie sa se machieze strident, sa poarte vestimentatie cu croiala clasica, iar domnii sunt sfatuiti sa-si asorteze camasile si sosetele cu costumele.

Articol integral in EVZ