Pe soselele din Romania alearga cele mai scumpe si mai noi marci de masini. Produsele premium sau chiar cele de lux sint la mare cautare, fapt demonstrat si de numarul in crestere al magazinelor unde se comercializeaza astfel de produse.

Lasind la o parte puterea de cumparare a romanilor care, desi in crestere, nu se ridica nici pe departe la nivelul inregistrat in alte tari, principalul motiv al acestei tendinte consta in profilul de consumator al acestora.

„Romanul vrea sa arate ce poate, acesta fiind mecanismul prin care el se apara impotriva frustrarilor", a declarat, in cadrul conferintei Marketing 360°, Adina Vlad, client service director al agentiei de cercetare Synovate. Potrivit acesteia, o alta caracteristica a cumparatorului din Romania se refera la preocuparea lor fata de propria securitate si fata de familie.

In ceea ce priveste profilul consumatorului din sud-estul Europei, Vlad sustine ca din cercetarile de piata reiese ca acesta este traditionalist, nesigur si are nevoie de suport din partea celor din jur.

Cum s-a schimbat cumparatorul in timp

Daca in urma cu citiva ani, consumatorii erau prescriptivi si orientati spre trecut, azi companiile se lupta sa multumeasca un cumparator foarte activ, informat, un adevarat cercetator pe cont propriu si totodata dornic sa se autodefineasca chiar si prin produsele pe care le consuma. De aceea, si instrumentele de marketing si de comunicare s-au diversificat extrem de mult.

„Romanii isi doresc un stil de viata relaxant, resimt nevoia de autentic si chiar sint mult mai deschisi sa accepte valori. De asemenea, simt nevoia de a se arata pe sine si de a se identifica cu ceva", mai spune Vlad, potrivit careia romanii au inceput sa prefere brandurile profund conectate emotional cu ei.

Spre exemplu, Ursus corespunde nevoilor celor care vor sa progreseze, ciocolata Kandia, batonul Rom sau berea Silva „vorbesc" despre autenticitate, in vreme ce coniacul Unirea sau Logan se adreseaza celor care simt dorinta de apartenenta.