O istorie in mai multe episoade care tinde sa devina epopee. Acum un an mi-am dat cu parerea vizavi de situatia pe piata motoarelor de cautare si am spus ca eu cred ca Microsoft este probabil singura firma in stare sa se lupte cu Google. Asta din cauza ca consideram ca are toate mijloacele necesare sa o faca si dispune de o forta foarte mare.

Opiniile de tip "nu ai ce sa ii mai faci lui Google" le-am lasat deoparte asteptand viitorul sa isi spuna cuvantul.

Cred ca multi si-au dat cu presupusul ce se poate intampla in spatele usilor la sedintele strategice Microsoft si si-a imaginat cat de greu reactioneaza gigantul birocratic. Putine s-au scris despre planurile lor pentru ca informatia nu a fost facuta publica, adica nimic mai mult decat un razboi al declaratiilor si amenintari care pareau fara substanta. Ultimele saptamani insa arata ca Bill Gates face deja miscari importante.

Avem trei jucatori mari : Microsoft, Yahoo si Google. Cred ca fiecare roman are Windows la calculator (chiar si daca fara licente), foloseste Messengerul de la Yahoo si cauta cu Google. Cumva toti acestia fac parte din universul nostru web. Insa Wall Street a reactionat imediat la un zvon care pare sa se confirme incet incet. Yahoo si Microsoft s-au "imprietenit".

Se vorbeste deja mai mult decat despre o alianta strategica, se vorbeste de fuziune.

Microsft da o lovitura puternica prin angajarea lui Steve Berkowitz, CEO la Ask Jeevs, pe postul de manager la "Online Business". Astfel unul din cei mai importanti oameni in ce priveste piata motoarelor de cautare ia haturile departamentului care se pregateste de o noua abordare. Credibilitatea Microsoft creste prin atragerea de lideri si parteneriate.

Firme mari deja se aduna sub aceasta umbrela. Este vorba de Yahoo, Amazon, eBay si AOL.

Cand Google a iesit pe piata a castigat-o prin simplitate. Noul motor de cautare de la Windows care este BETA (a adoptat filozofia Google) este deja online. Mai mult de atat este motorul din spatele Amazon acum si este deja implementat si de Alexa. Atat Amazon cat si AOL au renuntat la Google din cauza ca a devenit prea puternic.

De asemenea eBay reactioneaza printr-un parteneriat cu Microsoft si Yahoo in fata puterii tot mai mari a Google. De altfel eBay a reactionat negativ in momentul in care Google a lansat propriul sistem de plati pe care compania eBay l-a receptionat ca un atac direct fata de PayPal.

De asemenea Yahoo se alatura acestui consortiu ad-hoc cu toate brandurile sale mai vechi si aici numim AltaVista, Overture, AlltheWeb si alte zeci de branduri cumparate de-a lungul timpului.

Pentru Yahoo, abilitatea Microsoft in controlul desktop-urilor este hotaratoare. Google inca se lupta sa aiba acest avantaj si de aceea vrea sa lanseze propriul sistem de operare. Daca Microsoft vrea sa impuna in Windows optiunea de a cauta cu WindowsLive poate sa o faca in fata altor motoare de cautare. De altfel si Google are cu Firefox un aranjament de acest gen.

Lupta cea mare este insa pe advertising. Atat Microsoft cat si Yahoo vor sa devina surse puternice si o alternativa la AdWords si doar amandoua impreuna au abilitatea de a o face. Pentru Yahoo deal-ul cu Microsoft poate deveni oportunitatea de a isi largi reteaua foarte mult. Si ar fi o chestiune buna in termeni de concurenta pentru noi toti de altfel ... ar fi doi concurenti pe piata.

Cati bani sunt implicati in povestea asta ? Ei bine se pare ca numai Microsoft a alocat un buget de 2 miliarde USD. Plus cu ce mai vin ceilalti ... Va fi un an interesant ...

Concluzia ? Pana si "dincolo" web-ul e o industrie solida cu care nu ne mai jucam.