Bucurestiul are putin peste 1.000 de restaurante si circa 300 de cafenele

de A.V.     HotNews.ro
Joi, 11 mai 2006, 0:00


Sursa: Eurisko

Cresterea veniturilor romanilor se reflecta, intre altele, in modalitatile alese pentru petrecerea timpul liber si schimbarea tabieturilor de luat masa. Aglomeratia intalnita in mall-uri este de cele mai multe ori cauzata de food-court, locul unde majoritatea brandurilor importante prezente pe piata restaurantelor, cafenelelor sau fast-food-urilor ofera consumatorilor o gama variata de produse.

Potrivit companiei de consultanta imobiliara Eurisko, Capitala are putin peste 1000 de restaurante si doar 300 de cafenele.

In vreme ce orase turistice precum Parisul, cu o populatie de 10 milioane, au peste 30.000 de restaurante si cafenele, Bucurestiul, cu o populatie de peste doua milioane de locuitori, are putin peste 1.000 de restaurante si circa 300 de cafenele, sustin oficialii companiei de consultanta imobiliara Eurisko.

„Raportul Bucuresti/Paris este de un restaurant pentru 2.000 de locuitori, comparativ cu unul pentru 300 locuitori. In ceea ce priveste piata cafenelelor, aceasta este inca in stadiu de crestere. Anul 2006 este unul al delimitarii teritoriale, an in care trebuie ocupate punctele-cheie.

Pe termen scurt-mediu, esentiala va fi extinderea brandurilor existente si stratificarea pietei", a declarat Florina Cojocari, senior broker in Departamentul de Retail al Eurisko.

Realitatile pietei se traduc in venituri de milioane de euro pentru lanturile mici, dar apreciate, de restaurante, fast-food-uri sau cafenele si intr-o moda tot mai intalnita de a franciza acest tip de afaceri.

Pentru deschiderea unui restaurant, retailerii prefera - in functie de specific, amenajare, consumatori potentiali, bucatarie - locatiile centrale, ultracentrale sau semicentrale, dar situate nu neaparat pe bulevardele principale.

Chiriile pe metru patrat ce pot fi platite de un restaurant variaza intre 15-30 euro/mp/luna, pret care poate fi obtinut pe o strada adiacenta, dar cu accesibilitate facila.

„Ca si in cazul cafenelelor, esentiala este terasa. Restaurantele prefera spatiile de tip vila, cu arhitectura mai veche si suprafete intre 150-400 mp.

Oferta de spatii comerciale este si aici destul de redusa, intrucat apar dificultati determinate de atitudinea proprietarilor, care prefera sa inchirieze imobilul, la acelasi pret, unei firme pentru birouri, decat uneia cu activitate comerciala", a precizat Florina Cojocari.

Pentru deschiderea unui fast-food, spatiul adecvat necesita o suprafata cuprinsa intre 50 si 150 mp, intr-o zona cu trafic foarte intens pietonal si in apropierea mijloacelor de transport in comun.

Aceleasi cerinte sunt solicitate si de sucursalele bancare si de farmacii, clienti preferati de proprietari aproape invariabil, datorita bonitatii financiare, a avansului mare de chirie pe care il pot plati la incheierea contractului, a amenajarii spatiului si, uneori, a facilitatilor de creditare (in cazul bancilor).

Spre deosebire de banci si lanturile de farmacii, un operator pe piata de food nu-si permite ca spatiul sa nu fie eficient financiar.
In privinta cafenelelor, exista trei tipuri de dezvoltari: in spatii on-street, la parterul imobilelor de birouri, in mall-uri si galerii comerciale. Pentru locatiile on-street, cel mai dificil este de gasit un spatiu cu vitrina larga si pe colt, cu parcare in fata.

Acestea sunt elemente esentiale pentru desfasurarea business-ului respectiv, iar zonele centrale si ultracentrale preferate de operatorii de cafenele sunt Dorobanti, zona Piata Amzei-Ateneu, Piata Romana, centrul istoric, Piata Universitatii, Rosetti, Unirii. Se prefera cladirile cu arhitectura deosebita, veche, cu vitrina larga, pentru a permite vizibilitatea cat mai mare in interior.

Florina Cojocari este de parere ca problemele intampinate in gasirea unui spatiu potrivit pentru o cafenea sunt: faptul ca in aceste zone deja exista retaileri cu nume care au inchiriat si care nu vor renunta la spatii in curand (aceasta situatie exista in principal in zonele Piata Romana, Unirii, Dorobanti), chiriile uneori prohibitive pentru desfasurarea unei activitati eficiente - in Piata

Romana, de exemplu, chiriile ating 130 euro/mp/luna + TVA si problemele juridice/de revendicare ce blocheaza uneori antamarea discutiilor pentru inchiriere a unor spatii din zona Piata Amzei, centrul istoric.

Cafenele din cladirile de birouri imbina, de fapt, caracteristicile unui restaurant fast-food si ale unei cafenele, adresandu-se in principal celor care lucreaza in respectivul business center. Astfel, cafenelele se concentreaza in special pe partea de mic dejun si pranz. Suprafetele necesare, depinzand si de marimea cladirii de birouri, sunt cuprinse intre 80 si 150 mp.

Succesul cafenelelor din centrele comerciale depinde de succesul respectivului mall.

„Si aici exista doua tipuri de cafenele: cele situate la parter sau la etajul de moda si cele din food-court.

|n momentul de fata, in mall-uri spatiile de food sunt in majoritate operate de retaileri locali, intrucat, cu exceptia catorva retele internationale dezvoltate prin franciza (exemplu: Mc Donald’s, KFC), care au standarde impuse si un sistem de urmarire bine pus la punct, business-ul de restaurant sau cafenea este dificil de controlat" mai precizeaza Florina Cojocari.

Potrivit Eurisko, in acest an, lantul de restaurante „La mama"se va extinde in Piata Alba-Iulia. Programat pentru deschiere in luna iunie a anului acesta, noul restaurant va beneficia de un spatiu de peste 800 mp. Tranzactia a fost intermediata de Eurisko.

„In total, suprafata amenajata pentru gazduirea clientilor va fi de 400 mp, urmand ca restul sa fie impartit intre bucatarie, vestiare, un loc special amenajat pentru depozitare si o cafenea, intrucat spatiul are trei niveluri (subsol, parter si mezanin). Investitia in acest urca spre 300.000 euro, cu tot cu amenajare si echipamente", a declarat Catalin Mahu, proprietarul lantului.

Recent, Eurisko a inchiriat companiei United Vision un spatiu de retail amplasat in incinta complexului comercial Floreasca, in partea central-nordica a Bucurestiului. In urma unor lucrari de amenajare, locul a fost transformat intr-un tip mai special de fast-food si cafenea, inaugurarea oficiala avand loc pe 10 martie 2006.

In Galati, Eurisko asista negocierile pentru inchirierea de catre Fashion Cafe a unui spatiu de 136 mp pentru cafenea la parterul Euromall Galati. Constructia Euromall Galati va debuta in mai 2006 si va fi incheiata la sfarsitul anului viitor. Complexul va fi amplasat in centrul orasului - la intersectia strazilor Garii cu Ana Ipatescu - si va avea o arie construita de 50.000 mp, pe 5 niveluri.

Compania Union Investitii va investi la Galati 40 de milioane de euro in construirea acestui mall, al doilea din tara dupa cel aflat in curs de finalizare la Pitesti.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


106 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by