Propulsia hibrida - iata o tendinta majora pentru industria auto globala. Pe masura ce costurile de productie vor scadea, aceasta tehnologie va atinge volumele productiei de mare serie. Chestiune de ani, probabil. Pana atunci, insa, constructorii reactioneaza diferit in fata acestei noi provocari tehnologice.

Cei care sunt "in grafic" si detin un anumit avantaj - japonezii, cu precadere - incearca sa-si valorifice avansul cat mai eficient cu putinta. De cealalta parte, intarziatii, in frunte cu gigantii americani, cauta cu disperare sa recupereze decalajul, iar pentru asta sunt dispusi sa stranga randurile si sa stabileasca cele mai neasteptate aliante.

In fine, mai sunt cei pentru care solutia propulsoarelor hibride nu este suficient de convingatoare si carora le-ar fi la indemana sa mizeze pe alternative - vezi apetitul pentru diesel al europenilor.

O alianta inedita, greu de imaginat pentru industria auto in urma cu cativa ani, a fost realizata de General Motors, DaimlerChrysler si BMW pentru a gasi o solutie promitatoare pentru tractiuni alternative, capabila sa concureze cu numeroasele modele hibrid japoneze aflate deja in productie.

Solutia celor trei vizeaza transmisia si este o combinatie intre o cutie de viteze semiautomata si doua motoare electrice reversibile. Noua solutie va functiona in doua moduri, incluzand transmisia electrica variabila si avand avantajul unui mai bun control asupra puterii. Introducerea in productia de serie este programata pentru anul viitor.

Cei de la Toyota, liderul categoriei hibrid, au alt gen de probleme. Ei doresc sa schimbe designul modelelor cu propulsie hibrida, cu unul mai futurist. Este un aspect legat de marketing, extrem de important pentru vanzarea acestor modele.

Niponii si-au dat seama ca un automobil hibrid cu un design novator, asa cum este Prius (foto), se vinde mai bine decat unul care, pe exterior, este identic cu versiunea care dispune de propulsie conventionala.

Specialistii in design de la Toyota sustin ca "filosofia hibrid" va afecta si interiorul acestor automobile, instrumentele de bord urmand sa fie diferite, atunci cand automobilul functioneaza in modul hibrid.

Pentru final, va propunem o succinta privire de ansamblu asupra pietei automobilelor cu propulsie hibrida. Anul trecut, pe cea mai importanta piata din lume, cea a SUA, volumul vanzarilor pentru propulsiile hibride (motor clasic si electric) aproape s-a dublat, totalizand 199.148 unitati. Totusi, aceasta cifra nu reprezinta decat un procent din totalul vanzarilor de pe aceasta piata.

Toyota, impreuna cu divizia sa de lux Lexus, detine 70% din totalul vanzarilor de masini hibrid pe 2005, in SUA, cu Toyota Prius avand o cota de 53%. Pe masura ce pretul carburantului conventional creste, versiunea hibrid este o alternativa ce poate fi luata in considerare. Deocamdata, aceasta tehnologie creste pretul automobilului cu 3.000-4.000 de dolari.

Analistii pietei asteapta cu interes anuntata lansare, in aceasta vara, a versiunii hibrid pentru Toyota Camry, un model de mare succes pe piata SUA, care ar putea valida viabilitatea propulsiei hibrid.